EPN-V2

BVUH1030 Child Welfare and Society Course description

Course name in Norwegian
Barnevern og samfunn
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskaper om de samfunnsmessige sammenhenger og rammebetingelser for barnevernfeltet. Dette handler blant annet om å forstå barnevernets oppdrag, barnevernet som forvaltningsmessig område, herunder dets kultur, verdier og normer. Sentrale områder i emnet er sosiologiske perspektiver, stats- og kommunalkunnskap og helse- og sosialpolitikk. Undervisningen i juss, psykologi, vitenskapsteori og sosialpedagogikk fortsetter. Det vektlegges at studentene får forståelse for forbindelser mellom fagene, og forbindelsen mellom teori og praksis.

Learning outcomes

Kunnskaper

Etter gjennomført emne skal studenten ha

  • kunnskap om sosiologi som fag og tenkemåte
  • kunnskap om hvordan forståelsesmåter på individnivå og samfunnsnivå henger sammen
  • kunnskap om politiske prosesser bak utformingen av sosialpolitikk generelt og barnevernet spesielt
  • kunnskap og innsikt i stats- og kommunalkunnskap på barnevernets felt
  • kunnskap og innsikt i velferdsstatens fremvekst, rammebetingelser, verdigrunnlag, utforming og ordninger
  • kunnskap om barnefattigdom
  • kunnskap om barns rettigheter i samfunnet
  • kunnskap om barns rettigheter i familien
  • kunnskap om barns menneskerettsvern

Ferdigheter

Studenten skal

  • kunne anvende sentrale begreper og perspektiver i analyse av sosiale forhold
  • kunne gjenkjenne prinsipielle spørsmål man vil møte som barnevernspedagog
  • kunne forstå og formidle sentrale begrep i sosiologi og sosialantropologi
  • kunne gjennomføre øvelser i vitenskapelige metoder
  • kunne bistå barn, slik at deres rettigheter blir reelle
  • kunne delta i samfunnsdebatt for å påvirke barns rettsvern
  • kunne identifisere mulige menneskerettsbrudd mot barn i Norge

Generell kompetanse

Studenten skal

  • vise evne til kritisk tenkning og analytisk refleksjon
  • ha innsikt i tverrprofesjonelt samarbeid mellom barnevern og media

Teaching and learning methods

I samfunnsfaglige temaer er forelesninger og gruppearbeid de viktigste arbeidsmåtene.

Course requirements

Obligatorisk undervisning

Det arrangeres to obligatoriske dager der hele kullet arbeider sammen om tilbakemelding på de to arbeidskravene.

Det er krav til 80 prosent nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning. Ved alt fravær over 20 prosent gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.

Ved fravær utover 40 prosent som ikke kan dokumenteres med gyldig sykemelding/legeerklæring, mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

Arbeidskrav

Arbeidskrav i samfunnsfaglige tema

Det skal skrives et individuelt arbeidskrav på 2500 ord +/- ti prosent.

Arbeidskrav i juss

Det skal skrives et individuelt arbeidskrav på 2500 ord +/- ti prosent.

Assessment

Emne 1C avsluttes med en muntlig eksamen. Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert i slutten av semesteret eller i påfølgende semester.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Ved muntlig eksamen kan studentene medbringe Norges Lover og/eller lovsamling for helse- og sosialsektoren og andre ukommenterte særtrykk av lover og forskrifter. Utskrifter fra Lovdata er ikke tillatt.

Pensumliste

Bendiksen, Lena R. L. og Trude Haugli. 2015. Sentrale emner i barneretten . 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 6, 7, 8, 9 og 10, s. 65-147] (83 s.)

Collin-Hansen, Ragnhild. 2013. Innføring i barnerett for barnevernspedagoger . Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 6..3.1-6.3.7, s. 211-225, kap. 6.3.9-6.4, s. 238-255 og kap. 11.1-11.4, s. 332-346] (48 s.)

Eckhoff, Torstein og Eivind Smith. 2014. Forvaltningsrett . 10. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 16, s. 252-263 og kap. 23 I-III, s. 337-348] (22 s.)

Garsjø, Olav. 2001. Sosiologisk tenkemåte: En introduksjon for helse- og sosialarbeidere . 2. utgave. Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1, 2, 4, 5, 6, 7 og 8] (246 s.)

Grønvold, Erik og Jan Storø. 2010. Miljøarbeid i barnevernet: Systematikk & refleksjon . Oslo: Universitetsforlaget. (134 s.)

Halvorsen, Knut, Steinar Stjernø og Einar Øverbye. 2013. Innføring i helse- og sosialpolitikk . 5. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11 og 12] (220 s.)

Hanssen, Gro Sandkjær, Marit Helgesen og Signy Irene Vabo. 2011. Politikk og demokrati: En innføring i stats- og kommunalkunnskap . 3. utg. Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1, s. 15-27, kap. 2, avsnittene om politikk og makt, s. 27-42 og kap. 5-10, s. 103-273] (197 s.)

Harsløf, Ivan og Sissel Seim, red. 2008. Fattigdommens dynamikk: Perspektiver på marginalisering i det norske samfunnet . Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 7 og 8] (36 s.)*

Hundeide, Karsten. 2003. Barns livsverden: Sosiokulturelle rammer for barns utvikling . Oslo: Cappelen akademisk [Kap. 1-14] (165 s.)

Johannesdottir, Helga. 2015. "Barnevernets utfordringer i møte med media." I Sosialt arbeid: En grunnbok , redigert av Ingunn T. Ellingsen, Irene Levin, Berit Berg og Lise Cecilie Kleppe, 259-272. Oslo: Universitetsforlaget. (13 s.)*

Larsen, Erik. 2015. Miljøterapi med barn og unge: Organisasjonen som terapeut . Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 3 og 4, s. 57-118, kap. 6, s. 139-170] (92 s.)

Lindboe, Knut. 2012. Barnevernrett . 6 utgave. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 13, s. 121-128, kap. 20, s. 159-166 og kap. 23, s. 179-188] (23 s.)*

Madsen, Ole Jacob. 2010. Den terapeutiske kultur . Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 7] (26 s.)

Neumann, Cecilie Basberg. 2012. "Omsorgsetikk i barnevernet: En refleksjon over det «nye» kjærlighetskravet til barnevernsarbeidere." Sosiologi i dag, 42 (3-4): 104-124. (20 s.)Elektronisk versjon av Neumann 2012

Repstad, Pål. 2014. Sosiologiske perspektiver for helse- og sosialarbeidere . 3. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 5] (34 s.)*

Storø, Jan. 2008. Sosialpedagogisk praksis: Det handler om hva du gjør . Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 5-8] (77 s.)

Sundnes, Anita og Agnes Andenæs. 2014. "Hva med foreldrene? Barnehage, sosial mobilitet og utvikling."Tidsskrift for velferdsforskning, 17 (4): 30-41. (13 s.)Elektronisk versjon av Sundnes og Andenæs - Klikk på "Vis fulltekst"

Thomassen, Magdalene. 2006. Vitenskap, kunnskap og praksis: Innføring i vitenskapsfilosofi for helse- og sosialfag . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 3 og 5] (38 s.)

Vestel, Viggo og Ida Hydle. 2009. Fritidsklubb: Kvalifisering og rusforebygging . NOVA-rapport 15/2009. Oslo: Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring. [Kap. 7, s. 223-244] (22 s.)Elektronisk versjon av Vestel og Hydle

Øia, Tormod og Halvor Fauske. 2010. Oppvekst i Norge . 2. revidert utgave. Oslo: Abstrakt. [Kap. 5] (40 s.)

1549 sider.

(Pensumliste ajour: 09.06.2016. Biblioteket P35/ct)