EPN-V2

BVUH2500 Arbeid i barneverntjenesten Emneplan

Engelsk emnenavn
The Child in Child Protection Services
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    Dette emnet handler om vilkår for bistand fra den kommunale barnevernstjenesten, barnets behov og barnevernspedagogens arbeid ved vurdering av barnets omsorgssituasjon og iverksetting av tiltak. Undervisningen omfatter også temaer om barn utsatt for vold, seksuelle overgrep og andre traumer. Samarbeid med andre tjenester og yrkesgrupper som har ansvar for barn inngår i emnet. Studentene vil få utdypet sine kunnskaper og ferdigheter i å samtale og samhandle med barn og familier i profesjonelle sammenhenger.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Kunnskaper

    Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:

    · rettsreglene om, og arbeidet med, meldinger, undersøkelser og hjelpetiltak etter

    barnevernsloven, herunder innholdet i forsvarlighetskravet

    · rettsreglene om, og arbeidet med, akuttsaker og saker knyttet til foreldrekonflikter

    · fosterhjemsarbeid

    · beskyttelse og risikofaktorer som grunnlag for å vurdere barnets omsorgssituasjon og foreslå

    egnede tiltak

    · stress i akuttarbeid

    · barns rettsvern mot vold og overgrep i lovgivningen

    · perspektiver på samhandling og på personlig kompetanse i møter med barn, unge og deres

    familier for å kunne utøve arbeid som barnevernspedagog

    · etiske dilemmaer i barnevernstjenestens arbeid

    · seksuelle overgrep og vold mot barn, konsekvenser for barnets psykiske og fysiske helse og

    hvorledes fagpersoner kan hjelpe overgrepsutsatte barn

    · utfordringer barnevernsarbeidere møter i arbeid med familier med minoritetsbakgrunn

    · bruk av tolk i samtaler

    · journalføring i barnevernssaker

    Ferdigheter

    Studenten skal kunne:

    • redegjøre for, og anvende rettsreglene om meldinger undersøkelse og hjelpetiltak
    • anvende barnevernlovens regler i saker om foreldrekonflikter og vold/overgrep, og kjenne til andre etaters rolle og ansvar og samhandle med disse
    • redegjøre for faglige vurderinger i undersøkelsesfasen og for valg av tiltak
    • håndtere ulike regelsett for beskyttelse av barn og kunne samhandle på tvers av etater
    • reflektere over etiske utfordringer i egen praksis

    Generell kompetanse

    Studenten skal:

    • reflektere kritisk over sin maktposisjon, sine vurderinger og beslutninger
    • kunne samtale med barn, unge og deres familier på en respektfull og ivaretakende måte og kunne forholde seg til kulturelle forskjeller for å fremme samarbeid i konfliktfylte situasjoner
    • vurdere rettsikkerheten i akuttsaker
    • identifisere rettslige problemstillinger i barneverntjenestens arbeid
  • Arbeids- og undervisningsformer

    I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskaper om de samfunnsmessige sammenhenger og rammebetingelser for barnevernfeltet. Dette handler blant annet om å forstå barnevernets oppdrag, barnevernet som forvaltningsmessig område, herunder dets kultur, verdier og normer. Sentrale områder i emnet er sosiologiske perspektiver, stats- og kommunalkunnskap og helse- og sosialpolitikk. Undervisningen i juss, psykologi, vitenskapsteori og sosialpedagogikk fortsetter. Det vektlegges at studentene får forståelse for forbindelser mellom fagene, og forbindelsen mellom teori og praksis.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Vurdering og eksamen

    Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:

    • hvordan forståelsesmåter på individ, familie, institusjon og samfunnsnivå henger sammen i forhold til praktisk utførelse av arbeid i barnevernfeltet
    • hvordan makt og maktformer som kjennetegner moderne velferdssamfunn, vises i møtet mellom barnevernspedagoger og klienter
    • helse- og sosialpolitiske emner og stat- og kommunal kunnskap med vekt på velferdsstat, fattigdom, marginalisering, diskriminering, sosial posisjon og forebyggende helse og sosialpolitikk
    • hvordan sosial ulikhet i velferdsstat påvirker barn og unges oppvekstvilkår
    • flerkulturell forståelser og misforståelser, inkludering/ekskluderings mekanismer herunder diskriminering og rasisme
    • grunnleggende kulturpsykologiske ideer og teorier
    • kjønn- og seksualitetsmangfold
    • barnelovens regler
    • forvaltningslovens saksbehandlingsregler, særlig reglene for enkeltvedtak
    • menneskerettigheter, særlig om asylbarn
    • barns rettigheter i familien og i samfunnet
    • samspill mellom barnevern og media

    Ferdigheter

    Studenten skal kunne:

    • anvende sentrale begreper og perspektiver i analyse av sosiale forhold
    • gjenkjenne prinsipielle spørsmål man vil møte som barnevernspedagog i et flerkulturelt samfunn
    • forstå og formidle sentrale begrep i sosiologi og sosialantropologi
    • bistå barn, slik at deres rettigheter blir reelle
    • delta i samfunnsdebatt om barnevernsarbeid på en kritisk og reflektert måte
    • identifisere mulige menneskerettsbrudd mot barn i Norge
    • identifisere områder i norsk rett som kan være problematisk i forhold til internasjonale menneskerettigheter
    • foreta saksbehandling i henhold til forvaltningsloven

    Generell kompetanse

    Studenten skal:

    • anvende sine kunnskaper og bruke dem i forhold til kritisk tenkning og analytisk refleksjon
    • anvende sine kunnskaper for å foreta faglige vurderinger og vurdere konsekvenser av disse
    • løse faglige utfordringer på en kritisk og kreativ måte alene og i samspill med andre
  • Hjelpemidler ved eksamen

    I samfunnsfaglige temaer er forelesninger og gruppearbeid de viktigste arbeidsmåtene.

  • Vurderingsuttrykk

    Obligatorisk undervisning

    Det er ingen obligatorisk undervisning i dette emnet.

    Arbeidskrav

    Arbeidskrav i samfunnsfaglig og juss

    Det skal skrives et individuelt arbeidskrav på 3000 ord +/- ti prosent.

  • Sensorordning

    Emne 1C avsluttes med en muntlig eksamen.

    En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert i slutten av semesteret eller i påfølgende semester.