EPN-V2

BYPE2000 Matematikk 2000 Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics 2000
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Dette emnet skal sammen med Matematikk 1000 gi studenten forståelse for matematiske begreper, problemstillinger og løsningsmetoder med sikte på anvendelser. Arbeidet med emnet vil gi øvelse i å bruke matematisk programvare for å gjøre studentene i stand til å utføre beregninger i en jobbsituasjon.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan:

    • bruke matriseregning til å løse systemer av linære likninger
    • bruke lineær algebra til å finne egenverdier og løse systemer av differensiallikninger
    • gjøre rede for konvergensbegrepet og metoder for å bestemme konvergens
    • gjøre rede for potensrekkeutvikling av funksjoner og tilnærming ved Taylorpolynomer
    • drøfte funksjoner av flere variable og anvende partielt derivert på ulike problemstillinger

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • Gauss-Jordan eliminasjon og matriseregning
    • finne inverse matriser og determinanter
    • beregne egenvektorer og diagonalisere matriser
    • anvende diagonalisering av matriser til å løse systemer av differensiallikninger
    • bestemme konvergens av rekker med bl.a. forholdstesten, samt kunne derivere og integrere potensrekker leddvis
    • finne Maclaurinrekker og tilnærmingspolynomer til kjente funksjoner og bruke Taylorpolynomer til å finne tilnærmingsverdier for integraler og grenseverdier
    • beskrive og drøfte funksjoner av flere variable bl.a. ved bruk av nivåkurver og partielle deriverte
    • tolke gradient og retningsderivert geometrisk og anvende lineær tilnærming og totalt differensial for funksjoner i flere variable til å bestemme målefeil og usikkerhet
    • bestemme og klassifisere kritiske punkter til funksjoner av to variable
    • anvende matematikkverktøy på matriser, rekker og funksjoner av to variable

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • identifisere sammenhengen mellom matematikk og eget ingeniørfag
    • overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses - analytisk eller numerisk
    • bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for sitt fagfelt
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Fellesforelesning og øvingstimer. I øvingstimene arbeider studentene med oppgaver, dels individuelt, dels i grupper og får veiledning av faglærer.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

    Formelsamling: Haugan, J. (2016). Formler og tabeller. NKI-forlaget (med egne notater i formelsamlingen).

    Ett a4-ark med egne notater

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Emneoverlapp

    Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med MEK2000, EMPE2000, KJPE2000 og MAPE2000. Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.