Programplaner og emneplaner - Student
BVUH1010 Childhood, Development and Social Pedagogy Course description
- Course name in Norwegian
- Oppvekst og utvikling i et sosialpedagogisk perspektiv
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur.
Required preliminary courses
Alle hjelpemidler tillatt.
Learning outcomes
Målgruppe
Studenter i grunnskolelærerutdanningen for 1.-7. trinn. Lærere som ønsker videreutdanning.
Opptakskrav
Faget er tilgjengelig som valgfag for aktive studenter ved grunnskolelærerutdanningen og lærerutdanning for tospråklige lærere på HiOA, i tråd med utdanningenes programplaner. Eksterne søkere må ha bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. Særskilt opptak til RLE2 krever fullført RLE1 eller tilsvarende. Interne søkere som søker særskilt opptak til RLE2 mens de fortsatt er aktive på RLE1, kan få opptak uten å ha fullført RLE1.
Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.
Teaching and learning methods
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport.
Course requirements
Obligatorisk undervisning
Undervisningen i aktivitetsfaget er obligatorisk.
Det er krav til 80 prosent nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning. Ved alt fravær over 20 prosent gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.
Ved fravær utover 40 prosent mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.
Arbeidskrav
Det gis tre arbeidskrav i dette emnet.
Arbeidskrav i aktivitetsfag
«Relasjonsbygging gjennom aktiviteter» består av tre dager med praktisk samhandling med barn og en skriftlig rapport på 3000 +/- 10% ord fra prosessen. Arbeidskravet gjennomføres i gruppe, og gruppemedlemmene er solidarisk ansvarlige for resultatet innad i gruppa.
Gjennom en prosessorientert tilnærming, skal studentene få erfaringer med å bruke aktiviteter i relasjonsbygging med barn over tid. I den praktiske delen av arbeidskravet skal studentene vise at de kan anvende aktivitetsfaglige verktøy og sette i gang og lede ulike aktiviteter innen drama, forming og musikk i samhandling med barn og unge. Fokus vil være på barns hverdagsliv. Arbeidskravet er obligatorisk, og tilstedeværelse beregnes sammen med undervisningen i aktivitetsfag (ni dager + tre dager = tolv dager totalt).
Arbeidskrav som skrives i gruppe
Det leveres et skriftlig arbeidskrav i gruppe på 4500 ord +/- ti prosent. Arbeidskravet skrives i de basisgruppene som lærerne setter opp ved studiestart.
Arbeidskrav som skrives individuelt
Det skal skrives et individuelt arbeidskrav på 2000 ord +/- ti prosent.
Assessment
Emnet 1A avsluttes med en individuell skriftlig skoleeksamen på fem timer
En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert i slutten av semesteret eller i påfølgende semester.
Permitted exam materials and equipment
Norges Lover og/eller lovsamling for helse- og sosialsektoren og andre ukommenterte særtrykk av lover og forskrifter. Utskrifter fra Lovdata er ikke tillatt.
Grading scale
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor på hver besvarelse.