Programplaner og emneplaner - Student
BVUH3100 Yrkespraksis i barnevernpedagogens yrkesfelt Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Placement in the Professional Field of Child Protection Work
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern
- Omfang
- 25.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet 3A omfatter aktivitetsfagsundervisning og praksis i barnevernspedagogers yrkesfelt. I praksisperioden skal studentene tilegne seg kunnskap om barnevernet og hvordan man jobber i ulike deler av praksisfeltet.
3.1 Aktivitetsfag
3.1. er en videreføring av kunnskap og ferdigheter studentene tilegnet seg om bruk av aktiviteter tidligere i studiet. Studenten skal fordype seg i et nytt aktivitetsfag, og kunne bruke det valgte faget som del av utøvende sosialpedagogisk arbeid.
3.2 Yrkespraksis tredje studieenhet
3.2 omfatter obligatorisk veiledet yrkespraksis (inkludert praksisseminarer). I praksisperioden skal studentene tilegne seg kunnskap om barnevernet og om hvordan man jobber i ulike deler av feltet. Å møte etablerte yrkesutøvere og barnevernets klienter, er viktig for å utvikle profesjonelle holdninger og ferdigheter. I yrkespraksis skal studentene under veiledning øve seg i konkrete arbeidsoppgaver som er aktuelle for barnevernspedagoger. Det gis også muligheter for praksis i utlandet. Emnet styres av praksisreglementet. Reglementet ligger som vedlegg i programplanen. Les også informasjonen i programplanens innledning.
Forkunnskapskrav
ingen info
Læringsutbytte
3.1 Aktivitetsfag
Kunnskaper
Etter gjennomført emne har studenten bred kunnskap om:
- hvordan aktiviteter, lek og estetiske uttrykk brukes i sosialpedagogisk arbeid og er del av barn og unges symbolske kommunikasjon, og kan knytte dette til relevant faglitteratur.
- hvordan aktiviteter, og estetisk uttrykk bidrar til å få frem ulike følelser som for eksempel tillit, trygghet, og evnen til å stole på seg selv og andre, og at mestring gir rom for ny selvforståelse og utvikling
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende aktiviteter for å bygge relasjoner på ulike arenaer som barnevernspedagoger arbeider
- reflektere over egen faglig utøvelse, og beherske bruken av aktiviteter og estetiske metoder i samhandling, kommunikasjon og i den profesjonelle samtalen med barn og unge
Generell kompetanse
Studenten har:
- innsikt i estetisk dannelse, hvordan man opptrer profesjonelt og hvordan man kan bruke aktiviteter og estetiske metoder i sosialpedagogisk arbeid
3.2 Yrkespraksis tredje studieenhet
Kunnskaper
Etter gjennomført emne skal studenten ha:
- bred kunnskap om hvordan de ulike praksisplassene er organisert og hvilket mandat som styrer virksomhetene
- bred kunnskap om ulike forvaltningsnivåers oppgaver og hvordan oppgavene er fordelt mellom dem
- bred kunnskap om hva som fremmer barns deltakelse og medvirkning
- inngående kunnskap om relasjonsbygging med barn og ungdom og deres familier
- bred kunnskap om tverrsektorielt/tverrprofesjonelt arbeid innenfor helse- og sosialsektoren
- god innsikt i hvordan barnevernsarbeid utøves i et maktfelt
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- forberede, gjennomføre og evaluere samtaler med barn, unge og familier
- sette i gang sosialpedagogiske aktiviteter sammen med barn og unge
- bidra til at barn får oppfylt sine rettigheter på det aktuelle arbeidsfeltet
- samhandle på tvers av profesjoner og arbeidsfelt
- redegjøre for å begrunne faglige valg
- mestre skriftlige sjangere i bruk på praksisstedet - eksempelvis rapporter, journalnotater, møtereferater, utkast til fylkesnemndsrapport og leserinnlegg i mediene
- reflektere over faglig og personlig kompetanse i veiledning
- være i stand til å forberede og lede møter
- være i stand til å reflektere over og formidle sine erfaringer fra praksis sammen med medstudenter
- dokumentere egen læringsprosess
- reflektere over praksisstedets arbeidsmåter og kulturelle verdier og normer
Generell kompetanse
Studenten kan:
- ta medansvar for sosialpedagogisk arbeid og fagutvikling på arbeidsplassen
- reflektere kritisk over egen yrkesutøvelse
- identifisere etiske dilemmaer og begrunne faglige og etiske valg
- reflektere over hvordan egne livserfaringer og verdier kan utfordres i møte med andres perspektiver, posisjoner og kulturelle bakgrunn
Arbeids- og undervisningsformer
3.1 Aktivitetsfag
Aktivitetsfag som valgfag går over seks sekstimersdager i løpet av en toukersperiode. Studentene får presentert de ulike valgfagsalternativene i løpet av siste semester i 2. studieenhet, og forhåndsvelges. Det etterstrebes en mest mulig rettferdig fordeling av studenter på de ulike valgfagene. Det kreves aktiv deltakelse fra alle studenter i de ulike valgfagsgruppene.
3.2 Yrkespraksis tredje studieenhet
Studentene med yrkespraksis i skolens praksisområde får besøk av kontaktlærer fra skolen en gang i løpet av praksisperioden. Det arrangeres praksisforberedende samlinger på skolen før praksis og praksisformidlingsverksted i etterkant av praksis. Seminarene består av forelesninger kombinert med gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
3.1 Aktivitetsfag
Obligatorisk undervisning
Aktivitetsfag er obligatorisk.
Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning.
Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.
Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen
3.2 Yrkespraksis tredje studieenhet
Obligatorisk deltakelse
Praksisseminarene er obligatorisk.
Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning.
Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.
Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.
Praksisperioden er obligatorisk reguleres av praksisreglementet.
Arbeidskrav
Det er ingen arbeidskrav i dette emnet.
Vurdering og eksamen
Emnet 3A omfatter aktivitetsfagsundervisning og praksis i barnevernspedagogers yrkesfelt. I praksisperioden skal studentene tilegne seg kunnskap om barnevernet og hvordan man jobber i ulike deler av praksisfeltet.
3.1 Aktivitetsfag
3.1. er en videreføring av kunnskap og ferdigheter studentene tilegnet seg om bruk av aktiviteter tidligere i studiet. Studenten skal fordype seg i et nytt aktivitetsfag, og kunne bruke det valgte faget som del av utøvende sosialpedagogisk arbeid.
3.2 Yrkespraksis tredje studieenhet
3.2 omfatter obligatorisk veiledet yrkespraksis (inkludert praksisseminarer). I praksisperioden skal studentene tilegne seg kunnskap om barnevernet og om hvordan man jobber i ulike deler av feltet. Å møte etablerte yrkesutøvere og barnevernets klienter, er viktig for å utvikle profesjonelle holdninger og ferdigheter. I yrkespraksis skal studentene under veiledning øve seg i konkrete arbeidsoppgaver som er aktuelle for barnevernspedagoger. Det gis også muligheter for praksis i utlandet. Emnet styres av praksisreglementet. Reglementet ligger som vedlegg i programplanen. Les også informasjonen i programplanens innledning.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler skal være tillatt så sant kildene oppgis.
Vurderingsuttrykk
ingen info
Sensorordning
3.1 Aktivitetsfag
Kunnskaper
Etter gjennomført emne har studenten bred kunnskap om:
- hvordan aktiviteter, lek og estetiske uttrykk brukes i sosialpedagogisk arbeid og er del av barn og unges symbolske kommunikasjon, og kan knytte dette til relevant faglitteratur.
- hvordan aktiviteter, og estetisk uttrykk bidrar til å få frem ulike følelser som for eksempel tillit, trygghet, og evnen til å stole på seg selv og andre, og at mestring gir rom for ny selvforståelse og utvikling
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende aktiviteter for å bygge relasjoner på ulike arenaer som barnevernspedagoger arbeider
- reflektere over egen faglig utøvelse, og beherske bruken av aktiviteter og estetiske metoder i samhandling, kommunikasjon og i den profesjonelle samtalen med barn og unge
Generell kompetanse
Studenten har:
- innsikt i estetisk dannelse, hvordan man opptrer profesjonelt og hvordan man kan bruke aktiviteter og estetiske metoder i sosialpedagogisk arbeid
3.2 Yrkespraksis tredje studieenhet
Kunnskaper
Etter gjennomført emne skal studenten ha:
- bred kunnskap om hvordan de ulike praksisplassene er organisert og hvilket mandat som styrer virksomhetene
- bred kunnskap om ulike forvaltningsnivåers oppgaver og hvordan oppgavene er fordelt mellom dem
- bred kunnskap om hva som fremmer barns deltakelse og medvirkning
- inngående kunnskap om relasjonsbygging med barn og ungdom og deres familier
- bred kunnskap om tverrsektorielt/tverrprofesjonelt arbeid innenfor helse- og sosialsektoren
- god innsikt i hvordan barnevernsarbeid utøves i et maktfelt
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- forberede, gjennomføre og evaluere samtaler med barn, unge og familier
- sette i gang sosialpedagogiske aktiviteter sammen med barn og unge
- bidra til at barn får oppfylt sine rettigheter på det aktuelle arbeidsfeltet
- samhandle på tvers av profesjoner og arbeidsfelt
- redegjøre for å begrunne faglige valg
- mestre skriftlige sjangere i bruk på praksisstedet - eksempelvis rapporter, journalnotater, møtereferater, utkast til fylkesnemndsrapport og leserinnlegg i mediene
- reflektere over faglig og personlig kompetanse i veiledning
- være i stand til å forberede og lede møter
- være i stand til å reflektere over og formidle sine erfaringer fra praksis sammen med medstudenter
- dokumentere egen læringsprosess
- reflektere over praksisstedets arbeidsmåter og kulturelle verdier og normer
Generell kompetanse
Studenten kan:
- ta medansvar for sosialpedagogisk arbeid og fagutvikling på arbeidsplassen
- reflektere kritisk over egen yrkesutøvelse
- identifisere etiske dilemmaer og begrunne faglige og etiske valg
- reflektere over hvordan egne livserfaringer og verdier kan utfordres i møte med andres perspektiver, posisjoner og kulturelle bakgrunn