EPN

BVUD3000 Beslutninger i barnevernet og fordypning Emneplan

Engelsk emnenavn
Decision Making in Child Protection Work and Specialization
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet består av to deler:

  • 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutninger i barnevernet
  • 3.4 Fordypningsverksted

 

I 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutningsprosesser i barnevernet, tilegner studentene seg bred kunnskap om vurderinger og beslutninger som må gjøres når barn må flytte i offentlig regi. Studentene skal tilegne seg grundig kunnskap om det rettslige rammeverket for de beslutninger som treffes i barnevernet, fylkesnemnda og de ordinære domstolene. Likedan skal studentene tilegne seg grundig kunnskap om ettervern, fosterhjem og institusjon og om oppfølging av barn samt ungdoms overgang til voksentilværelsen.

 I 3.4 Fordypningsverksted gis studentene muligheter til å fordype seg i et aktuelt tema som hører til barnevernspedagogens arbeidsområder. Studentene velger mellom ulike verksteder med relevante barnevernfaglige temaer. Fordypningsverkstedenes innhold vil bli beskrevet nærmere i undervisningsplaner i god tid før studentene foretar sine valg.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Læringsutbytte i 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutningsprosesser ibarnevernet:

 

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten ha ervervet seg

  • grundig kunnskap om vurderinger og beslutninger knyttet til barns flytting i offentlig regi
  • inngående kunnskap om hvordan fysiske og psykiske krenkelser kan påvirke/skade barns utvikling på kort og lang sikt
  • kunnskap om barnevernsarbeiderens mandat og rolle i fylkesnemnda
  • god kunnskap om ulike sider av fosterhjemsarbeidet
  • kunnskap om ungdoms overgang til voksenlivet og ettervern
  • kunnskap om regler for omsorgsovertakelse, fratakelse av foreldreansvar og tilbakeføring
  • kunnskap om menneskerettslige begrensninger for tvangsinngrep og barns rett til beskyttelse
  • kunnskap om rettsikkerhet i barnevernssaker

 

 

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • vurdere mulighetene for barns medvirkning i barnevernssaker og kunne legge til rette for slik medvirkning
  • vurdere ulike utfordringer ved inngrep uten samtykke
  • drøfte og vurdere rettssikkerheten i barnevernssaker
  • forstå skillet mellom faktum og juss og kunne skille mellom bestemmelsenes beviskrav og vilkår for inngrep
  • bidra til god håndtering av konflikter som kan oppstå ved barnevernets inngrep

 

Generell kompetanse

  • Studenten skal ha grundig kompetanse i å utrede og vurdere barnets situasjon
  • kunne presentere, formidle og begrunne egne faglige valg ved inngripende beslutninger
  • kunne følge opp disse valg og beslutninger

 

 

 

Læringsutbytte i 3.4 Fordypningsverksted:

 

Kunnskaper

Etter gjennomført verksted skal studenten ha ervervet seg kunnskap om

  • sentrale teorier og aktuell forskning innenfor det valgte fagområde
  • sentrale profesjonsetiske utfordringer innenfor fagområdet

 

Ferdigheter

Ved avsluttet verksted kan studenten

  • finne frem litteratur og forskning innen fagområdet
  • formidle sentralt innhold fra fordypningsverkstedet til andre

 

Generell kompetanse

Studenten skal

  • kjenne til nytenkning innenfor fagområdet
  • ha bred og grundig kunnskap om sentrale temaer innen fagområdet
  • ha god innsikt i profesjonsetiske utfordringer innen fordypningsverkstedet og kunne reflektere over disse

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen i 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutningsprosesser i barnevernet består av forelesninger og andre undervisningsformer etter behov.

I 3.4 Fordypningsverksted legges undervisningen opp som et arbeidsseminar. Dette innebærer en god del selvstudium, arbeid i grupper og ulike øvelsesoppgaver, avhengig av verkstedets tema. Det forutsettes at studentene er aktive både individuelt og i mindre grupper, og det forventes at de legger fram og formidler kunnskap til hverandre. Lærernes rolle er å tilrettelegge, inspirere og veilede, i tillegg til å bidra med faglig kunnskap.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutningsprosesser i barnevernet:

Det er ingen arbeidskrav i 3.3.

Det er ikke obligatorisk undervisning i 3.3.

3.4 Fordypningsverksted:

Det er ingen arbeidskrav i 3.4.

Det er obligatorisk undervisning i 3.4.

Det er krav til 80 prosent nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning. Ved fravær over 20 prosent gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 prosent mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Det er individuell muntlig eksamen i emnet.

Hjelpemidler ved eksamen

Ved muntlig eksamen kan studentene medbringe Norges Lover og /eller lovsamling for helse- og sosialsektoren og andre ukommenterte særtrykk av lover og forskrifter. Utskrifter fra Lovdata er ikke tillatt.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Studenter som ikke består muntlig eksamen kan gjennomføre ny muntlig eksamen. Denne blir arrangert i løpet av vårsemesteret.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering.