EPN-V2

BVUH3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Det er ingen arbeidskrav i emnet.

Det er ikke obligatorisk undervisning.

Forkunnskapskrav

Bacheloroppgaven forventes å inneholde:

  • Presentasjon av tema og relevant yrkesfaglig problemstilling
  • Presentasjon av aktuelle teoretiske tilnærminger
  • Redegjørelse for faglitteratur, kildegrunnlag og avgrensninger
  • Drøfting av problemstillingen i lys av faglitteratur og teori
  • Kritisk refleksjon og etisk forståelse
  • Godt og forståelig språk
  • Bruk av gjeldende referansestil

Følgende momenter vektlegges når bacheloroppgaven bedømmes:

  • På hvilken måte redegjøres for oppgavens tema, problemstilling og dens relevans for barnevernfeltet?
  • Hvordan redegjøres for valg av teoretiske tilnærminger, avgrensninger og kildekritikk?
  • Hvordan brukes teori, faglitteratur, praktisk erfaring/yrkeserfaring i oppgaven?
  • Hva slags helhetsinntrykk gir oppgaven?
  • På hvilken måte kommer kandidatens kritiske refleksjon og etiske forståelse til uttrykk?
  • Hvordan trer kandidatens egne stemme og selvstendighet fram?
  • Er oppgaven preget av godt og forståelig språk?
  • Er referansene i tekst og litteraturliste tilfredsstillende brukt?

Læringsutbytte

Ettersom det er bacheloroppgaven som er eksamensformen vil alle hjelpemidler være tillatt, så sant kilder oppgis.

Arbeids- og undervisningsformer

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Alle bacheloroppgaver som får karakteren A eller B vil bli publisert i fagarkivet. Studenter som ønsker å reservere seg mot publisering av bacheloroppgaven må levere en skriftlig begrunnet melding til fakultetet innen tre uker etter at sensur er gjort kjent.

Ved stryk har studenten rett til å levere en bearbeidet bacheloroppgave til ny eksamen. Studentene har krav på begrunnelse for stryk, samt en times ekstra individuell veiledning i forbindelse med forbedring av oppgaven. Studenter må selv ta kontakt med emneansvarlig for å få veiledningstimen. Det gis ingen veiledning i juli måned.

Studenter som stryker to ganger må ved neste eksamen levere ny bacheloroppgave basert på en ny problemstilling. Studenter må selv ta kontakt med emneansvarlig for å få tilbud om tre veiledningsavtaler á 45 minutter, i god tid før innlevering.

Ved ønske om å forbedre sensuren må studenten skrive en ny bacheloroppgave med nytt tema og ny problemstilling. Studenten har ikke krav på veiledning ved ønske om å forbedre karakteren. En student kan fremstille seg til ny eksamen ved neste ordinære eksamen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes en intern og en ekstern sensor ved bedømming av bacheloroppgaven.

En students veileder kan ikke være sensor for denne studenten.

Vurdering og eksamen

Bacheloroppgaven forventes å inneholde:

  • Presentasjon av tema og relevant yrkesfaglig problemstilling
  • Presentasjon av aktuelle teoretiske tilnærminger
  • Redegjørelse for faglitteratur, kildegrunnlag og avgrensninger
  • Drøfting av problemstillingen i lys av faglitteratur og teori
  • Kritisk refleksjon og etisk forståelse
  • Godt og forståelig språk
  • Bruk av gjeldende referansestil

Følgende momenter vektlegges når bacheloroppgaven bedømmes:

  • På hvilken måte redegjøres for oppgavens tema, problemstilling og dens relevans for barnevernfeltet?
  • Hvordan redegjøres for valg av teoretiske tilnærminger, avgrensninger og kildekritikk?
  • Hvordan brukes teori, faglitteratur, praktisk erfaring/yrkeserfaring i oppgaven?
  • Hva slags helhetsinntrykk gir oppgaven?
  • På hvilken måte kommer kandidatens kritiske refleksjon og etiske forståelse til uttrykk?
  • Hvordan trer kandidatens egne stemme og selvstendighet fram?
  • Er oppgaven preget av godt og forståelig språk?
  • Er referansene i tekst og litteraturliste tilfredsstillende brukt?

Hjelpemidler ved eksamen

Ettersom det er bacheloroppgaven som er eksamensformen vil alle hjelpemidler være tillatt, så sant kilder oppgis.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Ved stryk har studenten rett til å levere en bearbeidet bacheloroppgave til ny eksamen. Studentene har krav på begrunnelse for stryk, samt en times ekstra individuell veiledning i forbindelse med forbedring av oppgaven. Studenter må selv ta kontakt med emneansvarlig for å få veiledningstimen. Det gis ingen veiledning i juli måned.

Studenter som stryker to ganger må ved neste eksamen levere ny bacheloroppgave basert på en ny problemstilling. Studenter må selv ta kontakt med emneansvarlig for å få tilbud om tre veiledningsavtaler á 45 minutter, i god tid før innlevering.

Ved ønske om å forbedre sensuren må studenten skrive en ny bacheloroppgave med nytt tema og ny problemstilling. Studenten har ikke krav på veiledning ved ønske om å forbedre karakteren. En student kan fremstille seg til ny eksamen ved neste ordinære eksamen.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor ved bedømming av bacheloroppgaven.

En students veileder kan ikke være sensor for denne studenten.