Programplaner og emneplaner - Student
BV3100 Praksisstudier - Profesjonsutøvelse og kritisk refleksjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional practice – Professional work and critical reflection
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omfatter veiledet yrkespraksis på en arbeidsplass der studenten får erfaring med arbeid som er barnevernfaglig relevant. Emnet omfatter også et praksisforberedende, midtveis og praksisoppsummerende seminar. I løpet av praksisperioden skal studentene få erfaring som fremmer integrering av teori og praksis, faglig progresjon og personlig utvikling. Studentene skal under veiledning få trening i kritisk og etisk refleksjon samt praktiske ferdigheter.
Yrkespraksis er ulønnet.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorstudium i barnevern.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan de ulike praksisplassene er organisert og hvilket mandat som styrer virksomhetene, herunder ulike aktører og forvaltningsnivåers oppgaver
- har bred kunnskap om tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid
- har bred kunnskap om gjeldende lovverk med relevans for praksisstedet
- har bred kunnskap om hvordan en kan tilrettelegge for barns og foreldres medvirkning, og hvordan dette gjøres på praksisstedet
- har kunnskap om og kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk
- har kunnskap om profesjonsetikk, etiske verdier, dilemmaer og problemstillinger som er særlig relevante på praksisstedet
- har kjennskap til tjenesteutvikling og innovasjonsprosesser ved praksisstedet
Ferdigheter
Studenten
- kan forberede, gjennomføre og evaluere samtaler og samarbeid med barn og deres familier
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere, evaluere og formidle tiltak i samarbeid med barn og/eller foreldre (avhengig av praksissted) med utgangspunkt i barnets beste
- kan samhandle på tvers av profesjoner og arbeidsfelt
- kan anvende kunnskapsbaserte metoder, teorier og faglig skjønn til det beste for barn og familier innenfor miljøterapeutisk og annet barnevernfaglig arbeid
- kan dokumentere egen læringsprosess
- kan mestre skriftlige sjangere i bruk på praksisstedet
- kan anvende erfaringer og kunnskap til å reflektere kritisk og etisk over egen og tjenestens praksis
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om og erfaring i å undersøke, tilrettelegge og gjennomføre barnevernsfaglig arbeid på en etisk og faglig forsvarlig måte, herunder også kompetanse i å analysere og evaluere arbeidet
- kan dokumentere og formidle faglige vurderinger, muntlig og skriftlig
- har kunnskap om og evne til å ivareta barn og familiers rettigheter
- har kunnskap som bidrar til å sikre likeverdige tjenester i et samfunn preget av mangfold
- har innsikt i og evne til å identifisere etiske dilemmaer og begrunne faglige og etiske valg
- kan reflektere kritisk over egen og tjenestens praksis og delta i faglige diskusjoner
- har kunnskap om og evne til å delta og nyttiggjøre seg av veiledning
- kan reflektere over hvordan egne livserfaringer og verdier kan utfordres i møte med andres perspektiver, posisjoner og kulturelle bakgrunn
- evner å møte barn og deres familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet baserer seg på tilrettelagt praksis der studentene selv må engasjere seg, samarbeide og reflektere over egne og andres erfaringer. Studentene får tildelt en veileder på praksisstedet og får individuell veiledning en gang i uken. På noen praksissteder har studentene også gruppeveiledning som delvis erstatter den individuelle veiledningen. Studentene får oppfølging av kontaktlærer fra utdanningen i løpet av praksisperioden, individuelt og i gruppe. Det arrangeres tre samlinger på universitetet; et praksisforberedende seminar før praksis, et midtveis-seminar og et praksisavsluttende seminar i etterkant av praksis. Disse samlingene består av forelesninger kombinert med gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav/ obligatorisk aktivitet:
- Arbeidskrav 1: Tilstedeværelse i førpraksisseminar og midtveis-seminar.
- Arbeidskrav 2: Lage egne læringsmål.
- Arbeidskrav 3: Refleksjonsnotat - beskrivelse av praksishendelse og kritisk refleksjon over hendelsen.
- Arbeidskrav 4: Praksisperiode.
Fravær godtas bare i forbindelse med sykdom og/eller permisjoner innvilget av universitetet. Fraværsgrensen er maksimalt 20%, se reglement for praksis. Tilstedeværelse i praksis skal dokumenteres av veileder.
Fastsetting av arbeidstid tar utgangspunkt i den arbeidstid som er gjeldende innenfor det aktuelle arbeidssted.
For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80% nærvær. Ved fravær over 20% gis et arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40% mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.
Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Ved ikke godkjent praksis må studenten også få godkjent tilstedeværelse i førpraksisseminar og midtveis-seminar, egne læringsmål og refleksjonsnotat på nytt, siden arbeidskravene er knyttet til den spesifikke praksisplassen/ praksisperioden.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell praksisoppgave på 10-12 sider som studenten arbeider med under praksisperioden. Oppgaven leveres ut i praksisforberedende seminar, og den skal leveres inn kort tid etter praksisavsluttende seminar.
For å bestå, kreves det at studentene benytter flere enn to litteraturkilder (relevant fag- og/eller forskningslitteratur) utover obligatorisk pensumlitteratur, i sin eksamensbesvarelse.
Kandidater som ikke består praksisoppgaven kan levere omarbeidet versjon til ny eksamen èn gang. Kandidater som stryker to ganger må levere ny problemstilling.
En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert påfølgende semester.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått / ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Emneansvarlig
Birgitte Nyblin-Austgulen