EPN-V2

BVUH3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

I 3.5 skal studentene skrive en individuell oppgave som tematiserer sosialpedagogisk arbeid med utsatte barn og unge og deres familier. Bacheloroppgaven skal være et selvstendig faglig arbeid fra studentens side. I bacheloroppgaven formulerer hver student en problemstilling med relevans for barnevernspedagogens fagområde. Målet er å sette yrkesrelevante problemstillinger inn i et teoretisk og praktisk perspektiv og vise analytisk kompetanse og etisk refleksjon. Det er også en målsetting at studenten skal beherske de formelle og metodiske krav som stilles til faglige arbeider av et slikt omfang.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter gjennomført emne skal studenten

  • ha bred kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor barnevernspedagogers arbeidsområder
  • ha kunnskap om grunnleggende forskningsmetoder og forskningsetikk
  • ha kjennskap til ulike kunnskapsteoretiske posisjoner som er relevante for valgt tema og problemstilling

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • utvikle praksisrelevante problemstillinger
  • finne, vurdere og henvise til fagstoff og teorier slik at disse kan belyse problemstillingen på en relevant måte
  • reflektere over forskningsetiske problemstillinger i bacheloroppgaven og kunne redegjøre for egen posisjon

Generell kompetanse

Studenten skal kunne

  • anvende sosialpedagogisk kunnskap i større skriftlige arbeider
  • anvende formelle og metodiske krav som stilles til akademisk skriving
  • anvende analytisk kompetanse og kritisk refleksjon
  • reflektere analytisk over temaer i bacheloroppgaven og trekke inn kunnskapsteori

    Arbeids- og undervisningsformer

    Language of instruction: Norwegian

    (Re)habilitation as a field of practice builds on current legislation and organisational frameworks, and this course gives students an introduction to the formal framework conditions. Evidence-based practice is a main element, and the course provides insight into the structure of the professional field of rehabilitation through research, development of concepts, political governance and user participation at the system level. Technological innovation in service provision is discussed as an important element of quality improvement in (re)habilitation.

    Evidence-based practice and cooperation between service levels are highly emphasised in (re)habilitation. The course therefore focuses on developing insight into and skills in the development of (re)habilitation as a field of practice where there is cooperation between professions and service levels.

    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences - Specialisation in Rehabilitation and Habilitation.

    Vurdering og eksamen

    Hjelpemidler ved eksamen

    The course will use varied, student-active work methods. Work and teaching methods include lectures, seminars, and group-based and individual assignments. Two teaching sessions are organised, each running over a period of three to four days. Between the sessions, the students will work on a written assignment that will be commented and discussed at the last session. Digital platforms will also be used for work between the sessions on campus. Students are expected to work actively on the written assignment between the sessions.

    Vurderingsuttrykk

    The following must have been approved in order for the student to take the examination:

    • Minimum attendance of 80% at sessions

    Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor ved bedømming av bacheloroppgaven.

    En students veileder kan ikke være sensor for denne studenten.