EPN

BV3900 Bacheloroppgave med vitenskapsteori Emneplan

Engelsk emnenavn
The Bachelor's thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studentene skrive en individuell oppgave som tematiserer barnevernfaglig og sosialpedagogisk arbeid med barn og unge og deres familier som lever i utsatte livssituasjoner. Det gis innføring i vitenskapsteori og samfunnsvitenskapelige metoder med relevans for skriving av bacheloroppgave.

 

Bacheloroppgaven skal være et selvstendig faglig arbeid fra studentens side. I bacheloroppgaven formulerer hver student en problemstilling med relevans for barnevernspedagogens fagområde. Målet er å sette yrkesrelevante problemstillinger inn i et teoretisk og praktisk perspektiv og vise analytisk kompetanse og etisk refleksjon. Det er også en målsetting at studenten skal beherske de formelle og metodiske krav som stilles til faglige arbeider av et slikt omfang.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

·         skal ha kunnskap om vitenskapsteoriens betydning i vitenskapelig virksomhet

·         skal ha kunnskap om forskningsetikk, grunnleggende samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder og deres muligheter og begrensninger

·         skal ha kjennskap til ulike kunnskapsteoretiske posisjoner, nytenkning og innovasjonsprosesser, med relevans for tema og problemstilling i bacheloroppgaven

·         skal ha inngående flerfaglig kunnskap om et selvvalgt tema med relevans for barnevernspedagogens fagområde 

·         kan oppdatere sin kunnskap om barnevern som fagområde

 

Ferdigheter

Studenten

·         kan reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i barnevernfaglig sammenheng

·         kan utvikle praksisrelevante problemstillinger og anvende ny faglig kunnskap på en metodisk og vitenskapelig måte

·         kan finne, vurdere og henvise til barnevernfaglig forsknings- og praksisbasert kunnskap slik at problemstillingen belyses på en relevant måte

·         kan gjennomføre avanserte litteratursøk i ulike databaser og anvende barnevernfaglig og sosialpedagogisk kunnskap i større skriftlige arbeider

·         kan reflektere kritisk over vitenskapsteoretiske perspektiver og ulike kunnskapskilder i eget arbeid

·         kan utøve kildekritikk i vurdering og valg av litteratur og i innhenting av informasjon i databaser og på nett

 

 

Generell kompetanse

Studenten

·         kan analysere og reflektere kritisk over forskningsetiske problemstillinger i barnevernfeltet

·         har kunnskap om formelle og metodiske krav som stilles til akademisk skriving

·         har bred kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor sentrale arbeidsområder for barnevernspedagoger

·         kan dokumentere og formidle faglige vurderinger, skriftlig

Arbeids- og undervisningsformer

Det gis forelesninger som er relevante for arbeidet med bacheloroppgaven, blant annet et to-dagers skrivekurs. Hver student vil få tilbud om tre veiledningsavtaler á 45 minutter fra en lærer eller annen kompetent veileder. Ingen veiledning gis siste uke før innlevering.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er et arbeidskrav i dette emnet knyttet til vitenskapelig metode.

Vurdering og eksamen

Individuell bacheloroppgave.

Oppgaven skal være på 9000 ord +/- ti prosent. Tittelside, innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg til dette. Alle sider unntatt tittelsiden skal ha sidetall og alle sider skal ha påført kandidatnummer. Tittelsiden skal dessuten gi nødvendige opplysninger om hvilken eksamen dette gjelder og inneholde eksamenskoden.

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

 

Slike opplysninger og kandidatnummer vil blir gjort kjent for studentene senest en uke før innleveringsfrist. Tittelsiden skal også inneholde antall ord i oppgaven.

Gjeldende referansestil skal brukes.

I arbeidet med oppgaven forventes det at studenten bruker relevant fagstoff fra studiet og innhenter ny kunnskap fra faglitteratur og andre aktuelle kilder.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang til.

Bacheloroppgaven forventes å inneholde:

·         Presentasjon av tema og relevant yrkesfaglig problemstilling

·         Presentasjon av aktuelle teoretiske tilnærminger

·         Redegjørelse for faglitteratur, kildegrunnlag og avgrensninger

·         Drøfting av problemstillingen i lys av faglitteratur og teori

·         Kritisk refleksjon og etisk forståelse

·         Godt og forståelig språk

·         Bruk av gjeldende referansestil

 

Følgende momenter vektlegges når bacheloroppgaven bedømmes:

·         På hvilken måte redegjøres for oppgavens tema, problemstilling og dens relevans for barnevernfeltet?

·         Hvordan redegjøres for valg av teoretiske tilnærminger, avgrensninger og kildekritikk?

·         Hvordan brukes teori, faglitteratur, praktisk erfaring/yrkeserfaring i oppgaven?

·         Hva slags helhetsinntrykk gir oppgaven?

·         På hvilken måte kommer kandidatens kritiske refleksjon og etiske forståelse til uttrykk?

·         Hvordan trer kandidatens egne stemme og selvstendighet fram?

·         Er oppgaven preget av godt og forståelig språk?

·         Er referansene i tekst og litteraturliste tilfredsstillende brukt?

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følge

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

En students veileder kan ikke være sensor for denne studenten.