Programplaner og emneplaner - Student
BYGG3200 Planlegging, behandling og drift av vann og avløp Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Water planning and treatment
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet tar for seg innføring i grunnleggende temaer innen vann- og miljøteknikk med hovedfokus på overordnede planer innen hele vannområdet, vannbehandling og avløpsrensing. Målet er å gi studentene basiskunnskaper og ferdigheter innen planlegging, prosjektering, analyser, utredning, drift og vedlikehold av bærekraftig prosesshåndtering av drikkevann og avløpsrensing.
Emnet forutsetter obligatorisk deltakelse på eventuelle befaringer og utflukter.
Anbefalte forkunnskaper
The Master’s Programme in Applied Social Sciences – Programme Option Child Welfare Work is a master’s degree programme for social workers, social educators and child welfare officers that aims to produce candidates with in-depth knowledge of children, young people and families in vulnerable life situations and of the social conditions that have a particular impact on their welfare, everyday life and development opportunities. Students should also be able to analyse the individual child’s care situation and, in cooperation with children and families, initiate change work to improve the child’s care situation and development opportunities.
This programme option provides insight into the importance of social conditions to children’s welfare and living conditions, as well as conditions for parenthood. Connections between welfare schemes, social policy decisions and children’s concrete everyday lives are emphasised and discussed. The master’s programme understands child welfare as a broad field where the term is assigned meaning not only in the child welfare service context, but generally in welfare administration, social services, the health sector and children’s residential institutions. Emphasis is placed on interprofessional and inter-agency cooperation. The programme emphasises the child welfare service’s role in a society characterised by cultural complexity, social inequality and diversity, and therefore focuses on child welfare work in large cities.
Child welfare is a social field whose practice is based on implicit and explicit theories drawn from many different disciplines. It is a normative area of activity, and a critical basis for assessing what knowledge is valid and relevant to practice in the field is required. Ways of understanding children and their status in society form important premises for the child welfare service’s activities at all times. The programme combines practice-based and research-based teaching.
The programme description and the content of the programme are based on the Regulations relating to national guidelines for master’s degree programmes in child welfare work.
Forkunnskapskrav
Ingen utover opptakskrav
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- hovedplaner og saneringsplaner, analyser, prosjektering, bygging, drift og vedlikehold av prosessanlegg
- begreper, måleparametere, analysemetoder og tolkning av måledata innen vannkvalitet og resipienter i forhold til myndighetenes krav
- regelverk, normer og standarder for utarbeidelse av prosessanlegg
- metoder for prosjektgjennomføring og samarbeid
Ferdigheter
Studenten:
- kan grunnleggende planlegging på hoved- og saneringsplannivå og prosjektering av prosessanlegg
- behersker sentral terminologi innen faget
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere over valg av løsninger for overordnede planer og prosessanlegg i henhold til helse, sikkerhet, sårbarhet og omgivelser
- kan bidra til bærekraftige løsninger, hensyn til miljø og klima
- kan utnytte digital kompetanse
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, øvingstimer og eventuelle befaringer/utflukter
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
6 obligatoriske øvingsoppgaver må være godkjent. Disse kan løses individuelt eller i gruppe, arbeidsomfang er ca 2 timers egeninnsats per øvingsoppgave.
Deltakelse i alle obligatoriske befaringer (2 stk)
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Hjelpemidler som ligger vedlagt eksamensoppgaven, skrive- og tegnesaker, og håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
En sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.;
Emneoverlapp
The Master’s Programme in Applied Social Sciences – Programme Option Child Welfare Work is intended for social workers, child welfare officers and social educators who want to deepen their knowledge of child welfare work and the field of child welfare. The programme is also relevant to work in other arenas targeting children, young people and families in vulnerable life situations.
The programme qualifies students for:
- positions in municipal and state child welfare services
- positions in other welfare services and public administrative bodies working with children and families in vulnerable life situations
- positions in specialist environments, research and educational institutions
- admission to PhD programmes