EPN-V2

BVUH1901 Mentorskap i en sosialfaglig flerkulturell kontekst - Nattergalen Emneplan

Engelsk emnenavn
Social Work Mentorship in a Multicultural Context
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet retter seg mot 1.årsstudenter ved Bachelor i barnevern og Bachelor i sosialt arbeid. En sentral målsetting for emnet er å styrke det flerkulturelle kunnskap- og erfaringsgrunnlaget hos studentene. Emnet har et todelt mål. Det ene målet er å tilby barnet et konkret tiltak ved at de møter en student (profesjonell) som skal være en positiv rollemodell i 10 måneder. Det andre målet er å styrke studentens profesjonelle kultursensitivitet i praktisk arbeid med barn. Studenten skal gjennom sitt mentorskap trene på å være en voksen rollemodell i en nær relasjon med ett barn, og gjennom dette øke sin kunnskap om barn, unge og familier med minoritetsbakgrunn.

Forkunnskapskrav

Det forutsettes at studenten har påbegynt den treårige bachelorutdanningen. Opptaket skjer på grunnlag av skriftlig søknad og intervju, samt innhenting av referanser.

Læringsutbytte

The course addresses issues relating to shapes and forms, materials and process work as set out in the current school curricula. Environmental issues and sustainability are linked to the course and investigated through topics such as consumer culture and knowledge of materials in a national and international context. Reuse and redesign as well as technological innovations are highlighted from a subject didactics and socio-ethical perspective. Practical, exploratory work on materials, design and form is emphasised. Teaching practice forms part of the course. The practice is intended to be an arena for systematic learning and takes place in collaboration with the training establishment. The course forms part of an international semester.

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten skal være mentor for et barn i ett år. Mentoren møter sitt mentorbarn en gang i uken, to til tre timer pr uke, over to semestre. Mentoren skal ta initiativ til ulike aktiviteter både alene med barnet og i felleskap med andre mentorer/mentorbarn. Studenten får opplæring/individuell faglig bistand fra OsloMets koordinator ved Nattergalprosjektet. Mentoren er oppfordret til å møte på samlet oppstart og avslutning ved barneskolene sammen med foreldre og mentorbarn, samt på møte med mentorbarna på OsloMet. Emnet har fire samlinger, 3 av disse på kveldstid. To av samlingene er obligatoriske (se arbeidskrav). På alle samlingene blir mentorene oppfordret til å være medansvarlig og legge fram faglige innspill rundt egen profesjonalitet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  1. Studenten må gjennomføre en dagssamling med ferdighetstrening i samtaler med barn.
  2. Studenten må gjennomføre en obligatorisk dagssamling i digitale historiefortellinger
  3. Studenten skal levere 8 individuelle månedspapporter fra oktober til og med mai fra egen mentorpraksis. For månedsrapportene er det utarbeidet egen mal, der studenten etter hvert møte med mentorbarnet gir en kort beskrivelse av hva de gjorde, samt en egen refleksjon. Dersom rapportene ikke godkjennes av faglærer, kan studenten levere et nytt og forbedret arbeidskrav til angitt frist.
  4. Obligatorisk individuell veiledning på minimum 1 time.

Vurdering og eksamen

The required coursework must be completed and awarded a pass grade before the students can take the exam:

  • Documentation of a piece of practical/theoretical work, presented and discussed in a plenary session
  • Completed teaching practice, preferably in groups. Scope: 15 days
  • An interdisciplinary assignment, Inter1200, in collaboration with students taking other programme options
  • An oral presentation relating to teaching practice
  • Minimum 80 per cent participation in compulsory teaching activities

Hjelpemidler ved eksamen

The exam is an individual exam that comprises a practical, creative project with a written reflection paper.

A practical creative work

A completed piece of practical creative work with sketches, materials and technique testing as appendices.

Written paper

Written reflection paper in which subject theory, subject didactics and experiences from teaching practice are included. Scope of 2,000–2,500 words.

See the teaching plans for more information about the exam. The creative work and the paper are assessed together. Students must achieve a grade E or better on both parts of the exam in order to pass. The exam result can be appealed.

Absence - fail

Students who do not take the exam due to valid absence, or who are awarded a fail grade, can register for a resit/rescheduled exam. If a student is taking a resit/rescheduled exam, they can submit a reworked version of the same exam project, or a new exam paper.

Vurderingsuttrykk

All aids are permitted, provided the rules for source referencing are met.

Sensorordning

Grade scale A-F.