Programplaner og emneplaner - Student
BYTS2400 Geoteknikk og veibygging Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Geotechnics and Road Construction
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Geoteknikk: Emnet gir grunnlag for å kunne vurdere og beregne grunnens stabilitet og bæreevne for veg- og byggeprosjekter på ulike løsmasser. Det gis grunnlag for å beregne belastninger som påføres konstruksjoner fra jord- og vanntrykk.
Vegbygging: Emnet bygger på Vegvesenets retningslinjer for utførelse (N200 med aktuelle veiledere. Høringsutgave april 2017), samt laboratorietesting relatert til vegbygging (R210). Studenten blir kjent med: Grunnprinsippene for bygging og dimensjonering av veger og gater. Vurdering av underbygning og grunnforhold. Krav til bæreevnemessig dimensjonering og frostsikring av vegoverbygningen iht. gjeldende normaler. Den norske dimensjoneringstabell. Beskrivelse av vegbyggingsmaterialer og drenering av veger. Laboratorieundersøkelser.
Forkunnskapskrav
Ingen utover opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskaper om jordartenes mekaniske og byggetekniske egenskaper
- har kunnskap om vannstrømning og drenering av vann
- har grunnleggende kunnskaper om teknisk utførelse av veger og gater
Ferdigheter
Studenten:
- kan foreta vurderinger og beregninger av bæreevne, jordtrykk, setninger, stabilitet og vannstrømning (etter NS-EN 1997, V220 og N200)
- kan utføre geoteknisk laboratorietesting (rutineundersøkelser etter NS/Eurocode)
- kan dimensjonere overbygging av veger (etter N200)
- kan utføre laboratorieundersøkelser knyttet til vegbygging (etter R210)
- kan planlegge massetransport
Generell kompetanse
Studenten:
- har god oversikt over løsmassegeologien i Norge og kjenner til fastlandsgeologien
- forstår grunnlaget for vegbygging og er kjent med problematikk knyttet til vegbygging i utfordrende klima og ved utfordrende grunnforhold
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og veiledninger til utgitte øvinger. Emnet omfatter laboratorieøvinger både i geoteknikk og vegbygging samt prosjektoppgave som dekker utdrag av relevant FoU innen geoteknikk og vegbygging.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Undervises normalt på engelsk. Kan gjennomføres på norsk dersom ingen engelskspråklige studenter følger emnet.
I dette emnet lærer du om helsefremmende og forebyggende arbeid både på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Emnet gir deg kunnskap om forhold som fremmer helse og livskvalitet og utfordringer som medfører helserisiko. Dette inkluderer sykepleiefaglige utfordringer i arbeid med friske utsatte og marginaliserte grupper, og barn og unges oppvekstmiljø.
I tillegg skal du delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1200 «Kommunikasjon med barn og unge», arbeidsomfang tilsvarer 1,5 studiepoeng som gjennomføres i begynnelsen av januar. Utvekslingsstudenter kan i noen tilfelles fritas fra dette kravet. Tema det arbeides med, er kunnskap om kommunikasjon og samhandling med barn og unge og deres foresatte. Forventet læringsutbyttene etter gjennomført INTER1200 er merket med *. https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Vurdering og eksamen
Ny eksamen våren 2020: Individuell skriftlig hjemmeeksamen på 4 timer.
[Tidligere: Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.]
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
[Tidligere: Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.]
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En intern sensor. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
Emneansvarlig
Prosjektbaserte praksisstudier: Studentene arbeider med ulike temaer knyttet til helsefremmende og forebyggende arbeid med utgangspunkt i praksiserfaringer (3 uker inkludert INTER1200).
I INTER1200 «Kommunikasjon med barn og unge» inngår to felles seminardager, digitale læringsressurser og oppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.