Programplaner og emneplaner - Student
BVUH1030 Barnevern og samfunn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Child Welfare and Society
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studiefaget RLE kvalifiserer for undervisning i skolefaget KRLE.
;
Emnet skal gi grunnleggende kultur- og religionsforståelse. Emnet omfatter de religiøse tradisjonene jødedom, kristendom og islam og deres grunnleggende ideer og praksiser. Studentene skal arbeide med ulike tilnærminger til fagstoffet; både en systematisk tilnærming til fagstoffet og en mer overgripende tematisk tilnærming. Den systematiske tilnærmingen har fokus på atskilte tradisjoner og særpreg ved tradisjonene. Den overgripende tematiske tilnærmingen har fokus på likheter og sammenhenger. Målet er å dyktiggjøre studentene til å kunne gjennomføre en inkluderende religions- og livssynsundervisning. Emnet innbefatter også fagdidaktikk med fokus på historiske perspektiver og grunnleggende prinsipper, samt refleksjoner om studentenes egne holdninger i forhold til mangfold og inkludering.
Forkunnskapskrav
Ingen
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læreplanen i skolen og utviklingen av religions- og livssynsfaget i Norge
- har kunnskap om didaktiske utfordringer som er spesielle for faget og om ulike didaktiske tilnærminger og forskningstradisjoner i skolefaget og studiefaget
- har kunnskap om og kjenner til bruken i skolen av tekster, fortellinger, høytider, lære, ritualer og andre praksiser, etikk og estetikk i religioner og livssyn
- har kunnskap om et utvalg av kristne kirkesamfunn og kristendommens historie
- har kunnskap om pluralisering, sekularisering og religions- og livssynskritikk som undervisningstema og bakgrunnsorientering for andre deler av faget
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere KRLE-undervisning i faget som grunnlag for elevrettet vurdering som virker utviklende for alle elevene
- kan bruke varierte arbeidsmåter som integrerer de grunnleggende ferdighetene
- kan identifisere og håndtere utfordringer knyttet til hvordan skolen og elevene møter livssynsmangfold og etisk mangfold
- kan samarbeide med elever, kollegaer, foresatte og aktører i lokalmiljøet
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte hva religion og livssyn kan ha å si for den enkelte og for samfunnet
- kan begrunne synspunkter på hva det innebærer å være KRLE-lærer
- kan reflektere kritisk over skolefaget og videreformidle forskning om barn, religion og livssyn
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Obligatorisk undervisning
Det er ingen obligatorisk undervisning i dette emnet.
Arbeidskrav
Arbeidskrav i samfunnsfag og juss
Det skal skrives et individuelt arbeidskrav på 3000 ord +/- ti prosent.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig fordypningsoppgave basert på pensum knyttet til emnet. Arbeidet med oppgaven utføres i løpet av semestret. Omfang 4000 ord +/- 10 %. Studenten velger tema for oppgaven i samråd med faglærer. Temaet skal være knyttet til et av de faglige områdene på emne 1. Det er arbeidskrav å motta individuell veiledning.
;
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått resultat må ny oppgave skrives.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Oppgaven vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Emneansvarlig
Pernille Stornæss Skotte