EPN-V2

BYPE1500 Physics and Chemistry Course description

Course name in Norwegian
Fysikk og kjemi
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Emnet består av to deler. Fysikkdelen skal kunne gi studentene grunnleggende fysikkfaglige kunnskaper og ferdigheter som er med på å legge et naturvitenskaplig fundament for arbeid med de teknologiske emnene.

Gjennom kjemidelen vil studenten tilegne seg grunnleggende kunnskap i kjemi.

Required preliminary courses

Ingen utover opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om fluidstatikk og fluiddynamikk som innebærer lære om væsketrykk, kontinuitetsligningen og Bernoullis ligning
  • kan gjøre rede for Termodynamikkens 1. og 2. lov
  • har kunnskap om begrepene varmekapasitet og varmeovergang
  • Har kunnskap om periodesystemet og oppbygging av atomer
  • Forstår enkle kjemisk reaksjonslikninger
  • Har kunnskap tilstandslikningen for ideelle gasser
  • Forstår enkle modeller for kjemisk binding i molekyler
  • Forstår enkle modeller for kjemisk binding i halvledere og metaller
  • Forstår hva som menes med kjemisk likevekt
  • Har grunnleggende kunnskaper i elektrokjemi

Ferdigheter

Studenten:

  • kan beregne trykkvariasjon i en strømmende væske samt strømningsmengde og strømningshastighet
  • kan regne ut overføring av varmeenergi (termisk konduktivitet)
  • Kan utføre støkiometriske beregninger for en gitt kjemisk likevekt
  • Kan bruke tilstandslikningen for ideelle gasser i beregninger
  • Kan utføre enkle beregning for galvaniske celler og elektrolyse celler

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende kunnskapen og ferdighetene på praktiske fysikkproblemstillinger
  • Kan anvende kunnskapen og ferdighetene på praktiske kjemiproblemstillinger

Teaching and learning methods

Auditorieundervisning, lærerstyrte øvinger og regneøvinger med veiledning i sal.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 3 av 7 individuelle regneøvinger i fysikk
  • 4 av 6 individuelle regneøvinger i kjemi

Assessment

Eksamen høst 2021 pga. Covid.19:

Individuell digital hjemmeeksamen på 3 timer.

Eksamensresultatene kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.

[Eksamen tidligere:]

Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.

Eksamensresultatene kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.

Permitted exam materials and equipment

Hjelpemidler høsten 2021:

Alle hjelpemidler tillatt, med unntak av samarbeid med andre.

;

[Hjelpemidler tidligere:]

;

Alle skrevne hjelpemidler tillatt.

;

Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Grading scale

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGEN4100 Engelsk og engelskdidaktikk 1.

Examiners

Ingen.

Overlapping courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i engelskfaget og fagets didaktikk med vekt på språk, språkbevissthet, kultur og identitet
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk innen flerspråkstilegnelse og flerkulturelle temaer
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
  • har inngående kunnskap om arbeid i flerspråklige og flerkulturelle klasserom

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen flerspråkstilegnelse og flerkulturelle temaer og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om engelskfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i engelskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler engelskfagets didaktikk

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med engelskfag som grunnlag
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen