Programplaner og emneplaner - Student
BVUH2400 Utsatte barn og unge i ulike institusjoner Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Children at risk in various institutions
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet handler om utsatte barns og unges hverdagsliv i ulike institusjoner, med hovedvekt på arbeidet i barneverninstitusjoner. Emnet viser hvordan barnevernspedagogen kan ta i bruk kunnskap fra ulike fagdisipliner som juss, psykologi, sosiologi, og pedagogikk å kunne hjelpe barnet gjennom miljøterapeutisk og sosialpedagogisk arbeid. Emnet tar også opp ulike perspektiver på barn og unges psykisk og fysiske helse, og hvordan vanskelige omsorgssituasjoner kan påvirke barn og unges psykologiske utvikling. Studentene velger et aktivitetsfag som en tilnærming i arbeidet med barna/ungdommene i ulike institusjoner.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:
- sosialpedagogiske tiltak og metoder i barneverninstitusjoner, samt det rettslige og yrkesetiske regelverket som er styrende for arbeidet
- sosial- og spesialpedagogiske tiltak og metoder for barn og unge med spesielle behov i skole og barnehage, og barnas rett til ytelser etter barnehageloven og opplæringsloven.
- ulike tiltak rettet mot barn og unge med alvorlige sosiale vansker, herunder rettsreglene om tvangstiltak i barneverninstitusjoner, fengsel og i konfliktråd (ungdomsstraff).
- relasjonelle og omsorgsmessige forutsetninger som er nødvendige for å sikre barn og unges fysiske og psykiske helse
- ulike risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer for barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker
- ulike perspektiv på institusjoner som fenomen, og hvordan strukturelle forhold innvirker på individer
- Ulike perspektiver på ungdomskriminalitet og avvik
- hvordan ulike aktiviteter bidrar til utsatte barn og unges utvikling og endring
- regelverket for barn og unge i psykiatriske institusjoner.
- ulike etaters ansvarsområde som grunnlag for samarbeid
- etiske fordringer i arbeidet med barn og unge i ulike institusjoner
- vitenskapsteori og kunnskapsgrunnlaget som ulike metoder i barnevernspedagogens praksisfelt bygger på
Ferdigheter
Studenten skal:
- planlegge, tilrettelegge og evaluere sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid i barneverninstitusjoner
- planlegge, tilrettelegge og evaluere sosialpedagogisk arbeid i skole og barnehage
- vurdere barn og unges psykiske vansker i sammenheng med konkrete samspills- og livserfaringer
- reflektere over etiske dilemmaer som oppstår i arbeidet med barn og unge i ulike institusjoner
- anvende aktiviteter i sosialpedagogisk arbeid med utsatte barn og unge og reflektere over egen faglige utøvelse
- kunne samarbeide med andre relevante etater og profesjoner, innenfor reglene om taushetsplikt
- ivareta barns rettigheter i institusjoner og forholde seg til de rettslige grensene for tvangsinngrep og maktutøvelse i henhold til legalitetsprinsippet og proporsjonalitetsprinsippet
- reflektere over særlige utsatte barns rettsvern
Generell kompetanse
Studenten:
- er i stand til å utøve sosialpedagogisk arbeid i ulike institusjoner gjennom anvendelse av kunnskap fra ulike faglige disipliner og perspektiv
- har forståelse av egen rolle som barnevernspedagog i et tverrfaglig perspektiv på barn og unges psykiske og sosiale vansker
Arbeids- og undervisningsformer
The course describes the physical, psychological, cognitive and social aspects of ageing. Ageing processes are seen from a social perspective where the interaction between ageing and society's attitude to the elderly is elucidated. The course deals with how occupational therapists work with healthy elderly people and elderly people with complex issues in terms of the fact that health problems increase with age. Occupational therapy expertise with systematic mapping and interventions in health promoting and rehabilitative work are emphasised to promote activity and participation.
The course consists of the following subject areas from the national curriculum, specified below as the number of credits:
- Ideas, theory and experience (2 ECTS)
- Research and development in occupational therapy (1 ECTS)
- Health-promoting and preventive work (1 ECTS)
- Rehabilitative work (3 ECTS)
- Illness and disability (3 ECTS)
- Sociology and social anthropology (2 ECTS)
- Psychology and pedagogy, communication, interaction and conflict work (1 ECTS)
- State and municipality studies, health and social policy (1 ECTS)
- Ethics (1 ECTS)
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Passed the first year of the programme.
Vurdering og eksamen
Emne 2B avsluttes med en individuell, muntlig eksamen som utgjør 20 studiepoeng. Studenter som ikke består eksamen kan fremstille seg til ny eksamen som blir arrangert i inneværende semester.
Hjelpemidler ved eksamen
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- has knowledge about theory related to ageing and the elderly in society
- has knowledge about age-related diseases
- is able to describe ageing processes and consequences for activity and participation
- has knowledge about welfare technology and the facilitation of activity and situations to promote activity and participation
- has insight into interprofessional cooperation in the field of work with the elderly
- is capable of describing national health and socio-political guidelines relating to elderly people
- is capable of describing relevant public and private services for the elderly
- is capable of finding and discussing relevant research
Skills
The student is capable of
- discussing complex medical conditions and disabilities and their consequences for activity and participation
- discussing factors that affect elderly people's activity and participation in society
- using conceptual models to design mapping and intervention strategies in work with elderly people who have complex issues relating to activity and participation
- selecting, demonstrating and discussing relevant mapping tools
- planning and conducting interviews with elderly people
- planning and implementing group and individual interventions
Competence
The student is capable of
- identifying and reflecting on ethical dilemmas relating to working with elderly people
- cooperating in groups with other students doing field work
- describing and reflecting on systematic work with elderly people in health promoting and rehabilitative work
Vurderingsuttrykk
Work and teaching methods include lectures, skills training, seminars, portfolio assignments, workshops, fieldwork, group projects, supervision and student presentations. The students work individually and in groups.
Sensorordning
A minimum attendance of 80% is required in introductions to topics and assignments, seminars, workshops, skills training, fieldwork, supervision, group work in connection with portfolio assignments and presentations of student work.