EPN-V2

BYPE1500 Fysikk og kjemi Emneplan

Engelsk emnenavn
Physics and Chemistry
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Masteroppgaven skal være et individuelt, selvstendig og veiledet forsknings- eller utviklingsarbeid innenfor et sentralt fagområde i masterstudiet Energi og miljø i bygg. Masteroppgaven må anvende vitenskapelige teorier og metoder, og resultatet må ha elementer av ny kunnskap eller nye metoder. Retningslinjer for masteroppgaver ved fakultetet finner du her: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)

Forkunnskapskrav

The course gives students an introduction to how consulting engineers in the fields of building technology, structural engineering, transport infrastructure engineering, geotechnical engineering and smart water process and infrastructure engineering can actively contribute to the development of sustainable solutions in the construction industry of the future. Sustainable design and construction requires more information, calculations and assessment and a greater degree of interdisciplinary cooperation.

Læringsutbytte

Masteroppgaven vil være relatert til energi og miljø for bygninger ved at studenten gjør riktige valg av system- og teknologiløsninger. Oppgaven kan fremme utvikling av nye løsninger og teknologier og kan gjennomføres enten i et akademisk miljø eller i tilknytning til næringslivet. Masteroppgaven skal være en fordypning i ett av eller en syntese mellom flere av mastergradens kjerneområder. Etter å ha gjennomført masteroppgaven har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor energi og miljø i bygg
  • har inngående kunnskap om relevante lover og regler for energi og miljø i bygninger
  • har inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende relevante vitenskapelige teorier og metoder i forsknings- og utviklingsprosjekter, enten i yrkessammenheng eller i videre studier
  • kan kritisk vurdere valgte analytiske metoder og simuleringer og deres begrensninger
  • kan foreta datainnsamlinger som grunnlag for de beslutninger som skal tas
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • kan formulere faglige resonnementer innenfor fagfeltet

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for både det indre og ytre miljøets betydning for menneskers hverdag
  • vet hvordan vitenskapelig basert kunnskap kan anvendes på en systematisk og kritisk måte for å kartlegge, formulere og analysere en aktuell problemstilling innen fagområdet.
  • kan innhente og tolke resultater fra nyere forskningslitteratur
  • kan presentere problemstillinger innen fagområdet, skriftlig og muntlig, med tanke på kritisk analyse av måledata og forskningsresultater
  • har bevissthet om følgende faktorer:
    • hvordan forskning kan bidra positivt til samfunnets utvikling
    • profesjonalitet, etisk framferd og toleranse i utførelse av arbeid

Arbeids- og undervisningsformer

The teaching will consist of a combination of lectures, discussions, and inspection of building projects. Lectures provide the necessary knowledge for understanding climate and environmental issues, as well as life cycle approaches and systems thinking. Practical use of tools and software is taught to enable students to collect information, for calculations and assessments, and to present solutions in written reports.

The students work on a project in teams of 2-4 and are tasked with developing sustainable solutions.

If lectures are delivered online, they may be recorded, and the recordings will be made available to students on Canvas.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

One knowledge test must be completed and approved in order for the students to submit their project.

If the knowledge test has not been approved, the student will be given the opportunity to submit a new one by a given deadline.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F.

Vurderingsuttrykk

To sensorer, hvorav minst en ekstern.

Sensorordning

One internal sensors.

External sensors are used regularly.

Emneoverlapp

Emnet har 5 stp overlapp med Fysikk og mekanikk (BYPE1100), og 5 stp overlapp med Energi, miljø og kjemi (BYPE1300).