EPN-V2

BYTS2601 Geomatikk og veiplanlegging Emneplan

Engelsk emnenavn
Geomatics and Road Planning
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Engelsk 1 for trinn 5–10 (30 studiepoeng) gir både en teoretisk og fagdidaktisk forankring i grunnleggende områder innenfor engelskfaget basert på sentral og nyere forskning. Sammenhengen mellom teori og praksis danner grunnlag for studiet. Studieprogrammet er delt inn i to emner som til sammen sikrer det læringsutbyttet som de nasjonale retningslinjene krever. De to emnene har den faglige og fagdidaktiske helheten i engelskfaget som grunnleggende premiss og mål, fordelt slik at emne 1 er sentrert omkring muntlig engelsk og grunnleggende språklæringsteori. Emne 2 har tilsvarende fokus på tekstkompetanse og skriftlig engelsk.

Forkunnskapskrav

En kandidat med fullført masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i operasjonssykepleie har følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap innenfor operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder
  • har inngående kunnskap om behandling av akutt og kritisk syke i alle aldre
  • har inngående kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetode
  • har inngående kunnskap om kvalitetsarbeid, herunder metoder for kvalitetsforbedring og kvalitetskontroll
  • har inngående kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
  • har inngående kunnskap om hvordan pasientens kognitive tilstand og utviklingsnivå påvirker pasientens mestringsevne og helsekompetanse ved akutt og/eller kritisk sykdom
  • kan analysere og evaluere faglige problemstillinger med utgangspunkt i operasjonssykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har spesialisert innsikt i de valgte metodiske tilnærmingene i det aktuelle forsknings- eller kvalitetsarbeidet som kandidaten har gjennomført*
  • har avansert kunnskap og spesialisert innsikt i et avgrenset område relevant for utøvelse av operasjonssykepleie*

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen operasjonssykepleie
  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor avansert behandling og operasjonssykepleie
  • kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
  • kan forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade og avansert helsehjelp
  • kan redusere stress, smerte og ubehag ved avansert behandling og sykepleie
  • kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
  • kan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til operasjonssykepleiens funksjons- og ansvarsområder
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer*
  • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper, personvern og gjeldende lovverk

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har handlingskompetanse i operasjonssykepleie og bidrar til pasientsikkerhet
  • kan gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens ressurser for å ivareta sine grunnleggende behov
  • kan anvende prinsipper om pasient- og familiesentrert omsorg
  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen operasjonssykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver innen operasjonssykepleie
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte prosjekter innen operasjonssykepleie *
  • kan utøve kunnskapsbasert praksis
  • kan sikre sensitive personopplysninger etter gjeldende lover og forskrifter
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker uttrykksformene innenfor operasjonssykepleie *
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor operasjonssykepleie både med spesialister og til allmenheten
  • kan samhandle flerfaglig og tverrfaglig i pasientbehandlingen
  • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i klinisk praksis *
  • kan bearbeide egne reaksjoner i forbindelse med arbeidet, og bistå medarbeidere/kolleger med deres opplevelse og reaksjoner
  • kan forholde seg kritisk til teknologiens muligheter og begrensninger

*Studenter som velger å avslutte etter 90 studiepoeng oppnår ikke disse læringsutbyttene

Læringsutbytte

Exams are tailored to the learning outcomes, course content and teaching and learning methods.

Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English. All ordinary exams are held in the same term as the corresponding course.

All exams except the master’s thesis are assessed by one examiner, with an external examiner used regularly, at a minimum of every third completion of the course. The master’s thesis is evaluated and graded by one internal and one external examiner. The grading scale on all exams is: A (highest) to F (lowest) where A to E are the pass grades, and F is a fail grade.

All courses included in the specialisation are specified on the diploma, as is the titleof the master’s thesis.

Assessments are carried out in accordance with the Act Relating to Universities and University Colleges, Regulations Relating to Studies and Examinations at OsloMet and Guidelines for Appointment and Useof Examiners at OsloMet.

Exams in Master in Behavioral Science – specialisation in Concepts and Applications

  • MALK4100 Science, Behaviour and Society: Portfolio exam that includes 3 individual written assignments (A-F)
  • MALK4000-403 Behavior Analysis and Radical Behaviorism: Individual written home examination, 5 hours (A-F)
  • MALKA211 Introduction to Behavior Analysis: Individual written school examination, 3 hours (A-F)
  • MALKA212 Refinement of Behavior Analytic Terms: Individual written school examination (combination of essays and multiple choice/digital tests), 3 hours (A-F)
  • MALKA213 Laboratory Exercises – Experimental Analysis of Behavior Analysis: Individual project examination (A-F)
  • MALKA214 Experimental Design and Functional Analysis: Individual written school examination (multiple choice test), 3 hours (A-F)
  • MALKA215 Complex Human Behavior: MALKA215 Complex Human Behavior: Individual written school examination, 3 hours (A-F)
  • MALKA217 Early Intervention for Children with Pervasive Developmental Disorders: Individual written school examination, 3 hours (A-F)
  • MALKA218 Ethical Considerations in Applied Behavior Analysis: Individual written home examination, 3 hours (A-F)
  • MALKA219 Organizational Behavior Management (OBM): Individual written home examination, 3 hours (A-F)
  • MALKA220 Behavioral Economics: Portfolio exam that includes 2 individual written assignments (A-F)
  • MALKA222 Clinical Behavior Analysis: Individual written home examination, 3 hours (Pass/Fail)
  • MALK5920/MALKD5920 Master’s Thesis: Master’s thesis, individual (A-F)

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er ettårig. Studentene går i de fleste emner sammen med første studieår av bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Alle de fire emnene i studiet er obligatoriske.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Internasjonalisering

Økende globalisering av arbeidsmarkedet gjør internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap viktig. Internasjonalisering gir også innsikt i globalisering generelt og bidrar til å oppnå bedre studiekvalitet og styrking av fagmiljøet ved utdanningen. Kunnskap om internasjonale forhold er også viktig for kunnskapsutviklingen.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F.

Vurderingsuttrykk

Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i operasjonssykepleie

Master`s Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Operating Theatre Nursing

120 studiepoeng(90 studiepoeng på heltid og 30 studiepoeng på deltid)

Studieprogramkode: MASOP

Programplan godkjent av Utdanningsutvalget HV: 21.04.2021

Etablert av styret ved OsloMet 15.09.2021

Sist endret av prodekan for utdanning HV: 17.12.2024

Fakultet for helsevitenskap (HV)

Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid (SHA)

Sensorordning

Gradert skala A-F.

Emneansvarlig

Program Structure

The program constitutes a scientifically and pedagogically integrated whole; with compulsory and elective components (all comprising 10 ECTS), in addition to master’s theses of 40 ECTS.

Content of common compulsory courses

These courses provide basic insight and some practical skills in behavior analysis.

The philosophy of science that is fundamental to behavior analysis is introduced and placed in a wider context of philosophy of science. The status of various scientific approaches in modern society is discussed. The courses place the study of human behavior in a natural science tradition and emphasize a selectionist understanding of change processes. Basic ontological and epistemological questions are discussed: unity of knowledge; the relationship between natural sciences, social sciences and the humanities; determining and defining analytical units in research; and methodological approaches suitable for promoting effective action. Behavior analysis – experimental, conceptual and applied – is introduced as a cumulative science of behavior.

Compulsory courses

These courses are compulsory for all students:

  • MALK4100 Science, Behavior, and Society
  • MALK4000-403 Behavior Analysis and Radical Behaviorism
  • MALKA211 Introduction to Behavior Analysis
  • MALKA212 Refinement of Behavior Analytic Terms
  • MALKA213 Laboratory Exercises – Experimental Analysis of Behavior
  • MALKA214 Experimental Design and Functional Analysis

Content of elective courses

In the elective courses, various behaviorally based approaches to initiating, facilitating and managing change processes in individual behavior repertoire, organizations and systems are studied. Behavioral technology comprises everything from basic self-control techniques to sophisticated tools for initiating and managing complex processes in large organizations. Important features in this methodology are operational measures of change and continuous data collection.

Elective courses (a total of 20 ECTS)

Each student chooses two (2) of the following courses:

  • MALKA215 Complex Human Behavior *
  • MALKA217 Early Intervention for Children with Pervasive Developmental Disorders
  • MALKA218 Ethical Considerations in Applied Behavior Analysis
  • MALKA219 Organizational Behavior Management (OBM)
  • MALKA220 Behavioral Economics
  • MALKA221 Complex Systems and Risk Management (Not offered in 2025)
  • MALKA222 Clinical Behavior Analysis

Elective courses are normally offered every Fall term. Students enrol for courses bydeadlines each semester, and thedepartment reserves the right to cancel courses with insufficient enrolment. Depending on the number of students enrolled, changes may be made in the way the courses are conducted.

Master's theses - 40 ECTS credits

Students write an individual master’s thesis worth 40 ECTS (MALK5920/MALKD5920). The thesis is usually a work in progress during the elective courses, when students participate in research projects with faculty.

By the end of the final course at the latest, the student submits a thesis outline, including a research question, a plan for progress, and a plan for dissemination (see guidelines, Thesis outline). When faculty approves the thesis outline, the student is assigned a supervisor for his thesis work. See the course descriptions for MALK5920/MALKD5920 for a more detailed description of the master’s thesis worth 40 ECTS.

Two compulsory seminars in research ethics cover academic honesty; the work of Regional Ethics Committees; the guidelines of OsloMet on research ethics and research fraud; current publication manuals and APA style manuscript preparation, and the use of electronic reference management tools. The seminars are taken place digitally and are open forstudents from all stages of the program. One seminar is held every semester, and both seminars must be completed before the proposal for the thesis is submitted.

The master’s thesis can be written in Norwegian, Swedish, Danish or English.

The program complies with the quality assurance systems required by the university.

Progression Requirements

All coursework requirements must be approved to sit for the final course exam. Coursework requirements must be approved to participate and submit coursework requirements according to the following:

  • MALKA211: MALK4100 or equivalent
  • MALKA212: MALK4100, MALKA211, or equivalent
  • MALKA213: MALK4100, MALKA211, MALKA212, or equivalent
  • MALKA214:MALK4100, MALKA211, or equivalent
  • MALKA215: MALK4100, MALK4000-403, MALKA211, MALKA212, MALKA214, or equivalent
  • MALK/MALKD5920: All courses in the specialisation must be completed with pass grades and the coursework requirements, including seminars in research ethics, must be approved before the candidate may submit the master’s thesis.

Exemption from the provisions of progression requirements may in special cases and upon application by the student, be granted.

Emneoverlapp

  • A completed Master¿s Degree.
  • Employment at OsloMet.

Admission of PhD candidates and academic staff employed at other higher educational institutions and/or research institutions in Norway can be considered subject to the available places on the course.

Admission of internal and external candidates is based on individual application approved by the applicant¿s Head of Studies or Head of Division.

Participants should be reasonably fluent in written and oral English and familiar with academic conventions and requirements.

Ranking

  • PhD candidates and academic staff at OsloMet.
  • PhD candidates and academic staff employed at other higher education and/or research institutions in Norway.