EPN-V2

BV2800 Miljøterapeutisk arbeid med barn og unge Emneplan

Engelsk emnenavn
Social Therapeutic Work with Children and Youth
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler miljøterapeutisk arbeid i ulike institusjoner med barn og unge og deres familier. Det gis en innføring i rettslige og sosiologiske perspektiver på makt- og tvangsbruk mot barn og unge, og spenningen mellom omsorg og kontroll ved utøvelsen av barnevernsfaglig arbeid. Betydningen av omsorgssvikt for helse og utvikling og hvordan det miljøterapeutiske arbeidet kan tilrettelegge for barn og unges utvikling og vekst, er et sentralt tema. I emnet inngår også ferdighetstrening i profesjonell samhandling og ferdighetstrening i dokumentasjon.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet i barnevern.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om juridiske og organisatoriske rammebetingelser for miljøterapeutisk arbeid ved ulike institusjoner
  • har bred kunnskap om sosiologiske og miljøterapeutiske perspektiver på arbeidet med barn og unge i institusjoner
  • har bred kunnskap om problemskapende sammenhenger mellom omsorgssvikt og helse og utvikling
  • har bred kunnskap om barns rettigheter på barneverninstitusjoner og rettslige begrensinger for tvangsbruk
  • har kunnskap om arbeid med enslige mindreårige asylsøkere i institusjon og den rettslige situasjonen for denne gruppen

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende juridisk metode for å komme frem til rettsreglene som gjelder for arbeidet i institusjoner
  • kan anvende legalitetsprinsippet og proporsjonalitetsprinsippet i vurderingene av tvangstiltak i institusjoner
  • kan reflektere over arbeidet med barn og unge i institusjoner i et sosiologisk og miljøterapeutisk perspektiv
  • kan vurdere institusjoner og tiltak i et makt-, omsorg- og klasseperspektiv
  • kan samhandle med barn, unge og familier for å sikre deres deltakelse og medvirkning i det miljøterapeutiske arbeidet
  • kan vise kultursensitivitet i det miljøterapeutiske arbeidet
  • har innsikt i og kan analysere og reflektere kritisk over dokumentasjon som inngår i det miljøterapeutiske arbeidet

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i og kan reflektere over maktforhold og etiske problemstillinger ved arbeidet i institusjoner
  • har innsikt i egen forforståelse, holdninger og verdier, og kan reflektere over hvordan disse påvirker relasjonen til barn og unge

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus. Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, ferdighetstrening med og uten bruk av film og andre undervisningsformer etter behov. Emnet inneholder også ferdighetstrening i profesjonell samhandling og ferdighetstrening i dokumentasjon. Oppfølging og veiledning gis underveis i ferdighetstreningen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatoriske aktiviteter godkjent:

  • Arbeidskrav 1: Ferdighetstrening i profesjonell samhandling over 4 dager á 4 timer

Ferdighetstrening gjennomføres over de to emnene BV2700 Arbeid i barnevernstjenesten og BV2800 Miljøterapeutisk arbeid med barn og unge. Deltakelsen i ferdighetstreningen regnes samlet for begge emnene og registreres under emnet BV2800 Miljøterapeutisk arbeid med barn og unge.

For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % tilstedeværelse og aktiv deltakelse. Ved samlet fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet og manglende aktiv deltakelse. Ved et samlet fravær utover 40 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen i emnet BV2800 Miljøterapeutisk arbeid med barn og unge.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om lengden på hver undervisningsdag. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse i ferdighetstrening er at studenten får tilegnet seg kompetanse og praktiske ferdigheter som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

  • Arbeidskrav 2: INTERACT - INTER1200.

Følgende arbeidskrav må være godkjent: Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. Loggen forutsetter deltakelse på seminar over to dager. Fravær medfører en individuell kompensatorisk oppgave. Se også https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell muntlig eksamen. Det settes av 30 minutter til hver kandidat.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Eksamensversjonen av Lovdata Pro.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle kandidatene.

Emneoverlapp

Emnet er ekvivalent med emnene BV2500 Barnevern i velferdsstaten - juridiske og sosiologiske perspektiver på arbeid i institusjon og BV2600 Psykososiale perspektiver - miljøterapeutisk arbeid med barn, unge og deres familier.