Programplaner og emneplaner - Student
BYTS1401 Byggeteknikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Building Technology
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
-
Innledning
Emnet vil gi studentene kunnskap til å forstå og utføre ulike typer byggetekniske tegninger, kunnskaper i byggetekniske prinsipp, materialvalg og detaljløsninger med hovedvekt på boliger i tre og hvorfor disse løsningene er valgt. Emnet skal også gi studentene kunnskaper om anvendelse av datateknologi og videreutvikle ferdighet i å fremstille tegninger ved hjelp av 3D-modelleringsprogrammer.
-
Forkunnskapskrav
Ingen utover opptakskrav
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan prinsippene for tegningsfremstilling manuelt og ved hjelp av moderne BIM-verktøy
- har kunnskap om aktuelle konstruksjonsløsninger og materialer med hovedvekt på småhusbebyggelse i tre
- har kunnskap om strukturell oppbygging av NS 3420 og NS 3451
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre manuelle tegninger av enkle legemer i vanlige projeksjoner
- kan fremstille ulike byggetekniske tegninger både manuelt og ved hjelp av 3D-modelleringsprogrammer
- kan gjøre valg av materialer, løsninger og komponenter for småhusbebyggelse i tre og gi begrunnelse for hvorfor disse løsningene er valgt
- kan utarbeide en postbeskrivelse etter NS3420 og beregne byggekostnader ved hjelp av BIM-teknologi
Generellkompetanse
Studenten
- kan velge, begrunne, presentere og diskutere faglige valg av byggematerialer og - løsninger for småhusbebyggelse i tre
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer er forelesninger og prosjektarbeid. Prosjektarbeid i gruppe der studentene skal videreføre BIM-modellen utført i emnet BYFE1201 Byggfaglig innføring.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- To innlevering knyttet til opplæring i Revit, åtte timer.
- Tre individuelle innleveringer, håndtegning av byggdetaljer, ni timer.
- Prosjektarbeid i gruppe med tre delinnleveringer, 20 timer.
-
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
-
Vurderingsuttrykk
Emnet består av to deler. Fysikkdelen skal kunne gi studentene grunnleggende fysikkfaglige kunnskaper og ferdigheter som er med på å legge et naturvitenskaplig fundament for arbeid med de teknologiske emnene.
Gjennom kjemidelen vil studenten tilegne seg grunnleggende kunnskap i kjemi.
-
Sensorordning
Ingen utover opptakskrav.
-
Emneansvarlig
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om fluidstatikk og fluiddynamikk som innebærer lære om væsketrykk, kontinuitetsligningen og Bernoullis ligning
- kan gjøre rede for Termodynamikkens 1. og 2. lov
- har kunnskap om begrepene varmekapasitet og varmeovergang
- Har kunnskap om periodesystemet og oppbygging av atomer
- Forstår enkle kjemisk reaksjonslikninger
- Har kunnskap tilstandslikningen for ideelle gasser
- Forstår enkle modeller for kjemisk binding i molekyler
- Forstår enkle modeller for kjemisk binding i halvledere og metaller
- Forstår hva som menes med kjemisk likevekt
- Har grunnleggende kunnskaper i elektrokjemi
Ferdigheter
Studenten:
- kan beregne trykkvariasjon i en strømmende væske samt strømningsmengde og strømningshastighet
- kan regne ut overføring av varmeenergi (termisk konduktivitet)
- Kan utføre støkiometriske beregninger for en gitt kjemisk likevekt
- Kan bruke tilstandslikningen for ideelle gasser i beregninger
- Kan utføre enkle beregning for galvaniske celler og elektrolyse celler
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende kunnskapen og ferdighetene på praktiske fysikkproblemstillinger
- Kan anvende kunnskapen og ferdighetene på praktiske kjemiproblemstillinger
-
Emneoverlapp
Auditorieundervisning, lærerstyrte øvinger og regneøvinger med veiledning i sal.