Programplaner og emneplaner - Student
BYFE1000 Matematikk 1000 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics 1000
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2018
- Timeplan
-
Innledning
Ved å arbeide med emnet, vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt når man skal modellere tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp inngår i ingeniørutdanninger over hele verden. Temaene er nødvendige for at ingeniører skal kunne faglig kommunisere effektivt og presist, og for at de skal kunne delta i faglige diskusjoner. Arbeidet med emnet vil gi øvelse i å bruke matematisk programvare for å gjøre studentene i stand til å utføre beregninger i jobbsituasjon.
-
Forkunnskapskrav
The course is taught through lectures and seminars in addition to self-study.
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Studenten kan:
Ferdigheter
- Anvende den deriverte til å modellere og analysere dynamiske systemer.
- Stille opp og beregne størrelser hvor integraler inngår.
Kunnskap
Dette krever at studentene kan
- regne ut eksakte verdier for den deriverte og den antideriverte ved å bruke analytiske metoder
- ta utgangspunkt i definisjonene til å bestemme tilnærmede numeriske verdier av den deriverte og av det bestemte integralet og vurdere nøyaktigheten av disse verdiene bruke den deriverte til å løse optimaliseringsproblemer og til å regne ut lineære tilnærminger
- løse problemer med koblede hastigheter
- forklare hvordan man kan bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som areal, volum, arealmoment, ladning eller andre størrelser
- drøfte ideene bak noen analytiske og numeriske metoder som brukes for å løse første ordens differensiallikninger
- sette opp og løse differensiallikninger og differenslikninger for praktiske problemer
Kunnskap
Dette krever at studentene kan
- løse separable og lineære differensiallikninger ved hjelp av antiderivasjon
- gjøre rede for hvordan retningsfeltet til en førsteordens differensiallikning kan brukes til å visualisere løsninger til likningen
- finne numeriske løsninger av initialverdiproblem ved hjelp av Eulers metode
- drøfte metoder for å løse lineære likningssystemer ved hjelp av matriseregning og drøfte numeriske metoder for å løse likninger
- sette opp og løse likninger for praktiske problemer
- løse likninger med komplekse koeffisienter og komplekse løsninger
Kunnskap
Dette krever at studentene kan
- regne med vektorer, matriser og determinanter
- overføre matriser til redusert trappeform
- invertere matriser
- gjøre rede for antall løsninger til et lineært likningssystem
- bruke matriser til å beskrive lineære transformasjoner
- løse likninger ved for eksempel halveringsmetoden og Newtons metode
- regne med komplekse tall
Generell kompetanse
- Overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses analytisk eller numerisk.
- Skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon.
- Bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for sitt fagfelt.
- Bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger.
- Vurdere resultater fra matematiske beregninger og implementere grunnleggende numeriske algoritmer ved å bruke tilordning , for-løkker , if-tester , while-løkker og liknende, og forklare sentrale begreper somiterasjon og konvergens.
- Gjøre rede for at endring og endring per tidsenhet kan måles, beregnes, summeres og inngå i likninger.
-
Arbeids- og undervisningsformer
An individual oral exam with a time frame of approx. 25 minutes.
Candidates who fail or who were absent from the ordinary exam for a valid reason can take a resit/rescheduled exam.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Publicly approved law collections with notations according to more detailed guidelines are permitted during the exam.
-
Vurdering og eksamen
Grade scale A-F.
-
Hjelpemidler ved eksamen
All exam papers are assessed by one internal and one external examiner.
-
Vurderingsuttrykk
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
-
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.