Programplaner og emneplaner - Student
BYGG3100 Teknisk infrastruktur Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Infrastructure
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet tar for seg innføring i grunnleggende temaer innen vann- og miljøteknikk og annen teknisk infrastruktur i bakken.
Målet er å gi studentene basiskunnskaper og ferdigheter innen planlegging, prosjektering, drift og vedlikehold av vannforsyning- og avløpsledninger, overvannsløsninger knyttet til samferdsel og annen teknisk infrastruktur. Emnet forutsetter obligatorisk deltakelse på eventuelle befaringer og utflukter.
Anbefalte forkunnskaper
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Forkunnskapskrav
Ingen utover opptakskrav
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- analyser, prosjektering, bygging, forlegningsmetoder, drift og vedlikehold av vann- og avløpsinfrastruktur og annen teknisk infrastruktur som fjernvarmeledninger, ekom og strømkabler
- regelverk, normer og standarder for utarbeidelse av vann- og avløpsanlegg og annen teknisk infrastruktur som fjernvarmeledninger, ekom og strømkabler
- løsninger for håndtering av grunnvann og overvann
- metoder for prosjektgjennomføring og samarbeid
Ferdigheter
Studenten kan:
- grunnleggende planlegging og prosjektering av ledningsnett, forlegningsmetoder og fellesanlegg for teknisk infrastruktur
- sentral terminologi innen faget
Generell kompetanse
Studenten kan:
- reflektere over valg av løsninger for vann, avløp og annen teknisk infrastruktur som fjernvarmeledninger, ekom og strømkabler i henhold til helse, sikkerhet, sårbarhet og omgivelser
- bidra til bærekraftige løsninger, hensyn til miljø og klima
- utnytte digital kompetanse
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen ut over opptakskrav.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- vet hva brukersentrert utvikling innebærer
- har kunnskap om individuelle forskjeller mellom mennesker
- har kunnskap om egenskapene ved brukervennlighet
- kjenner til prinsipper for design
- kan forklare fagets spesifikke terminologi
- har kunnskap om forskning på brukergrensesnitt, deriblant påstander, empiri og hypotesetesting
Ferdigheter
Studenten kan
- utføre behovsanalyser
- utforske designalternativer ved hjelp av skisser
- utforme prototyper
- utføre brukertester
- måle brukergrensesnitt ved å definere enkle problemstillinger, designe enkle eksperimenter og analysere observasjoner med enkle statistiske verktøy
Generell kompetanse
Studenten
- kan utvikle brukervennlige brukergrensesnitt
- kan teknikker for evaluering av interaktive systemer
- kan dokumentere og forklare designvalg for oppdragsgivere og brukere
- kan tolke enkel forskningslitteratur som omhandler menneske-maskin-interaksjon
Vurdering og eksamen
Ingen arbeidskrav.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamensform: Mappevurdering med følgende mappekrav:
- Tre individuelle oppgaver. Studentene oppmuntres til å samarbeide i grupper med oppgavene, men må dokumentere arbeidet i individuelt i rapporter på på henholdsvis 1000-1600 ord, en på 1600-3000 ord, og en på 1000-2000 ord.
Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter. Alle deler i mappen må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.
Vurderingsuttrykk
Alle.
Sensorordning
Gradert skala A-F.
Emneoverlapp
Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: ITPE2100
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.