EPN-V2

BYFE1000 Matematikk 1000 Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics 1000
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Ved å arbeide med emnet, vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt når man skal modellere tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp inngår i ingeniørutdanninger over hele verden. Temaene er nødvendige for at ingeniører skal kunne kommunisere effektivt og presist, og for at de skal kunne delta i faglige diskusjoner. Arbeidet med emnet vil gi øvelse i å bruke matematisk programvare for å gjøre studentene i stand til å utføre beregninger i jobbsituasjon.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan: 

    • gjøre rede for den deriverte som momentan endring og for det ubestemte integralet som antiderivert 
    • ta utgangspunkt i definisjonen av den deriverte, og gjøre rede for hvordan man kan bestemme en tilnærmet verdi av den deriverte numerisk 
    • regne ut eksakte verdier for den deriverte og den antideriverte ved å bruke analytiske metoder 
    • bruke den deriverte til å løse optimaliseringsproblemer 
    • forklare hvordan man kan bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som areal, arealmoment, volum og buelengde 
    • bruke numeriske og analytiske metoder til å beregne bestemte integraler 
    • bruke numeriske metoder til å beregne tilnærmede løsninger av differensiallikninger  
    • bruke analytiske metoder til å finne formler for løsningen av noen differensiallikninger 
    • regne med komplekse tall 
    • regne med vektorer, matriser og determinanter 
    • overføre totalmatriser for lineære likningssystemer til redusert trappeform 
    • gjøre rede for betingelser som må være oppfylt for å kunne beregne den inverse til matriser 
    • gjøre rede for antall løsninger til et lineært likningssystem 
    • bruke dataverktøy til å løse problemer i lineær algebra 
    • løse likninger numerisk

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • anvende den deriverte til å modellere og analysere dynamiske systemer 
    • drøfte ideene bak noen analytiske og numeriske metoder som brukes for å løse differensiallikninger 
    • sette opp, velge egnet løsningsmetode og løse differensiallikninger for praktiske problemer innen bygg- og energiteknikk. 
    • drøfte numeriske metoder for å løse likninger 
    • drøfte metoder for å løse lineære likningssystemer. 

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • vurdere resultater fra matematiske beregninger 
    • forklare og bruke grunnleggende numeriske algoritmer som inneholder kodeelementene tilordning, for- og while-løkker og if-tester. 
    • skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon 
    • overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses - analytisk eller numerisk.  
    • bruke matematiske metoder og digitale verktøy som er relevante for bygg- og energiteknikk. 
    • bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger 
    • vurdere egne og andre studenters faglige arbeider, og formulere skriftlige og muntlige vurderinger av disse arbeidene på en faglig korrekt og presis måte. 
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen i emnet foregår på campus og er organisert i arbeidsøkter. I arbeidsøktene skal studentene diskutere i grupper, øve individuelt, bruke numerisk programvare, øve på problemløsning og vurdere eget og andres arbeid. 

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen

  • Vurdering og eksamen

    Mappeeksamen med følgende krav:

    - Individuell flervalgseksamen under tilsyn på 2 timer (utgjør anslagsvis 1/3 av sluttkarakteren)

    - Individuell avsluttende skriftlig innlevering (utgjør anslagsvis 2/3 av sluttkarakteren)

     

    Mappen vurderes helhetlig med én karakter.

     

    Eksamensresultatet kan påklages.

     

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Del 1: Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. 

    Del 2: Alle hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    En intern og en uavhengig sensor.  

  • Emneoverlapp

    Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: MEK1000, TRFE1000, ELFE1000, EMFE1000, KJFE1000, MAFE1000, DAFE1000, FO010A og FO010D. Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.