Programplaner og emneplaner - Student
BVUD1030 Child Welfare and Society Course description
- Course name in Norwegian
- Barnevern og samfunn
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare - part time.
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet skal studenten tilegne seg kunnskaper om de samfunnsmessige sammenhenger og rammebetingelser som er med til å definere barnevernfeltet. Studenten skal tilegne seg kunnskap om og utvikle forståelse for, hvordan velferdsmessige utfordringer kan forståes og forklares i lys av sosiale prosesser og samfunnsmessige strukturer. Dette handler blant annet om å forstå barnevernets oppdrag, barnevernet som forvaltningsmessige område samt barnevernet som skaper av normer, verdier og kultur. Sentrale områder i emnet er sosiologiske, sosialantropologiske og helse-sosialpolitiske perspektiver. Det skal legges vekt og fokus på fortolkningsutfordringer, kategoriseringer og eksisterende sannheter i møter på individ-, gruppe og samfunnsnivå.
Required preliminary courses
ingen info
Learning outcomes
Kunnskaper
Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:
- hvordan forståelsesmåter på individ, familie, institusjon og samfunnsnivå henger sammen i forhold til praktisk utførelse av arbeid i barnevernfeltet
- hvordan makt og maktformer som kjennetegner moderne velferdssamfunn, vises i møtet mellom barnevernspedagoger og klienter
- helse- og sosialpolitiske emner og stat- og kommunal kunnskap med vekt på velferdsstat, fattigdom, marginalisering, diskriminering, sosial posisjon og forebyggende helse og sosialpolitikk
- hvordan sosial ulikhet i velferdsstat påvirker barn og unges oppvekstvilkår
- flerkulturell forståelser og misforståelser, inkludering/ekskluderings mekanismer herunder diskriminering og rasisme
- grunnleggende kulturpsykologiske ideer og teorier
- kjønn- og seksualitetsmangfold
- barnelovens regler
- forvaltningslovens saksbehandlingsregler, særlig reglene for enkeltvedtak
- menneskerettigheter, særlig om asylbarn
- barns rettigheter i familien og i samfunnet
- samspill mellom barnevern og media
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- anvende sentrale begreper og perspektiver i analyse av sosiale forhold
- gjenkjenne prinsipielle spørsmål man vil møte som barnevernspedagog i et flerkulturelt samfunn
- forstå og formidle sentrale begrep i sosiologi og sosialantropologi
- bistå barn, slik at deres rettigheter blir reelle
- delta i samfunnsdebatt om barnevernsarbeid på en kritisk og reflektert måte
- identifisere mulige menneskerettsbrudd mot barn i Norge
- identifisere områder i norsk rett som kan være problematisk i forhold til internasjonale menneskerettigheter
- foreta saksbehandling i henhold til forvaltningsloven
Generell kompetanse
Studenten skal:
- anvende sine kunnskaper og bruke dem i forhold til kritisk tenkning og analytisk refleksjon
- anvende sine kunnskaper for å foreta faglige vurderinger og vurdere konsekvenser av disse
- løse faglige utfordringer på en kritisk og kreativ måte alene og i samspill med andre
Teaching and learning methods
I samfunnsfaglige temaer er forelesninger og gruppearbeid de viktigste arbeidsmåtene.
Course requirements
Emnet gir innføring i grunnleggende veiledningspedagogikk i én til én veiledning.
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Kandidaten har
- innsikt i og forståelse for (praksis)studenten og den nyutdannedes situasjon
- kunnskap om profesjons- og yrkesutøverens rolle
- innsikt i veiledning og veilederrollen
Ferdigheter
Kandidaten
- har kommunikative ferdigheter relatert til veilederrollen
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere individuelle veiledningsprosesser, samt endrings- og utviklingsprosesser
- kan støtte og utfordre profesjonsutøveren (den nyutdannede og studenten) i sin profesjonsutvikling
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i og forståelse for etiske utfordringer og overveielser i veilederrollen
- kan gjennomføre litteratursøk og anvende nyere relevante forskningsresultater
Permitted exam materials and equipment
Aktuelle arbeidsmåter er:
- undervisning: forelesning, dialog, rollespill, observasjon
- spesiell vekt på øvelser i å gi veiledning med refleksjon over egen gjennomføring
- gi og motta veiledning individuelt
- individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner
- skriftlige oppgaver: logg, rapporter, refleksjonsnotater, også via nett
- bruk av IKT, video og annet teknisk utstyr
Studentene skal i samsvar med arbeidskrav i hvert emne gjennomføre praktisk veiledning av medstudenter for å erfare veiledning og reflektere over egne erfaringer, videreutvikle sin kompetanse som veileder og implementere veiledning
Grading scale
ingen info
Examiners
Eksamen består av to deler:
Del 1: Det skal utarbeides et skriftlig undervisningsopplegg i grupper på 2-4 studenter. Eksamen går over to uker og har et omfang på ca. 5000 ord +/- 10%. Undervisningsopplegget skal omhandle ulike typer veiledningsmetoder og begrunnes trafikkpedagogisk og trafikkdidaktisk opp mot pensumlitteraturen.
Del 2: Framføring av undervisningsopplegget (gruppe), omfang 20-30 min.
Begge eksamensdelene vurderes til bestått/ikke bestått, og vektes 50% hver. Alle medlemmer i en gruppe får samme karakter. Begge eksamensdeler må være bestått for å få bestått karakter i emnet. Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner, kan eksamen gjennomføres individuelt etter avtale med faglærer.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom eller ikke bestått på en av eksamensdelene, er det kun den delen som ikke er gjennomført eller ikke bestått som må tas om igjen. Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb