Programplaner og emneplaner - Student
BVUH1030 Child Welfare and Society Course description
- Course name in Norwegian
- Barnevern og samfunn
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om samfunnsmessige sammenhenger og rammebetingelser for barnevernfeltet. Dette handler blant annet om å forstå barnevernets oppdrag, barnevernet som forvaltningsmessig område, samt betydningen av kultur, verdier og normer for barnevernets virke. Sentrale fagområder i emnet er sosiologi, stats- og kommunalkunnskap, juss, psykologi og helse- og sosialpolitikk. I emnet vektlegges forbindelser mellom fagene, samt forbindelsen mellom teori og praksis.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:
- hvordan ulike perspektiver på individ, familie, institusjon og samfunn henger sammen i praktisk utførelse av arbeid i barnevernfeltet
- hvordan makt og maktformer, som kjennetegner moderne velferdssamfunn, kommer til uttrykk i møte mellom barnevernspedagoger og klienter
- organisering og forvaltning av velferdsstaten generelt, og av barnevernet, spesielt, samt betydningen av brukermedvirkning i velferdsstaten
- velferdspolitikk innen relevante områder for barnevernfeltet, inkludert levekår
- hvordan sosial ulikhet påvirker barn og unges oppvekstvilkår
- flerkulturelle forståelser og misforståelser, inkluderings- og ekskluderingsmekanismer, herunder diskriminering og rasisme
- grunnleggende kulturpsykologiske ideer og teorier
- kjønn- og seksualitetsmangfold
- barnelovens regler
- forvaltningslovens saksbehandlingsregler, særlig reglene for enkeltvedtak
- menneskerettigheter, særlig om asylbarn
- barns rettigheter i familien og i samfunnet
- samspill mellom barnevern og media
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- anvende sentrale begreper og perspektiver i analyse av sosiale forhold
- gjenkjenne prinsipielle spørsmål man vil møte som barnevernspedagog i et flerkulturelt samfunn
- forstå og formidle sentrale begreper i sosiologi og sosialantropologi
- bistå barn, slik at deres rettigheter blir reelle
- delta i samfunnsdebatt om barnevernsarbeid på en kritisk og reflektert måte
- identifisere mulige menneskerettsbrudd mot barn i Norge
- identifisere områder i norsk rett som kan være problematisk i forhold til internasjonale menneskerettigheter
- foreta saksbehandling i henhold til forvaltningsloven
Generell kompetanse
Studenten skal:
- anvende sine kunnskaper og bruke dem i kritisk tenkning og analytisk refleksjon
- anvende sine kunnskaper for å foreta faglige vurderinger og vurdere konsekvenser av disse
- løse faglige utfordringer på en kritisk reflekterende måte, alene og i samspill med andre
Teaching and learning methods
I samfunnsfaglige temaer er forelesninger og gruppearbeid de viktigste arbeidsmåtene.
Course requirements
Obligatorisk undervisning
Det er ingen obligatorisk undervisning i dette emnet.
Arbeidskrav
Arbeidskrav i samfunnsfag og juss
Det skal skrives et individuelt arbeidskrav på 3000 ord +/- ti prosent.
Assessment
Emne 1C avsluttes med en muntlig eksamen.
En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert i slutten av semesteret eller i påfølgende semester.
Permitted exam materials and equipment
Ved muntlig eksamen kan studentene medbringe Norges Lover og/eller lovsamling for helse- og sosialsektoren og andre ukommenterte særtrykk av lover og forskrifter. Utskrifter fra Lovdata er ikke tillatt.
Grading scale
See admission requirements for the programme.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Course contact person
Pernille Stornæss Skotte