EPN-V2

BV3200 Barnevern i velferdsstaten – Mangfold og minoriteter Emneplan

Engelsk emnenavn
Child protection in the welfare state - Diversity and minorities
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir nyanserte perspektiver på mangfold, og forholdet mellom majoritet og minoritet og de ulike utfordringer som kan oppstå i møtet mellom barnevernet og barn, unge og familier som tilhører/blir plassert inn i ulike minoritetsgrupper. Emnet tematiserer hvordan maktstrukturer i samfunnet konstruerer forestillinger om «de andre» gjennom ulike kategoriseringer knyttet til etnisitet, kjønn, seksualitet, funksjonsnivå, alder, klasse og religion. Studentene vil få kunnskap om hvordan inklusjons- og eksklusjonsmekanismer kan utspille seg på individ-, institusjons- og samfunnsnivå, og hvordan de ulike nivåene påvirker hverandre.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

· har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver på mangfold og likestilling, herunder sosiologiske, postkoloniale og interseksjonelle perspektiver, og kunnskap om hvordan disse kan benyttes i arbeidet med barn, unge og familier

  • har kunnskap om identitet og tilhørighet, og hvordan ulike identiteter og gruppetilhørigheter kan virke sammen i kategoriserings- og marginaliseringsprosesser
  • har kunnskap om inklusjons- og eksklusjonsmekanismer både på institusjons- og individnivå, herunder kategorisering, marginalisering, stigmatisering, segregering, diskriminering og rasisme
  • har kunnskap om ulike maktperspektiver og hvordan strukturell makt kan utspille seg i forholdet mellom majoritet og minoritet
  • har kunnskap om etniske minoriteter og flyktningers livssituasjoner og rettigheter
  • har kunnskap om urfolks livssituasjon og rettigheter, herunder samiske barns rett til eget språk og kultur
  • Har kunnskap om bruk av tolk i barnevernet

Ferdigheter:

Studenten

  • kan anvende relevante teoretiske perspektiver og kunnskap for å analysere- og utvikle en nyansert forståelse for ulike minoriteters situasjon og utfordringer i den norske velferdsstaten
  • kan reflektere over samfunnets overordnete forståelser av ulike minoritetsgrupper, og hvordan disse forståelsene kan ha innvirkning på egen praksisutøvelse i møte med barn, unge og familier
  • kan reflektere over hvordan egen oppvekst, kulturelle bakgrunn, forforståelse og verdier virker inn i møtet med ulike minoriteter, og kan påvirke vurderinger og beslutninger i yrkesutøvelsen i barnevernet
  • kan reflektere over hvordan makt utspiller seg i møter mellom barnevernspedagoger og barn, unge og familier som tilhører ulike minoriteter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over egne og andres handlinger, holdninger, oplevelser og verdier knyttet til ulike minoriteter
  • kan bidra til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet, uavhengig av etnisitet, kjønn og kjønnsuttrykk, seksuell orientering, religion og livssyn, funksjonsnivå, alder og klasse

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er obligatorisk deltakelse i det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget «Samarbeid om barn og unge» (INTER1300). Tema det arbeides med er barn og unges samarbeid med profesjonsutøvere, utforskende tilnærminger til barn, unge og familiene deres og profesjonsutøveres bidrag til foreldres og barn/unges meningsdanning. Se INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER1300: https://interact.oslomet.no/.

For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).

Vurdering og eksamen

ingen info

Hjelpemidler ved eksamen

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskaper om essayets unike kjennetegn og form.
  • har kunnskaper om grenseoppgangen mot det formale essayet på den ene siden og mot kåseri og petit på den andre, og om essayets problematiske plassering i feltet mellom sakprosa og skjønnlitteratur.
  • har kunnskaper om fagets historie, teorier og debatt.

Ferdigheter

Studenten

  • kan skrive om et tema i en dialogisk, utforskende modus.
  • kan anvende skjønnlitterære grep i formidlingen av et eksisterende saksforhold uten å tape det sakssvarende av syne.
  • kan reflektere rundt essayets form og innhold, og dets plass i norsk og internasjonal sakprosatradisjon.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utarbeide essayistikk for publisering i f. eks. tidsskrift eller bok. Studenten kan også bruke essayistiske teknikker i andre typer arbeider.
  • kan vurdere andres essayproduksjon og delta i faglige diskusjoner, herunder bidra til utvikling av god praksis.

Vurderingsuttrykk

Undervisningen går over tre samlinger i Oslo. Under samlingene vil det være både forelesninger og gruppearbeid. Alle studentene legger fram egenproduserte tekster til diskusjon i grupper og deltar aktivt i diskusjonen av andres tekster. Mellom samlingene blir det gitt én veiledning, enten pr. e-post, telefon eller ved personlig frammøte.

Gjennom semesteret jobber studenten med tre skriftlige hjemmearbeider, som skal inngå i en mappe.

Det er obligatorisk å levere inn tekster og delta på samlingene. Fravær ved sykdom må dokumenteres. Fravær fra en samling grunnet sykdom kan kompenseres ved en egen skriftlig oppgave. Studenten kan ikke få gå opp til eksamen hvis han/hun er fraværende fra mer enn én samling.

Sensorordning

Mappe. Den består av tre hjemmearbeider:

  • et essay om essayet som sjanger
  • et essay om et fritt valgt emne eller innenfor eget faglitterært forfatterprosjekt
  • et refleksjonsnotat knyttet til arbeidet med de to første oppgavene og til pensum

Alle tre enkeltbesvarelser må være bestått for at emnet skal være bestått.

Kandidater som ikke består hele eller deler av eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Hele eksamen må tas på nytt.