EPN-V2

BV3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
The Bachelor's thesis
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Bacheloroppgaven er et selvstendig faglig og individuelt arbeid basert på et selvvalgt tema knyttet til kjerneområder i sosialt arbeid. I bacheloroppgaven formulerer studenten en problemstilling med relevans for barnevernfeltets fagområde. Målet er å sette barnevernfaglige problemstillinger inn i et teoretisk rammeverk og vise analytisk kompetanse og etisk refleksjon.

    Studenten skal anvende relevant fag- og forskningslitteratur knyttet til det valgte temaet. Studenten skal besvare sin problemstilling gjennom å innhente, bearbeide og analysere empiri, og presentere dette skriftlig i en oppgave som tilfredsstiller krav til vitenskapelig argumentasjon og fremstilling på bachelornivå.

    Bacheloroppgaven skal vise ferdigheter i akademisk oppgaveskriving, som forskningsmetode, kildebruk og -kritikk, selvstendighet, analyseferdighet og drøfting. Det er en målsetting at studenten skal beherske de formelle og metodiske krav som stilles til faglige arbeider av et slikt omfang.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern, og ha fullført og fått godkjent praksisstudium 3. studieår.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående flerfaglig kunnskap om et selvvalgt tema med relevans for barnevernspedagogens fagområde
    • kunnskap om vitenskapsteoriens betydning i vitenskapelig virksomhet
    • kunnskap om forskningsetikk, grunnleggende samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder og deres muligheter og begrensninger
    • kjennskap til ulike teoretiske perspektiver med relevans for tema og problemstilling i bacheloroppgaven
    • bred kunnskap om utforming av akademiske oppgaver, som akademisk skriving og -etterrettelighet, kildebruk og kildekritikk

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • kan reflektere over barnevernsfeltets mandat og ansvarsområde
    • kan utvikle problemstillinger relevante for fagområdet og anvende ny faglig kunnskap på en metodisk og vitenskapelig måte
    • finne, vurdere og henvise til forsknings- og praksisbasert kunnskap for å belyse en faglig problemstilling
    • gjennomføre avanserte litteratursøk i ulike databaser, og anvende sosialfaglig kunnskap i større skriftlige arbeider
    • reflektere kritisk over vitenskapsteoretiske perspektiver og ulike kunnskapskilder i eget arbeid
    • utøve kildekritikk i vurdering og valg av litteratur og i innhenting av informasjon i databaser og på nett

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere og reflektere kritisk over forskningsetiske problemstillinger relatert til yrkesutøvelse på sosialt arbeid
    • har kunnskap om formelle og metodiske krav som stilles til akademisk skriving
    • har bred kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor sentrale arbeidsområder for sosialarbeidere
    • kan dokumentere og formidle faglige vurderinger skriftlig
    • kan oppdatere sin kunnskap om barnevern som fagområde
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det gis undervisning som er relevant for arbeidet med bacheloroppgaven. Hver student vil få tilbud om tre veiledningsavtaler á 45 minutter, individuelt eller i gruppe. Ingen veiledning gis siste uke før innlevering

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter godkjent:

    • Arbeidskrav 1: INTERACT - INTER1300

    Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. Loggen forutsetter deltakelse på seminar over to dager. Fravær medfører en individuell kompensatorisk oppgave.

    Les mer om INTERACT og INTER1300 her: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

    • Arbeidskrav 2: Innlevering av skisse med valgt tema og tentativ problemstilling til Bacheloroppgaven. Omfanget skal være på inntil 1 side.

    Obligatorisk aktivitet og arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er en individuell bacheloroppgave.

    Oppgaven skal ha et omfang på 7500 ord (+/- 10 %). Tittelside, innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg til dette. Alle sider unntatt tittelsiden skal ha sidetall og alle sider skal ha påført kandidatnummer. Tittelsiden skal dessuten gi nødvendige opplysninger om hvilken eksamen dette gjelder og inneholde eksamenskoden.

    Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.

    Studenter som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen. Man kan levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang, og kan få én times ekstra individuell veiledning i forbindelse med forbedring av oppgaven. Studenter må selv ta kontakt med emneansvarlig for å få veiledningstimen. Det gis ingen veiledning i juli måned.

    Studenter som stryker to ganger på bacheloroppgaven må ved neste eksamen levere ny bacheloroppgave basert på en ny problemstilling, og studenten må også få godkjent skisse med tema og problemstilling på nytt. Studenter må selv ta kontakt med emneansvarlig for å få tilbud om tre veiledninger, i god tid før oppstart av emnet.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene. En students veileder kan ikke være sensor for denne studenten.

  • Emneansvarlig

    Therese Saltkjel og Ira Malmberg-Heimonen