EPN-V2

BVUH2500 Arbeid i barneverntjenesten Emneplan

Engelsk emnenavn
The Child in Child Protection Services
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    Kunnskaper

    Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:

    · rettsreglene om, og arbeidet med, meldinger, undersøkelser og hjelpetiltak etter

    barnevernsloven, herunder innholdet i forsvarlighetskravet

    · rettsreglene om, og arbeidet med, akuttsaker og saker knyttet til foreldrekonflikter

    · fosterhjemsarbeid

    · beskyttelse og risikofaktorer som grunnlag for å vurdere barnets omsorgssituasjon og foreslå

    egnede tiltak

    · stress i akuttarbeid

    · barns rettsvern mot vold og overgrep i lovgivningen

    · perspektiver på samhandling og på personlig kompetanse i møter med barn, unge og deres

    familier for å kunne utøve arbeid som barnevernspedagog

    · etiske dilemmaer i barnevernstjenestens arbeid

    · seksuelle overgrep og vold mot barn, konsekvenser for barnets psykiske og fysiske helse og

    hvorledes fagpersoner kan hjelpe overgrepsutsatte barn

    · utfordringer barnevernsarbeidere møter i arbeid med familier med minoritetsbakgrunn

    · bruk av tolk i samtaler

    · journalføring i barnevernssaker

    Ferdigheter

    Studenten skal kunne:

    • redegjøre for, og anvende rettsreglene om meldinger undersøkelse og hjelpetiltak
    • anvende barnevernlovens regler i saker om foreldrekonflikter og vold/overgrep, og kjenne til andre etaters rolle og ansvar og samhandle med disse
    • redegjøre for faglige vurderinger i undersøkelsesfasen og for valg av tiltak
    • håndtere ulike regelsett for beskyttelse av barn og kunne samhandle på tvers av etater
    • reflektere over etiske utfordringer i egen praksis

    Generell kompetanse

    Studenten skal:

    • reflektere kritisk over sin maktposisjon, sine vurderinger og beslutninger
    • kunne samtale med barn, unge og deres familier på en respektfull og ivaretakende måte og kunne forholde seg til kulturelle forskjeller for å fremme samarbeid i konfliktfylte situasjoner
    • vurdere rettsikkerheten i akuttsaker
    • identifisere rettslige problemstillinger i barneverntjenestens arbeid
  • Forkunnskapskrav

    Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, individuell oppgaveskriving.

  • Læringsutbytte

    Kunnskaper

    Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:

    · rettsreglene om, og arbeidet med, meldinger, undersøkelser og hjelpetiltak etter

    barnevernsloven, herunder innholdet i forsvarlighetskravet

    · rettsreglene om, og arbeidet med, akuttsaker og saker knyttet til foreldrekonflikter

    · fosterhjemsarbeid

    · beskyttelse og risikofaktorer som grunnlag for å vurdere barnets omsorgssituasjon og foreslå

    egnede tiltak

    · stress i akuttarbeid

    · barns rettsvern mot vold og overgrep i lovgivningen

    · perspektiver på samhandling og på personlig kompetanse i møter med barn, unge og deres

    familier for å kunne utøve arbeid som barnevernspedagog

    · etiske dilemmaer i barnevernstjenestens arbeid

    · seksuelle overgrep og vold mot barn, konsekvenser for barnets psykiske og fysiske helse og

    hvorledes fagpersoner kan hjelpe overgrepsutsatte barn

    · utfordringer barnevernsarbeidere møter i arbeid med familier med minoritetsbakgrunn

    · bruk av tolk i samtaler

    · journalføring i barnevernssaker

    Ferdigheter

    Studenten skal kunne:

    • redegjøre for, og anvende rettsreglene om meldinger undersøkelse og hjelpetiltak
    • anvende barnevernlovens regler i saker om foreldrekonflikter og vold/overgrep, og kjenne til andre etaters rolle og ansvar og samhandle med disse
    • redegjøre for faglige vurderinger i undersøkelsesfasen og for valg av tiltak
    • håndtere ulike regelsett for beskyttelse av barn og kunne samhandle på tvers av etater
    • reflektere over etiske utfordringer i egen praksis

    Generell kompetanse

    Studenten skal:

    • reflektere kritisk over sin maktposisjon, sine vurderinger og beslutninger
    • kunne samtale med barn, unge og deres familier på en respektfull og ivaretakende måte og kunne forholde seg til kulturelle forskjeller for å fremme samarbeid i konfliktfylte situasjoner
    • vurdere rettsikkerheten i akuttsaker
    • identifisere rettslige problemstillinger i barneverntjenestens arbeid
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emne 2C avsluttes med en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 1 uke som utgjør 20 studiepoeng. Studenter som ikke består skriftlig eksamen kan fremstille seg til ny eksamen

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Alle hjelpemidler skal være tillatt så sant kildene oppgis.

  • Vurdering og eksamen

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

  • Vurderingsuttrykk

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.