EPN-V2

BYGG2500 Arealplanlegging Emneplan

Engelsk emnenavn
Area planning
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten viser:

  • ingeniørfaglig innsikt med et helhetlig perspektiv
  • god anvendelse av gammel og ny kunnskap til ny viten og praktiske løsninger
  • ferdigheter til å gå gjennom vitenskapelig litteratur samt forstå pågående forskning og utvikling innen problemstillingen

Ferdigheter

Studenten kan:

  • beherske egnede metoder og verktøy
  • formidle funn og konklusjon klart, både skriftlig og muntlig
  • utføre en ingeniøroppgave på en selvstendig og systematisk måte
  • definere problemstilling, omfang og prosjektmål og planlegge framdrift
  • beskrive oppgaven, analysere resultater og drøfte seg frem til en konklusjon

Generell kompetanse

Studenten har:

  • kompetanse til å kvalitetssikre resultatene og analysere resultatene kritisk
  • kompetanse til å jobbe på en selvstendig, kreativ og innovativ måte
  • kompetanse til å vurdere teknologiske løsninger når det gjelder miljø, samfunn og økonomi
  • kompetanse til å arbeide i et team når det gjelder planlegging og gjennomføring av oppgave

Forkunnskapskrav

After completing this course, the student will have achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The student is familiar with fundamental concepts in programming, with a focus on procedural and object-oriented programming. Although the student primarily programs in Java, it is expected that they can transfer their knowledge to other imperative programming languages.

Skills

The student is able to work with the following programming constructs in Java:

  • Operators and types
  • Control structures
  • Functions (procedures) and methods
  • Tables (Arrays)
  • Classes, constructors, and references
  • Inheritance and polymorphism

General Competence

The student is familiar with:

  • Basic principles of program structure
  • The relationship between programming languages and software development
  • Concepts related to code quality and readability

Læringsutbytte

Vurdering foregår basert på BSc-oppgave rapport, plakat og muntlig presentasjon.

1) Rapport teller 70%.

2) Plakat og muntlig presentasjon teller 30%.

Eksamensresultat i del 1) kan påklages. Eksamensresultat i del 2) kan ikke påklages.

Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten kan bestå emnet.

Arbeids- og undervisningsformer

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

  • 3 assignments

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen i emnet er en hjemmeeksamen over en periode på 6 timer.

Eksamensbesvarelsen kan om ønskelig skrives på engelsk. Besvarelsen skal ha et omfang på 1750 ord +/- 15%.

Krav om kildehenvisninger i henhold til OsloMet sine retningslinjer, inkludert bruk av verktøy som for eksempel ChatGPT.

Vurdering og eksamen

Grade scale A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

BCs-oppgaven bygger på kunnskap fra alle fem foregående semester.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Sensorordning

Gøril Nordang

Emneansvarlig

Daniel Bjerkan

Emneoverlapp

Emnet overlapper 7,5 studiepoeng med BYVE3401.