EPN-V2

BV3200 Barnevern i velferdsstaten – Mangfold og minoriteter Emneplan

Engelsk emnenavn
Child protection in the welfare state - Diversity and minorities
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir nyanserte perspektiver på mangfold, og forholdet mellom majoritet og minoritet og de ulike utfordringer som kan oppstå i møtet mellom barnevernet og barn, unge og familier som tilhører/blir plassert inn i ulike minoritetsgrupper. Emnet tematiserer hvordan maktstrukturer i samfunnet konstruerer forestillinger om «de andre» gjennom ulike kategoriseringer knyttet til etnisitet, kjønn, seksualitet, funksjonsnivå, alder, klasse og religion. Studentene vil få kunnskap om hvordan inklusjons- og eksklusjonsmekanismer kan utspille seg på individ-, institusjons- og samfunnsnivå, og hvordan de ulike nivåene påvirker hverandre.

Det er obligatorisk deltakelse i det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget «Samarbeid om barn og unge» (INTER1300)Tema det arbeides med er barn og unges samarbeid med profesjonsutøvere, utforskende tilnærminger til barn, unge og familiene deres og profesjonsutøveres bidrag til foreldres og barn/unges meningsdanning. Se INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER1300: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Forkunnskapskrav

Studentene får en innføring i temaer knyttet til oppvekst, barndom, sosialisering, læring og utvikling, hverdags- og familieliv. Betydninger av sosiale og kulturelle og materielle betingelser for barn og unges hverdagsliv og utvikling er sentralt. Emnet har fokus på generelle trekk ved barns oppvekst som grunnlag for arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner. Emnet gir begynnende kunnskap og ferdigheter knyttet til relasjonsarbeid, anerkjennende kommunikasjon og barns deltakelse.

Læringsutbytte

Ingen forkunnskapskrav

Arbeids- og undervisningsformer

Kunnskaper

Studenten

· har kunnskap om barns oppvekst, barndom, sosialisering, læring, danning og utvikling

· har kunnskap om samspill og utviklingsstøttende omsorg med særlig fokus på hva som fremmer god fysisk og psykisk helse hos barn

· har kjennskap til ulike former for foreldreskap og familieliv

· har kjennskap til ulike former for familiepolitiske føringer

· har kunnskap om betydninger av kulturelle og sosioøkonomiske faktorer og levekår for barn og unges hverdagsliv og utvikling

· har kunnskap om kommunikasjon med barn og unge i et samfunn preget av mangfold

· har kunnskap om hvordan aktiviteter/kreative metoder kan brukes i relasjonsarbeid med barn og unge

· har kunnskap om barns digitale hverdagsliv og kan oppdatere denne kunnskapen

Ferdigheter

Studenten

· kan reflektere over betydninger av kulturelle og sosioøkonomiske faktorer og levekår for barn og unges hverdagsliv og utvikling

· kan anvende faglig kunnskap fra barn og unge som del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning i eget hverdagsliv

· kan anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging i samspill med barn og unge i et samfunn preget av mangfold

· kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse

Generell kompetanse

Studenten

· Har innsikt i betydningen av relasjonskompetanse i arbeid med barn.

· Kan reflektere over egen forforståelse, holdninger og verdier knyttet til barndom, familie og oppvekst

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidet foregår gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov, som bl.a. minipraksis i skole og ferdighetstrening i kommunikasjon.

Vurdering og eksamen

Det er obligatorisk tilstedeværelse på minipraksis på skole.

Emnet inneholder ferdighetstrening i kommunikasjon. Ferdighetstreningen er obligatorisk.

For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).

Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Offentlige godkjente lovsamlinger, med innarbeidede henvisninger etter nærmere retningslinjer, er tillatt å ha med seg til eksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Emneansvarlig

Amela Pacuka og Wenche Bekken