Programplaner og emneplaner - Student
BVUH2500 The Child in Child Protection Services Course description
- Course name in Norwegian
- Arbeid i barneverntjenesten
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Course history
- 
                                                    
- Programme description
- 
    IntroductionDette emnet handler om vilkår for bistand fra den kommunale barnevernstjenesten, barnets behov og barnevernspedagogens arbeid ved vurdering av barnets omsorgssituasjon og iverksetting av tiltak. Undervisningen omfatter også temaer om barn utsatt for vold, seksuelle overgrep og andre traumer. Samarbeid med andre tjenester og yrkesgrupper som har ansvar for barn inngår i emnet. Studentene vil få utdypet sine kunnskaper og ferdigheter i å samtale og samhandle med barn og familier i profesjonelle sammenhenger. 
- 
    Required preliminary coursesIngen forkunnskapskrav. 
- 
    Learning outcomesKunnskaper Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om: · rettsreglene om, og arbeidet med, meldinger, undersøkelser og hjelpetiltak etter barnevernsloven, herunder innholdet i forsvarlighetskravet · rettsreglene om, og arbeidet med, akuttsaker og saker knyttet til foreldrekonflikter · fosterhjemsarbeid · beskyttelse og risikofaktorer som grunnlag for å vurdere barnets omsorgssituasjon og foreslå egnede tiltak · stress i akuttarbeid · barns rettsvern mot vold og overgrep i lovgivningen · perspektiver på samhandling og på personlig kompetanse i møter med barn, unge og deres familier for å kunne utøve arbeid som barnevernspedagog · etiske dilemmaer i barnevernstjenestens arbeid · seksuelle overgrep og vold mot barn, konsekvenser for barnets psykiske og fysiske helse og hvorledes fagpersoner kan hjelpe overgrepsutsatte barn · utfordringer barnevernsarbeidere møter i arbeid med familier med minoritetsbakgrunn · bruk av tolk i samtaler · journalføring i barnevernssaker Ferdigheter Studenten skal kunne: - redegjøre for, og anvende rettsreglene om meldinger undersøkelse og hjelpetiltak
- anvende barnevernlovens regler i saker om foreldrekonflikter og vold/overgrep, og kjenne til andre etaters rolle og ansvar og samhandle med disse
- redegjøre for faglige vurderinger i undersøkelsesfasen og for valg av tiltak
- håndtere ulike regelsett for beskyttelse av barn og kunne samhandle på tvers av etater
- reflektere over etiske utfordringer i egen praksis
 Generell kompetanse Studenten skal: - reflektere kritisk over sin maktposisjon, sine vurderinger og beslutninger
- kunne samtale med barn, unge og deres familier på en respektfull og ivaretakende måte og kunne forholde seg til kulturelle forskjeller for å fremme samarbeid i konfliktfylte situasjoner
- vurdere rettsikkerheten i akuttsaker
- identifisere rettslige problemstillinger i barneverntjenestens arbeid
 
- 
    Teaching and learning methodsArbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, individuell oppgaveskriving. 
- 
    Course requirementsObligatorisk undervisning I dette emnet er profesjonelle samtaler obligatorisk. Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning. Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen. Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen. Arbeidskrav Arbeid i barneverntjenesten Oppgaven er på 2500 ord +/- 10 %. Profesjonelle samtaler Oppgaven er på 2500 ord +/- 10 %. 
- 
    AssessmentMedieutviklingen tilbyr formater som åpner for bruk av litterære inspirasjoner i journalistikken. Disse har bidratt og bidrar til å utvide det journalistiske sjangerrepertoaret og dermed den journalistiske kvaliteten i flere medier. Journalistene får utdypet sjangerkunnskapene sine og sine evner til å formidle i et rikere og mer engasjerende språk. Gjennom studiet skal studentene drøfte forholdet mellom fiksjon og journalistikk, skjønnlitterære forfattere som journalister, og litterær journalistikk gjennom historien. Kurset tar videre for seg det litterære essayet, reportasjen - særlig reisereportasjen -;dokumentarromanen,;litterær dokumentar og nyjournalistikk/New Journalism. Vi studerer forholdet mellom journalistisk teori og litterær teori, og teorier om bruk av litterære og fortellende virkemidler i journalistikk. Skriveeksperimenter;er et viktig;innslag i kurset. 
- 
    Permitted exam materials and equipmentIngen forkunnskapskrav. 
- 
    Grading scaleStudenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap Studenten - har avansert kunnskap om de faglige teoriene om litterær journalistikk og formens ulike retninger
- har inngående kunnskap om/forståelse av den litterære journalistikkens historie, utvikling og egenart
- har inngående kunnskap om forholdet mellom fiksjonslitteratur og litterær journalistikk, og kunnskap om sentrale profesjonsutøveres arbeid i denne formen for journalistikk
 Ferdigheter Studenten - kan anvende kunnskapen om litterær journalistikk i analyse av eget eller andres arbeid
- kan forholde seg kritisk til og analysere teorier om og uttrykk for litterær journalistikk og arbeide selvstendig med journalistisk-litterære tekster
- kan anvende litterære virkemidler ved å la seg inspirere av annen litterær journalistikk og teorier om slik journalistikk
- kan inspirere kolleger, studenter eller elever til kreativ og inspirert journalistikk og bidra til nytenkning
- kan analysere litterære uttrykksformer i journalistikken og formidle selv ved bruk av slike uttrykksformer
 Generell kompetanse Studenten - kan kommunisere faglige problemstillinger på fagområdet og bidra til prosjekter der litterær journalistikk står sentralt
- har kompetanse til journalistisk nytenkning og til å anvende kreativitet, kunnskaper og ferdigheter på nye områder
- har utviklet dypere forståelse for journalistisk variasjon gjennom økt kjennskap til fagets forskningsområde og egen kreativ praksis
- har evne til å reflektere over etiske sider ved bruken av litterære virkemidler
 
- 
    ExaminersFor å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav: - Presentere en tekst fra pensum på pensumseminar. Hensikten er at studenten skal fordype seg spesielt i en pensumtekst, og også bidra til diskusjon om pensum. Presentasjonen har et omfang på ca. en halv time inkludert diskusjon.;;
 Arbeidskravet må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Ved fravær fra presentasjon pga sykdom og andre tungtveiende årsaker kan studenten levere en skriftlig presentasjon av et pensumbidrag med et omfang på 2-3 sider innen ny frist. Hvis denne ikke leveres innen ny frist, mister studenten muligheten til å gjennomføre arbeidskravet, og; dermed retten til å gå opp til eksamen. Det er ikke andre obligatoriske aktiviteter i kurset.