Programplaner og emneplaner - Student
BVUD2500 Arbeid i barneverntjenesten Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Child in Child Protection Services
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern - deltidBachelorstudium i barnevern
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet handler om vilkår for bistand fra den kommunale barnevernstjenesten, barnets behov og barnevernspedagogens arbeid med vurdering av barnets omsorgssituasjon og iverksetting av tiltak. Undervisningen omfatter også temaer om barn utsatt for vold, seksuelle overgrep og andre traumer. Samarbeid med andre tjenester og yrkesgrupper som har ansvar for barn inngår i emnet. Studentene vil få utdypet sine kunnskaper og ferdigheter i å samtale og samhandle med barn og familier i profesjonelle sammenhenger
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:
- rettsreglene om, og arbeidet med, meldinger, undersøkelser og hjelpetiltak etter barnevernsloven, herunder innholdet i forsvarlighetskravet
- rettsreglene om, og arbeidet med, akuttsaker og saker knyttet til foreldrekonflikter
- fosterhjemsarbeid
- beskyttelse og risikofaktorer som grunnlag for å vurdere barnets omsorgssituasjon og foreslå egnede tiltak
- stress i akuttarbeid
- barns rettsvern mot vold og overgrep i lovgivningen
- perspektiver på samhandling og på personlig kompetanse i møter med barn, unge og deres familier for å kunne utøve arbeid som barnevernspedagog
- etiske dilemmaer i barnevernstjenestens arbeid
- seksuelle overgrep og vold mot barn, konsekvenser for barnets psykiske og fysiske helse og hvorledes fagpersoner kan hjelpe overgrepsutsatte barn
- utfordringer barnevernsarbeidere møter i arbeid med familier med minoritetsbakgrunn
- bruk av tolk i samtaler
- journalføring i barnevernssaker
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- redegjøre for, og anvende rettsreglene om meldinger undersøkelse og hjelpetiltak
- anvende barnevernlovens regler i saker om foreldrekonflikter og vold/overgrep, og kjenne til andre etaters rolle og ansvar og samhandle med disse
- redegjøre for faglige vurderinger i undersøkelsesfasen og for valg av tiltak
- håndtere ulike regelsett for beskyttelse av barn og kunne samhandle på tvers av etater
- reflektere over etiske utfordringer i egen praksis
Generell kompetanse
Studenten skal:
- reflektere kritisk over sin maktposisjon, sine vurdering og beslutninger
- kunne samtale med barn, unge og deres familier på en respektfull og ivaretakende måte og kunne forholde seg til kulturelle forskjeller for å fremme samarbeid i konfliktfylte situasjoner
- vurdere rettsikkerheten i akuttsaker
- identifisere rettslige problemstillinger i barneverntjenestens arbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, individuell oppgaveskriving
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Obligatorisk undervisning
All undervisning er obligatorisk.
I dette emnet beregnes tilstedeværelse ved profesjonelle samtaler separat.
Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning.
Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.
Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.
Arbeidskrav
Arbeid i barneverntjenesten
Oppgaven er på 2500 ord +/- 10 %.
Profesjonelle samtaler
Oppgaven er på 2500 ord +/- 10 %.
Vurdering og eksamen
Emne 2C avsluttes med en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 1 uke som utgjør 20 studiepoeng. Studenter som ikke består skriftlig eksamen kan fremstille seg til ny eksamen. Skriftlig eksamen må være bestått for å fortsette på studiet.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler skal være tillatt så sant kildene oppgis.
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.