EPN-V2

BVUH2200 Child Welfare and Creative Methods in Social Work Emneplan

Engelsk emnenavn
Child Welfare and Creative Methods in Social Work
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Child Welfare and Creative Methods in Social Work er et internasjonalt studietilbud til studenter ved bachelor i sosialt arbeid og bachelor i barnevern, heltid, og studenter fra sosialarbeiderutdanninger i Europa. All undervisning foregår på engelsk. Studentene skal i mindre grupper planlegge å gjennomføre et prosjekt basert på aktiviteter og estetiske metoder. Prosjektet skal fremstilles både i en skriftlig prosjektrapport (eksamen) og i en muntlig og kreativ presentasjon for medstudenter og lærere.

De internasjonale studentene skriver i tillegg et essay (Extended Paper BVUH2300) som gir uttelling på ytterligere 10 studiepoeng.

Forkunnskapskrav

ingen info

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:

  • hvordan aktiviteter og estetiske uttrykk kan knyttes til menneskerettigheter og barnekonvensjonen
  • hvordan bruken aktiviteter og estetiske metoder i sosialpedagogisk arbeid, bidrar til å fremme mestring og utvikling av barn og unges selvforståelse
  • sosialpedagogisk arbeid i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv
  • barn og unges deltakelse og medvirkning
  • hvordan estetiske metoder kan hjelpe barn og unge til å forså og sette ord på erfaringer og følelser
  • hvordan estetiske læringsprosesser/ metoder kan utfordre til å reflektere over hjelperens holdninger og gi muligheter for selvutvikling og utvide faglig forståelse

Ferdigheter

Ved endt emne kan studenten:

  • planlegge, gjennomføre og evaluere bruk av estetiske uttrykk og kreative arbeidsmetoder i sosialpedagogisk arbeid
  • bruke kreative uttrykksformer som redskap i den profesjonelle dialogen med barn og unge og deres familier
  • samarbeide og løse arbeidsoppgaver i tverrfaglig internasjonal sammenheng
  • reflektere kritisk over egen fagutøvelse, og reflektere over egne arbeidsmåter og bruk av kreative metoder
  • formidle og presentere fagstoff på engelsk, både skriftlig og muntlig

Generell kompetanse

Studenten har:

  • kunnskap om å uttrykke seg og kommunisere på engelsk i en faglig sammenheng og har forståelse for hvordan dette gir økt profesjonell kompetanse i et flerkulturelt og internasjonalt felt
  • forståelse for hvordan aktivitet og estetiske metoder kan flytte egne grenser og gi rom for selvrefleksjon og alternative måter å tenke/handle på
  • kunnskap om egen kreativitet og hvordan utvikle kreative løsninger i profesjonell samhandling med barn og unge i et sosialpedagogisk arbeidsfelt
  • kunnskap om betydningen av samhandling med yrkesutøvere fra andre profesjoner

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisnings- og arbeidsformene i dette emnet består av forelesninger og undervisning som krever aktiv deltagelse og refleksjon fra studentene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Obligatorisk undervisning

All undervisning i emne 2.2.1 er obligatorisk.

Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning.

Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.

Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

Arbeidskrav

Studentene skal gruppevis presentere prosjektrapport og reflektere over egen utvikling og gruppeprosess.

Vurdering og eksamen

Prosjektperioden dokumenteres i en skriftlig rapport. Prosjektrapporten skal skrives på engelsk, og være på 25 sider+/- 10 %. Rapporten skal være utført av gruppen i fellesskap og være påført studentenes kandidatnummer. Som en del av prosjektrapporten (eksamensarbeidet) skal hver gruppe lage et prosessreferat på 2500 ord +/- 10 % som skal beskrive og analysere arbeidsprosessen.

En eventuell ny og utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester

Hjelpemidler ved eksamen

Ettersom det er prosjektrapport som er eksamensform vil alle hjelpemidler være tillatt så sant kilder oppgis.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.