Programplaner og emneplaner - Student
BVUH1010 Oppvekst og utvikling i et sosialpedagogisk perspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Childhood, Development and Social Pedagogy
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet blir studentene gjort kjent med sosialpedagogisk teori og praksis. Sosialpedagogikk henter kunnskap fra flere fag: blant annet juss, psykologi og pedagogikk. Disse fagene blir introdusert i emnet. Psykologiske og pedagogiske perspektiver på barn og unges utvikling og læring er sentralt. Likeledes er grunnleggende rettsprinsipper og juridiske begreper sentralt. Emnet inneholder en introduksjon til konkret barnevernarbeid, både i barneverntjenesten og på andre yrkesområder. Emnet inneholder en innføring i vitenskapsteoretiske temaer og temaer innen etikk. Studentene skal delta i aktiviteter og få erfaring i å bruke aktiviteter i praksis. Det arrangeres et seminar om oppvekst hvor flere fag integreres for å gi innførende kunnskap om barndom i Norge.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter gjennomført emne skal studenten ha
- kunnskap om grunnleggende tema innen barn og unges psykologiske utvikling, sosialisering og oppdragelse
- kunnskap om at kjønn, kultur, familieformer og klasse har betydning for barn og unges utvikling og deltakelse i samfunnet
- kunnskap om formål og arbeidsmåter innen sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid med barn og unge
- kunnskap om vitenskapsteoretiske begreper og grunnlagsforståelser
- kunnskap om betydningen av etikk i praktisk arbeid med mennesker
- kunnskap om hvordan musikk, drama og forming kan benyttes i sosialpedagogisk arbeid
- kunnskap om barnevernets organisering, rammer og samfunnsoppdrag
- kunnskap om barnevernets historie i Norge
- kunnskap om grunnbegreper og prinsipper i velferdsretten
- kunnskap om juridisk metode og rettskildelære
- kunnskap om grunnleggende søketeknikk og kriterier for å vurdere kildekvalitet
Ferdigheter
Studenten skal
- kunne identifisere sentrale faglige perspektiver og vise at de har betydning for hvordan vi forstår og begrunner faglige avgjørelser
- kunne sette i gang og lede ulike aktiviteter
- kunne gjennomføre et livsformsintervju for å utforske barnets hverdagsliv
- delta og gjennomføre samtaletrening i grupper
- kunne finne fram til og anvende relevante rettskilder
- kunne utvikle ferdigheter i studiemetodikk og kunne samhandle med andre om faglige spørsmål
- kunne komme i gang med å skrive faglige tekster og anvende mal for oppgaveskriving
- kunne foreta enkle søk etter ulike typer dokumenter, legge inn reservasjoner og håndtere egne lån i Oria
- kunne velge pålitelige kilder for informasjonsinnhenting
Generell kompetanse
Studenten skal
- vise respekt for andre og bidra til et aksepterende, inkluderende og åpent studiefellesskap
- reflektere over betydningen av egen og andres oppvekst og kulturbakgrunn
- få forståelse for hvordan aktivitetsfagene inngår i barnevernspedagogens relasjonskompetanse
Arbeids- og undervisningsformer
I dette emnet veksler arbeidsmåtene mellom forelesninger, arbeid i grupper, individuelt arbeid og veiledning. Studentene deles inn i basisgrupper den første studieuken. Hver basisgruppe får oppnevne en veileder. Studiet oppnevner en veileder for hver basisgruppe.
Det arrangeres et seminar under navnet Oppvekstseminaret.
Det arrangeres et seminar i aktivitetsfag. Der deles studentkullet i tre grupper med utgangspunkt i basisgruppene. Hver av de tre gruppene fordeles på aktivitetsfagene drama, forming og musikk, og har tre undervisningsdager (seks timer hver dag) i hvert av de tre fagene i løpet av en niukers periode. Aktivitet i forbindelse med arbeidskrav på 3 dager kommer i tillegg. Det kreves aktiv deltakelse fra alle studenter i aktivitetsfagsundervisningen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Obligatorisk undervisning
Undervisningen i aktivitetsfaget er obligatorisk.
Det er krav til 80 prosent nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning. Ved alt fravær over 20 prosent gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.
Ved fravær utover 40 prosent mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.
Arbeidskrav
Det gis tre arbeidskrav i dette emnet.
Arbeidskrav i aktivitetsfag
«Relasjonsbygging gjennom aktiviteter» består av tre dager med praktisk samhandling med barn og en skriftlig rapport på 3000 +/- 10% ord fra prosessen. Arbeidskravet gjennomføres i gruppe, og gruppemedlemmene er solidarisk ansvarlige for resultatet innad i gruppa.
Gjennom en prosessorientert tilnærming, skal studentene få erfaringer med å bruke aktiviteter i relasjonsbygging med barn over tid. I den praktiske delen av arbeidskravet skal studentene vise at de kan anvende aktivitetsfaglige verktøy og sette i gang og lede ulike aktiviteter innen drama, forming og musikk i samhandling med barn og unge. Fokus vil være på barns hverdagsliv. Arbeidskravet er obligatorisk, og tilstedeværelse beregnes sammen med undervisningen i aktivitetsfag (ni dager + tre dager = tolv dager totalt).
Arbeidskrav som skrives i gruppe
Det leveres et skriftlig arbeidskrav i gruppe på 4500 ord +/- ti prosent. Arbeidskravet skrives i de basisgruppene som lærerne setter opp ved studiestart.
Arbeidskrav som skrives individuelt
Det skal skrives et individuelt arbeidskrav på 2000 ord +/- ti prosent.
Vurdering og eksamen
Emnet 1A avsluttes med en individuell skriftlig skoleeksamen på fem timer
En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert i slutten av semesteret eller i påfølgende semester.
Hjelpemidler ved eksamen
Norges Lover og/eller lovsamling for helse- og sosialsektoren og andre ukommenterte særtrykk av lover og forskrifter. Utskrifter fra Lovdata er ikke tillatt.
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor på hver besvarelse.