Programplaner og emneplaner - Student
BVUH2500 Arbeid i barneverntjenesten Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Child in Child Protection Services
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
Kunnskaper
Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:
· rettsreglene om, og arbeidet med, meldinger, undersøkelser og hjelpetiltak etter
barnevernsloven, herunder innholdet i forsvarlighetskravet
· rettsreglene om, og arbeidet med, akuttsaker og saker knyttet til foreldrekonflikter
· fosterhjemsarbeid
· beskyttelse og risikofaktorer som grunnlag for å vurdere barnets omsorgssituasjon og foreslå
egnede tiltak
· stress i akuttarbeid
· barns rettsvern mot vold og overgrep i lovgivningen
· perspektiver på samhandling og på personlig kompetanse i møter med barn, unge og deres
familier for å kunne utøve arbeid som barnevernspedagog
· etiske dilemmaer i barnevernstjenestens arbeid
· seksuelle overgrep og vold mot barn, konsekvenser for barnets psykiske og fysiske helse og
hvorledes fagpersoner kan hjelpe overgrepsutsatte barn
· utfordringer barnevernsarbeidere møter i arbeid med familier med minoritetsbakgrunn
· bruk av tolk i samtaler
· journalføring i barnevernssaker
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- redegjøre for, og anvende rettsreglene om meldinger undersøkelse og hjelpetiltak
- anvende barnevernlovens regler i saker om foreldrekonflikter og vold/overgrep, og kjenne til andre etaters rolle og ansvar og samhandle med disse
- redegjøre for faglige vurderinger i undersøkelsesfasen og for valg av tiltak
- håndtere ulike regelsett for beskyttelse av barn og kunne samhandle på tvers av etater
- reflektere over etiske utfordringer i egen praksis
Generell kompetanse
Studenten skal:
- reflektere kritisk over sin maktposisjon, sine vurderinger og beslutninger
- kunne samtale med barn, unge og deres familier på en respektfull og ivaretakende måte og kunne forholde seg til kulturelle forskjeller for å fremme samarbeid i konfliktfylte situasjoner
- vurdere rettsikkerheten i akuttsaker
- identifisere rettslige problemstillinger i barneverntjenestens arbeid
-
Forkunnskapskrav
Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, individuell oppgaveskriving.
-
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:
· rettsreglene om, og arbeidet med, meldinger, undersøkelser og hjelpetiltak etter
barnevernsloven, herunder innholdet i forsvarlighetskravet
· rettsreglene om, og arbeidet med, akuttsaker og saker knyttet til foreldrekonflikter
· fosterhjemsarbeid
· beskyttelse og risikofaktorer som grunnlag for å vurdere barnets omsorgssituasjon og foreslå
egnede tiltak
· stress i akuttarbeid
· barns rettsvern mot vold og overgrep i lovgivningen
· perspektiver på samhandling og på personlig kompetanse i møter med barn, unge og deres
familier for å kunne utøve arbeid som barnevernspedagog
· etiske dilemmaer i barnevernstjenestens arbeid
· seksuelle overgrep og vold mot barn, konsekvenser for barnets psykiske og fysiske helse og
hvorledes fagpersoner kan hjelpe overgrepsutsatte barn
· utfordringer barnevernsarbeidere møter i arbeid med familier med minoritetsbakgrunn
· bruk av tolk i samtaler
· journalføring i barnevernssaker
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- redegjøre for, og anvende rettsreglene om meldinger undersøkelse og hjelpetiltak
- anvende barnevernlovens regler i saker om foreldrekonflikter og vold/overgrep, og kjenne til andre etaters rolle og ansvar og samhandle med disse
- redegjøre for faglige vurderinger i undersøkelsesfasen og for valg av tiltak
- håndtere ulike regelsett for beskyttelse av barn og kunne samhandle på tvers av etater
- reflektere over etiske utfordringer i egen praksis
Generell kompetanse
Studenten skal:
- reflektere kritisk over sin maktposisjon, sine vurderinger og beslutninger
- kunne samtale med barn, unge og deres familier på en respektfull og ivaretakende måte og kunne forholde seg til kulturelle forskjeller for å fremme samarbeid i konfliktfylte situasjoner
- vurdere rettsikkerheten i akuttsaker
- identifisere rettslige problemstillinger i barneverntjenestens arbeid
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emne 2C avsluttes med en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 1 uke som utgjør 20 studiepoeng. Studenter som ikke består skriftlig eksamen kan fremstille seg til ny eksamen
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler skal være tillatt så sant kildene oppgis.
-
Vurdering og eksamen
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
-
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
-
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.