EPN-V2

BYFE3100 Byggeprosess - ingeniørfaglig systememne Emneplan

Engelsk emnenavn
The Building Prosess
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Byggeprosessemnet er yrkesforberedende og forutsetter at studentene har ervervet seg en rekke byggfaglige kvalifikasjoner i løpet av studiet. Byggeprosessemnet skal trene studentene i å arbeide i en systemmessig helhet og gi studentene mulighet til bedre å bruke livsløpstankegang i vurderingene, der teknisk og funksjonell ytelse samt økonomiske, samfunnsmessige og miljømessige hensyn ivaretas.

Oppmøte på kursdagene er viktig for resultatet på eksamen.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • forståelse for samhandling ved bruk av BIM
  • forståelsen av livsløpsanalyser, kostnader, tidsbruk, kvalitetssikringssystemer, HMS i byggebransjen, miljøsertifiseringssystemer og FDVU
  • kunnskap om fasene i et byggeprosjekt og de ulike aktørenes rolle og ansvar, med hovedvekt på integrert planlegging
  • kunnskap om ulike entrepriseformer og de forskjellige kontraktene i byggebransjen
  • kunnskap om krav gitt i lover og forskrifter knyttet til byggeprosessen og spesielt TEK.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utarbeide planer for framdrift, økonomi, produksjon, HMS og kvalitetssikring
  • utarbeide og bruke kontrakter og beskrivelser etter gjeldende standarder
  • bruke TEK i ulike sammenhenger
  • gjennomføre en enkel risikoanalyse

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse av samhandlingen mellom de ulike aktørene i byggeprosessen
  • har konsekvensforståelse
  • har evne til å formidle bygningsingeniørens roller i systemmessig kontekst
  • kan arbeide i team

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, øvingstimer og obligatoriske gruppeinnleveringer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Studentene må delta på minst 5 av kursdagene.
  • 3 obligatoriske innleveringer

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen på 3 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen vil muntlig eksamensform bli benyttet. Ved bruk av muntlig eksamensform kan eksamensresultat ikke påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

​Alle hjelpemidler er tillatt, unntatt kommunikasjon med andre.

Vurderingsuttrykk

Bestått / ikke bestått.

Sensorordning

Bacheloroppgaven har et omfang på 20 ECTS. I dette inngår 5 poeng som omhandler strukturerte litteratursøk, metodespesialisering og avklaring av personsvernshensyn i datainnhenting.

I emnet skal studentene gjennomføre et individuelt eller parvis fordypningsarbeid med bibliotek- og informasjonsvitenskapelig relevans. Studentene får mulighet til å arbeide systematisk og metodisk ut fra teoretiske prinsipper og med relevant forskning. Studentene skal arbeide med å beskrive, belyse, analysere og drøfte faglige problemstillinger på en systematisk, reflektert og kritisk måte. Studenten kan velge mellom en:

  • Empirisk oppgave: Studenten samler inn data selv gjennom en egen undersøkelse. Undersøkelsen kan foretas gjennom enkle kvantitative tilnærminger (for eksempel spørreskjemaundersøkelser) eller ved en kvalitativ tilnærming (for eksempel intervjuer).
  • Litteraturoppgave: En problemstilling drøftes med bakgrunn i allerede foreliggende teoretiske og empiriske studier

Undervisningsspråk er norsk.

Emneansvarlig

Studenten må ha bestått og fullført 1. studieår av bachelorprogrammet i bibliotek- og informasjonsvitenskap, og ha bestått og fullført minimum 50 studiepoeng frå 2. studieår av samme bachelorprogram før man kan starte opp med emnet.