EPN-V2

BVUD3000 Beslutninger i barnevernet og fordypning Emneplan

Engelsk emnenavn
Decision Making in Child Protection Work and Specialization
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern - deltid
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2021/2022
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet består av to deler:

  • 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutninger i barnevernet
  • 3.4 Fordypningsverksted

I 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutningsprosesser i barnevernet, tilegner studentene seg bred kunnskap om vurderinger og beslutninger som må gjøres når barn må flytte i offentlig regi. Studentene skal tilegne seg grundig kunnskap om det rettslige rammeverket for de beslutninger som treffes i barnevernet, fylkesnemnda og de ordinære domstolene. Likedan skal studentene tilegne seg grundig kunnskap om ettervern, fosterhjem og institusjon og om oppfølging av barn samt ungdoms overgang til voksentilværelsen.

I 3.4 Fordypningsverksted gis studentene muligheter til å fordype seg i et aktuelt tema som hører til barnevernspedagogens arbeidsområder. Studentene velger mellom ulike verksteder med relevante barnevernfaglige temaer. Fordypningsverkstedenes innhold vil bli beskrevet nærmere i undervisningsplaner i god tid før studentene foretar sine valg.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Emnet Velferdsrett dekker ulike rettsområder som er sentrale deler av Velferdsretten.

Velferdsrett omhandler en rekke rettsregler som er av betydning for den enkeltes velferd. Studenten får en innføring i faget på de rettsområder som angår sosionomers yrkespraksis. Det legges særlig vekt på at studenten tilegner seg kunnskap om de rettsområdene i yrkeslivet hvor sosionomer selv har ansvaret for korrekt rettsanvendelse som saksbehandlere eller beslutningstagere. I tillegg legges det vekt på de områdene i velferdsstaten som kommunene er ansvarlig for. Emnet gir et teoretisk og praktisk grunnlag som studenten bygger videre på i emner senere i utdanningen, særlig emner hvor det øves på anvendelse av rettsregler i forhold til klientkasus.

Emnet bygger videre på SOS1000 Samfunnsvitenskapelige emner som studenten har hatt tidligere i semesteret, bl.a. kunnskap om kjennetegn ved en velferdsstat og kunnskap om hvordan det politiske og administrative systemet er organisert og hvordan det virker.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen forkunnskapskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutningsprosesser i barnevernet:

Det er ingen arbeidskrav i 3.3.

Det er ikke obligatorisk undervisning i 3.3.

3.4 Fordypningsverksted:

Det er ingen arbeidskrav i 3.4.

Det er obligatorisk undervisning i 3.4.

Det er krav til 80 prosent nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning. Ved fravær over 20 prosent gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 prosent mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Det er individuell muntlig eksamen i emnet.

Hjelpemidler ved eksamen

Undervisningsformene består av forelesninger og studentaktive opplegg knyttet til oppgaveløsning.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Studenter som ikke består muntlig eksamen kan gjennomføre ny muntlig eksamen. Denne blir arrangert i løpet av vårsemesteret.

Sensorordning

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig 48 timers hjemmeeksamen over et teoretisk juridisk spørsmål og en praktiske oppgave med gitte rettslige problemstillinger. Samme oppgave blir gitt til alle studentene. Besvarelsen skal være på 8 sider +/- 10 %.

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.