EPN

BVUH1030 Barnevern og samfunn Emneplan

Engelsk emnenavn
Child Welfare and Society
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om samfunnsmessige sammenhenger og rammebetingelser for barnevernfeltet. Dette handler blant annet om å forstå barnevernets oppdrag, barnevernet som forvaltningsmessig område, samt betydningen av kultur, verdier og normer for barnevernets virke. Sentrale fagområder i emnet er sosiologi, stats- og kommunalkunnskap, juss, psykologi og helse- og sosialpolitikk.  I emnet vektlegges forbindelser mellom fagene, samt forbindelsen mellom teori og praksis.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:

  • hvordan ulike perspektiver på individ, familie, institusjon og samfunn henger sammen i praktisk utførelse av arbeid i barnevernfeltet
  • hvordan makt og maktformer, som kjennetegner moderne velferdssamfunn, kommer til uttrykk i møte mellom barnevernspedagoger og klienter
  • organisering og forvaltning av velferdsstaten generelt, og av barnevernet, spesielt, samt betydningen av brukermedvirkning i velferdsstaten
  • velferdspolitikk innen relevante områder for barnevernfeltet, inkludert levekår
  • hvordan sosial ulikhet påvirker barn og unges oppvekstvilkår 
  • flerkulturelle forståelser og misforståelser, inkluderings- og ekskluderingsmekanismer, herunder diskriminering og rasisme
  • grunnleggende kulturpsykologiske ideer og teorier
  • kjønn- og seksualitetsmangfold
  • barnelovens regler
  • forvaltningslovens saksbehandlingsregler, særlig reglene for enkeltvedtak
  • menneskerettigheter, særlig om asylbarn
  • barns rettigheter i familien og i samfunnet
  • samspill mellom barnevern og media

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • anvende sentrale begreper og perspektiver i analyse av sosiale forhold
  • gjenkjenne prinsipielle spørsmål man vil møte som barnevernspedagog i et flerkulturelt samfunn
  • forstå og formidle sentrale begreper i sosiologi og sosialantropologi
  • bistå barn, slik at deres rettigheter blir reelle
  • delta i samfunnsdebatt om barnevernsarbeid på en kritisk og reflektert måte
  • identifisere mulige menneskerettsbrudd mot barn i Norge
  • identifisere områder i norsk rett som kan være problematisk i forhold til internasjonale menneskerettigheter
  • foreta saksbehandling i henhold til forvaltningsloven

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • anvende sine kunnskaper og bruke dem i kritisk tenkning og analytisk refleksjon
  • anvende sine kunnskaper for å foreta faglige vurderinger og vurdere konsekvenser av disse
  • løse faglige utfordringer på en kritisk reflekterende måte, alene og i samspill med andre

Arbeids- og undervisningsformer

I samfunnsfaglige temaer er forelesninger og gruppearbeid de viktigste arbeidsmåtene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Obligatorisk undervisning

Det er ingen obligatorisk undervisning i dette emnet.

Arbeidskrav

Arbeidskrav i samfunnsfag og juss

Det skal skrives et individuelt arbeidskrav på 3000 ord +/- ti prosent.

Vurdering og eksamen

Emne 1C avsluttes med en muntlig eksamen.

En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert i slutten av semesteret eller i påfølgende semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Ved muntlig eksamen kan studentene medbringe Norges Lover og/eller lovsamling for helse- og sosialsektoren og andre ukommenterte særtrykk av lover og forskrifter. Utskrifter fra Lovdata er ikke tillatt.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Emneansvarlig

Pernille Stornæss Skotte