EPN-V2

BV2700 Arbeid i barnevernstjenesten Emneplan

Engelsk emnenavn
Work in Child Welfare Services
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet gir en innføring i barnevernstjenestens arbeid gjennom fasene i en barnevernssak: undersøkelser av barnets omsorgssituasjon, samt tilrettelegging, iverksetting, og oppfølging av tiltak både med og uten samtykke. Studentene vil få kunnskap om hvilke barnevernsfaglige vurderinger, problemstillinger og prosesser som inngår i de ulike fasene i en barnevernssak. Barn og foreldres medvirkning er gjennomgående tema, likeledes faglige og etiske spørsmål som følger av barnevernstjenestens maktutøvelse. Emnet vil gi en analytisk tilnærming til kompleksiteten i barnevernets beslutninger.

    Emnet skal gi studentene kunnskap om og ferdigheter i å gjennomføre faglige vurderinger av barnets omsorgssituasjon, samt dokumentere disse. Undervisningen bygger på, og utvider studentenes kunnskap om omsorgssvikt. Emnet inneholder også ferdighetstrening i profesjonell samhandling og ferdighetstrening i dokumentasjon.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet i barnevern.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om sentrale barnevernsfaglige temaer og problemstillinger knyttet til saksbehandlingen i barnevernstjenesten
    • har kjennskap til hvordan kunnskap om omsorgssvikt kan anvendes i barnevernsfaglige vurderinger
    • har bred kunnskap om ulike tiltak og etiske og faglige hensyn knyttet til oppfølgingen av tiltakene
    • har kunnskap om kulturelt mangfold og innsikt i barnevernsfaglig arbeid med minoriteter, herunder bruk av tolk
    • har kunnskap om hvordan man kan tilrettelegge for barns og foreldres medvirkning i barnevernssaken
    • har kunnskap om sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, samt velferdsforvaltningens ansvarsfordeling på dette området

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende et flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å arbeide målrettet med barn og familier
    • kan anvende kunnskap om kulturelt mangfold og vise flerkulturell forståelse i møtet med barn og foreldre i barnevernstjenesten
    • kan analysere informasjon for å gjennomføre faglige vurderinger av barnets omsorgssituasjon
    • har innsikt i- og kan analysere og reflektere kritisk over dokumentasjon som inngår i barneverntjenestens arbeid
    • kan samhandle med barn og foreldre på en måte som fremmer medvirkning

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere kritisk over kunnskapsgrunnlag, metoder og maktforhold i barneverntjenestens arbeid
    • kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse
    • har innsikt i egen forforståelse, holdninger og verdier, og kan reflektere over hvordan disse kan påvirke egen praksisutøvelse
    • kan planlegge, gjennomføre, begrunne, dokumentere og evaluere barnevernsfaglig arbeid
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus. Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, ferdighetstrening med og uten bruk av film og andre undervisningsformer etter behov. Emnet inneholder ferdighetstrening i profesjonell samhandling og ferdighetstrening i dokumentasjon. Oppfølging og veiledning gis underveis i ferdighetstreningen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Emnet inneholder obligatorisk aktivitet:

    • Arbeidskrav 1: Ferdighetstrening i profesjonell samhandling over 5 dager á 4 timer

    Ferdighetstrening gjennomføres over de to emnene BV2700 Arbeid i barnevernstjenesten og BV2800 Miljøterapeutisk arbeid med barn og unge. Deltakelsen i ferdighetstreningen regnes samlet for begge emnene og registreres under emnet BV2800 Miljøterapeutisk arbeid med barn og unge.

    For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % tilstedeværelse og aktiv deltakelse. Ved samlet fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet og manglende aktiv deltakelse. Ved et samlet fravær utover 40 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen i emnet BV2800 Miljøterapeutisk arbeid med barn og unge.

    Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om lengden på hver undervisningsdag. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse i ferdighetstrening er at studenten får tilegnet seg kompetanse og praktiske ferdigheter som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er individuell skriftlig skoleeksamen på 6 timer.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Følgende hjelpemidler er tillatt:

    • Eksamensversjonen av Lovdata Pro.
  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

  • Emneoverlapp

    Emnet er ekvivalent med emnene BV2200 Barnevern i velferdsstaten - melding, undersøkelse og hjelpetiltak og BV2300 Barnevern i velferdsstaten - tvangstiltak og plassering utenfor hjemmet.