Programplaner og emneplaner - Student
BVUH1030 Barnevern og samfunn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Child Welfare and Society
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
- The international financial environment
- The international monetary system
- Theories of exchange rate determination
- Exchange rate behavior
- Exchange rate risk management
- Currency derivatives
- Measuring exposure to exchange rate fluctuations
- Managing transaction, economic, and translation exposure
- Country risk analysis
- Asset and liability management in international context
- Emerging economic, ethical, social, and environmental issues in international financial management.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:
- hvordan ulike perspektiver på individ, familie, institusjon og samfunn henger sammen i praktisk utførelse av arbeid i barnevernfeltet
- hvordan makt og maktformer, som kjennetegner moderne velferdssamfunn, kommer til uttrykk i møte mellom barnevernspedagoger og klienter
- organisering og forvaltning av velferdsstaten generelt, og av barnevernet, spesielt, samt betydningen av brukermedvirkning i velferdsstaten
- velferdspolitikk innen relevante områder for barnevernfeltet, inkludert levekår
- hvordan sosial ulikhet påvirker barn og unges oppvekstvilkår
- flerkulturelle forståelser og misforståelser, inkluderings- og ekskluderingsmekanismer, herunder diskriminering og rasisme
- grunnleggende kulturpsykologiske ideer og teorier
- kjønn- og seksualitetsmangfold
- barnelovens regler
- forvaltningslovens saksbehandlingsregler, særlig reglene for enkeltvedtak
- menneskerettigheter, særlig om asylbarn
- barns rettigheter i familien og i samfunnet
- samspill mellom barnevern og media
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- anvende sentrale begreper og perspektiver i analyse av sosiale forhold
- gjenkjenne prinsipielle spørsmål man vil møte som barnevernspedagog i et flerkulturelt samfunn
- forstå og formidle sentrale begreper i sosiologi og sosialantropologi
- bistå barn, slik at deres rettigheter blir reelle
- delta i samfunnsdebatt om barnevernsarbeid på en kritisk og reflektert måte
- identifisere mulige menneskerettsbrudd mot barn i Norge
- identifisere områder i norsk rett som kan være problematisk i forhold til internasjonale menneskerettigheter
- foreta saksbehandling i henhold til forvaltningsloven
Generell kompetanse
Studenten skal:
- anvende sine kunnskaper og bruke dem i kritisk tenkning og analytisk refleksjon
- anvende sine kunnskaper for å foreta faglige vurderinger og vurdere konsekvenser av disse
- løse faglige utfordringer på en kritisk reflekterende måte, alene og i samspill med andre
Arbeids- og undervisningsformer
I samfunnsfaglige temaer er forelesninger og gruppearbeid de viktigste arbeidsmåtene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Obligatorisk undervisning
Det er ingen obligatorisk undervisning i dette emnet.
Arbeidskrav
Arbeidskrav i samfunnsfag og juss
Det skal skrives et individuelt arbeidskrav på 3000 ord +/- ti prosent.
Vurdering og eksamen
Emne 1C avsluttes med en muntlig eksamen.
En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert i slutten av semesteret eller i påfølgende semester.
Hjelpemidler ved eksamen
Ved muntlig eksamen kan studentene medbringe Norges Lover og/eller lovsamling for helse- og sosialsektoren og andre ukommenterte særtrykk av lover og forskrifter. Utskrifter fra Lovdata er ikke tillatt.
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Emneansvarlig
Pernille Stornæss Skotte