EPN-V2

BYFE1000 Matematikk 1000 Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics 1000
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Timeplan

Innledning

Ved å arbeide med emnet, vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt når man skal modellere tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp inngår i ingeniørutdanninger over hele verden. Temaene er nødvendige for at ingeniører skal kunne faglig kommunisere effektivt og presist, og for at de skal kunne delta i faglige diskusjoner. Arbeidet med emnet vil gi øvelse i å bruke matematisk programvare for å gjøre studentene i stand til å utføre beregninger i jobbsituasjon.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Studenten kan:

Ferdigheter

  • Anvende den deriverte til å modellere og analysere dynamiske systemer.
  • Stille opp og beregne størrelser hvor integraler inngår.

Kunnskap

Dette krever at studentene kan

  • regne ut eksakte verdier for den deriverte og den antideriverte ved å bruke analytiske metoder
  • ta utgangspunkt i definisjonene til å bestemme tilnærmede numeriske verdier av den deriverte og av det bestemte integralet og vurdere nøyaktigheten av disse verdiene bruke den deriverte til å løse optimaliseringsproblemer og til å regne ut lineære tilnærminger
  • løse problemer med koblede hastigheter
  • forklare hvordan man kan bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som areal, volum, arealmoment, ladning eller andre størrelser
  • drøfte ideene bak noen analytiske og numeriske metoder som brukes for å løse første ordens differensiallikninger
  • sette opp og løse differensiallikninger og differenslikninger for praktiske problemer

Kunnskap

Dette krever at studentene kan

  • løse separable og lineære differensiallikninger ved hjelp av antiderivasjon
  • gjøre rede for hvordan retningsfeltet til en førsteordens differensiallikning kan brukes til å visualisere løsninger til likningen
  • finne numeriske løsninger av initialverdiproblem ved hjelp av Eulers metode
  • drøfte metoder for å løse lineære likningssystemer ved hjelp av matriseregning og drøfte numeriske metoder for å løse likninger
  • sette opp og løse likninger for praktiske problemer
  • løse likninger med komplekse koeffisienter og komplekse løsninger

Kunnskap

Dette krever at studentene kan

  • regne med vektorer, matriser og determinanter
  • overføre matriser til redusert trappeform
  • invertere matriser
  • gjøre rede for antall løsninger til et lineært likningssystem
  • bruke matriser til å beskrive lineære transformasjoner
  • løse likninger ved for eksempel halveringsmetoden og Newtons metode
  • regne med komplekse tall

Generell kompetanse

  • Overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses analytisk eller numerisk.
  • Skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon.
  • Bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for sitt fagfelt.
  • Bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger.
  • Vurdere resultater fra matematiske beregninger og implementere grunnleggende numeriske algoritmer ved å bruke tilordning , for-løkker , if-tester , while-løkker og liknende, og forklare sentrale begreper somiterasjon og konvergens.
  • Gjøre rede for at endring og endring per tidsenhet kan måles, beregnes, summeres og inngå i likninger.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen organiseres i timeplanlagte arbeidsøkter. I arbeidsøktene skal studentene øve på fagstoff som blir presentert. Noe av undervisningen vil foregå som øving i problemløsing, hvor bruk av numerisk programvare naturlig vil inngå. Innholdet i øvingene omfatter diskusjoner og samarbeid, samt individuell øving i å løse oppgaver. Mellom de timeplanlagte arbeidsøktene er det nødvendig å arbeide individuelt med oppgaveregning og litteraturstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Minst tre individuelle innleveringer basert på bruk av programvare.

Vurdering og eksamen

  • Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen på tre timer.
  • Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Hjelpemidler vedlagt eksamensoppgaven samt håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Formelsamling: Haugan, J. (2016). Formler og tabeller. NKI-forlaget (med enge notater i formelsamlingen).

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Sensorordning

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.