EPN-V2

BYFE1000 Matematikk 1000 Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics 1000
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Ved å arbeide med emnet, vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt når man skal modellere tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp inngår i ingeniørutdanninger over hele verden. Temaene er nødvendige for at ingeniører skal kunne faglig kommunisere effektivt og presist, og for at de skal kunne delta i faglige diskusjoner. Arbeidet med emnet vil gi øvelse i å bruke matematisk programvare for å gjøre studentene i stand til å utføre beregninger i jobbsituasjon.

  • Forkunnskapskrav

    The course is taught through lectures and seminars in addition to self-study.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Studenten kan:

    Ferdigheter

    • Anvende den deriverte til å modellere og analysere dynamiske systemer.
    • Stille opp og beregne størrelser hvor integraler inngår.

    Kunnskap

    Dette krever at studentene kan

    • regne ut eksakte verdier for den deriverte og den antideriverte ved å bruke analytiske metoder
    • ta utgangspunkt i definisjonene til å bestemme tilnærmede numeriske verdier av den deriverte og av det bestemte integralet og vurdere nøyaktigheten av disse verdiene bruke den deriverte til å løse optimaliseringsproblemer og til å regne ut lineære tilnærminger
    • løse problemer med koblede hastigheter
    • forklare hvordan man kan bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som areal, volum, arealmoment, ladning eller andre størrelser
    • drøfte ideene bak noen analytiske og numeriske metoder som brukes for å løse første ordens differensiallikninger
    • sette opp og løse differensiallikninger og differenslikninger for praktiske problemer

    Kunnskap

    Dette krever at studentene kan

    • løse separable og lineære differensiallikninger ved hjelp av antiderivasjon
    • gjøre rede for hvordan retningsfeltet til en førsteordens differensiallikning kan brukes til å visualisere løsninger til likningen
    • finne numeriske løsninger av initialverdiproblem ved hjelp av Eulers metode
    • drøfte metoder for å løse lineære likningssystemer ved hjelp av matriseregning og drøfte numeriske metoder for å løse likninger
    • sette opp og løse likninger for praktiske problemer
    • løse likninger med komplekse koeffisienter og komplekse løsninger

    Kunnskap

    Dette krever at studentene kan

    • regne med vektorer, matriser og determinanter
    • overføre matriser til redusert trappeform
    • invertere matriser
    • gjøre rede for antall løsninger til et lineært likningssystem
    • bruke matriser til å beskrive lineære transformasjoner
    • løse likninger ved for eksempel halveringsmetoden og Newtons metode
    • regne med komplekse tall

    Generell kompetanse

    • Overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses analytisk eller numerisk.
    • Skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon.
    • Bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for sitt fagfelt.
    • Bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger.
    • Vurdere resultater fra matematiske beregninger og implementere grunnleggende numeriske algoritmer ved å bruke tilordning , for-løkker , if-tester , while-løkker og liknende, og forklare sentrale begreper somiterasjon og konvergens.
    • Gjøre rede for at endring og endring per tidsenhet kan måles, beregnes, summeres og inngå i likninger.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    An individual oral exam with a time frame of approx. 25 minutes.

    Candidates who fail or who were absent from the ordinary exam for a valid reason can take a resit/rescheduled exam.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Publicly approved law collections with notations according to more detailed guidelines are permitted during the exam.

  • Vurdering og eksamen

    Grade scale A-F.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    All exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

  • Vurderingsuttrykk

    I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.