EPN-V2

BYTS2601 Geomatikk og veiplanlegging Emneplan

Engelsk emnenavn
Geomatics and Road Planning
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.

Veiledet praksisopplæring/praksisstudier

Studenter som er tatt opp på grunnlag av fullført tre år av grunnskolelærerutdanning trinn 1-7 eller 5-10, mangler et antall dager praksisopplæring for å få en godkjent fireårig grunnskolelærerutdanning. Disse studentene får tilbud om ti dager praksisopplæring knyttet til fagfordypningen i første år av masterstudiet. Studenter som ønsker dette, må melde fra til Seksjon for praksisadministrasjon i fakultetets administrasjon ved opptak. Praksisopplæringen gjennomføres normalt sammen med fjerdeårsstudentene på grunnskolelærerutdanningene. Se praksisplan for grunnskolelærerutdanning trinn 1-7/5-10.

Forkunnskapskrav

Eksamen består av to deler:

  • et individuelt, skriftlig arbeid (essay) etter selvvalgt tema innen emnets område, på 6000 ord +/-10 %, teller 49 % av endelig karakter på emnet
  • individuell, muntlig eksamen på ca. 40 minutter, teller 51 % av endelig karakter på emnet

Ny/utsatt eksamen

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenten er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen. Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen. Dersom essayet vurderes til ikke bestått, kan studenten levere en omarbeidet versjon.

Læringsutbytte

Alle hjelpemidler er tillatt på den skriftlige oppgaven.

Arbeids- og undervisningsformer

Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes intern og ekstern sensor både til essay og muntlig eksamen. Begge deler må være bestått for at studenten skal få bestått karakter i emnet. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger. Ved vurderingen gis det separate karakterer for skriftlig og muntlig, som så slås sammen til én karakter som føres på vitnemålet.

Vurdering og eksamen

Fagfordypningen tematiserer religion i et nåtidig, historisk og didaktisk perspektiv og knytter denne kunnskapen til ulike utdannings- og samfunnsmessige kontekster som klasserom, praksisfelt, historiske tradisjoner og samtidskultur. Fagfordypningen vil trekke inn komparative perspektiver og både nasjonal og internasjonal forskning og utviklingsarbeid.

Fagfordypningen i RLE består av følgende tre temaer:

  • Religion, samfunn og modernitet
  • Posisjoner og perspektiver i religions- og livssynsdidaktikk
  • Praktisk RLE-undervisning (med fokus på arbeidsmåter og literacy)

Tema1: Religion, samfunn og modernitet

Temaet Religion, samfunn og modernitet gir forståelse av religiøs endring i moderniteten, samspillet mellom religioner, forholdet mellom religion og kultur, og hvilken rolle religioner spiller for utformingen av samfunn i nåtid og i et historisk perspektiv. Temaet gir studentene teoretiske og praktiske redskaper til selv å fortolke og forstå religion og til å håndtere aktuelle utfordringer knyttet til religionsmøter og religionskonflikt i det moderne samfunn.

Tema 2: Posisjoner og perspektiver i religions- og livssynsdidaktikk

Temaet Posisjoner og perspektiver i religions- og livssynsdidaktikk gir forståelse av ulike posisjoner og perspektiver i det religions- og livssynsdidaktiktiske forskningsfeltet knyttet til skolefaget RLE i den offentlige skolen og hvordan disse posisjonene er relatert til forskningsretninger innen kultur- og samfunnsfag. Religionsdidaktisk selvforståelse og selvdefinering (identitetsperspektiv) og legitimeringsproblematikk vil være sentralt. Ulike forståelser av religion og livssyn kommer i fokus og konsekvensene disse har for fagutøvelse i skolen. Også ulike syn kunnskap, danning, læring og sosialisering blir undersøkt med henblikk på hva de innebærer for fagutøvelsen.

Tema 3: Praktisk RLE-undervisning

Temaet Praktisk RLE-undervisning (praktisk-didaktisk perspektiv) består dels av elementer fra praksisteori og profesjonsteori og dels av studier i relevante arbeidsmåter for utøvelsen av RLE-faget i skolen. Emner som bruk av fortelling i undervisningen, strukturerte samtaler (dialog, filosofi med barn) og ekskursjoner og arbeide med estetiske ressurser som arkitektur, bilder og musikk. Også literacy og bruk av lærebøker og andre læringsressurser blir tematisert.

Hjelpemidler ved eksamen

Hjelpemidler som ligger vedlagt eksamensoppgaven, skrive- og tegnesaker, og håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneansvarlig

Daniel Bjerkan

Emneoverlapp

Emnet BYTS2601 Geomatikk og vegplanlegging er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med BYTS2600.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.