EPN-V2

BVUH3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

  • Forkunnskapskrav

    1. Utviklingsoppgave - individuell

    Vurderes av intern sensor. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

    2. Praktisk utøvende eksamen - gruppe

    Eksamenen vurderes av to sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

  • Læringsutbytte

    Kunnskaper

    Etter gjennomført emne skal studenten

    • ha bred kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor barnevernspedagogers arbeidsområder
    • ha kunnskap om grunnleggende forskningsmetoder og forskningsetikk
    • ha kjennskap til ulike kunnskapsteoretiske posisjoner som er relevante for valgt tema og problemstilling

    Ferdigheter

    Studenten skal kunne

    • utvikle praksisrelevante problemstillinger
    • finne, vurdere og henvise til fagstoff og teorier slik at disse kan belyse problemstillingen på en relevant måte
    • reflektere over forskningsetiske problemstillinger i bacheloroppgaven og kunne redegjøre for egen posisjon

    Generell kompetanse

    Studenten skal kunne

    • anvende sosialpedagogisk kunnskap i større skriftlige arbeider
    • anvende formelle og metodiske krav som stilles til akademisk skriving
    • anvende analytisk kompetanse og kritisk refleksjon
    • reflektere analytisk over temaer i bacheloroppgaven og trekke inn kunnskapsteori
    • Arbeids- og undervisningsformer

      Bestått DT1000 Drama og teaterkommunikasjon eller tilsvarende.

    • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

      Studiet består av fire hovedområder:

      • Spill med figurer.
      • Figuren i det sceniske rommet.
      • Figurteatret og fortellerteknikker.
      • Fagteori og fagdidaktikk.
    • Vurdering og eksamen

      Emnet er 100 prosent faglig overlapp med emne ZFIG1 Figurteater 1.

    • Hjelpemidler ved eksamen

      Ettersom det er bacheloroppgaven som er eksamensformen vil alle hjelpemidler være tillatt, så sant kilder oppgis.

    • Vurderingsuttrykk

      Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

      Ved stryk har studenten rett til å levere en bearbeidet bacheloroppgave til ny eksamen. Studentene har krav på begrunnelse for stryk, samt en times ekstra individuell veiledning i forbindelse med forbedring av oppgaven. Studenter må selv ta kontakt med emneansvarlig for å få veiledningstimen. Det gis ingen veiledning i juli måned.

      Studenter som stryker to ganger må ved neste eksamen levere ny bacheloroppgave basert på en ny problemstilling. Studenter må selv ta kontakt med emneansvarlig for å få tilbud om tre veiledningsavtaler á 45 minutter, i god tid før innlevering.

      Ved ønske om å forbedre sensuren må studenten skrive en ny bacheloroppgave med nytt tema og ny problemstilling. Studenten har ikke krav på veiledning ved ønske om å forbedre karakteren. En student kan fremstille seg til ny eksamen ved neste ordinære eksamen.

    • Sensorordning

      Det benyttes en intern og en ekstern sensor ved bedømming av bacheloroppgaven.

      En students veileder kan ikke være sensor for denne studenten.