EPN-V2

BYPE2700 Prosjektledelse og økonomi Emneplan

Engelsk emnenavn
Project management and economy
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Et praktisk orientert emne i prosjektledelse som gir en grundig innføring i prosjekt som arbeidsform. Dette kurset tar studentene gjennom grunnleggende prosjektledelseskonsepter og ferdigheter som er nødvendige for å kunne lansere, lede og realisere fordeler fra prosjekter i byggebransjen.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen utover opptakskrav

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har grunnlag for å forstå prosjektledelseskonseptet og hvordan det muliggjør ønskede resultater. 
    • kjenner kompleksiteten i moderne byggeprosjekter og behovet for tverrfaglighet og grensesnittstyring.
    • har kunnskap om de vanligste metodene for tids- og kostnadsestimering
    • har kunnskap om metoder for kostnads- og interessentanalyse. 
    • er i stand til å beskrive hovedkategoriene av prosjektorganisasjonsstrukturer (prosjekt, klassisk og matrise) 

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan etablere riktige prosjektmål og suksesskriterier
    • forstår hensikten med Work Break Down Structure (WBS) og hvordan denne skal utarbeides
    • kan løse utfordringer knyttet til økonomiske begrensninger i prosjektet ved hjelp av utjevning av ressurser, brukt tid, endring av relasjoner eller bruk av flyt / slakk. 
    • kan bruke indekser (for eksempel kostnads- og tidsindekser) for løpende å kunne overvåke prosjektstatus og for å etablere riktige prognoser. 

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • har kompetanse til å ta riktige avgjørelser for å få ønsket resultat innenfor de definerte kostnads- og kvalitetsrammer. 
    • har kompetanse til å kunne gjennomføre evalueringer og velge riktige og tilpassede modeller for prosjektorganisering basert på prosjektets varighet, størrelse og kompleksitet. 
    • kan samarbeide og bidra til tverrfaglig team/samarbeid, kunne relatere forutsetninger for å lykkes i prosjektarbeid med ens arbeidssituasjon. 
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningsform vil være forelesninger, diskusjon, case study og dialog rundt caseprosjektet, med vekt på aktiv læring.  

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen

  • Vurdering og eksamen

    1. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer (50%).
    2. Mappevurdering med følgende mappekrav (50%).

     

    • Del 1: To skriftlige gruppeinnleveringer i løpet av semesteret.
    • Del 2: Endelig prosjektgruppeinnlevering.

    Hver gruppe bør være mellom 4 til 6 studenter.

    Mappevurdering i del 2 gis en helhetlig vurdering. Begge deleksamener må være vurdert til bestått for at studenten skal kunne få bestått emne. Eksamensresultat kan påklages. Ved ny/utsatt eksamen kan en forbedret versjon av mappen leveres for del 2. 

  • Hjelpemidler ved eksamen

    1. Ingen

    2. Alle

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Emneansvarlig

    Allen Tadayon