EPN-V2

BV2700 Arbeid i barnevernstjenesten Emneplan

Engelsk emnenavn
Work in Child Welfare Services
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i barnevernstjenestens arbeid gjennom fasene i en barnevernssak: undersøkelser av barnets omsorgssituasjon, samt tilrettelegging, iverksetting, og oppfølging av tiltak både med og uten samtykke. Studentene vil få kunnskap om hvilke barnevernsfaglige vurderinger, problemstillinger og prosesser som inngår i de ulike fasene i en barnevernssak. Barn og foreldres medvirkning er gjennomgående tema, likeledes faglige og etiske spørsmål som følger av barnevernstjenestens maktutøvelse. Emnet vil gi en analytisk tilnærming til kompleksiteten i barnevernets beslutninger.

Emnet skal gi studentene kunnskap om og ferdigheter i å gjennomføre faglige vurderinger av barnets omsorgssituasjon, samt dokumentere disse. Undervisningen bygger på, og utvider studentenes kunnskap om omsorgssvikt. Emnet inneholder også ferdighetstrening i profesjonell samhandling og ferdighetstrening i dokumentasjon.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet i barnevern.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale barnevernsfaglige temaer og problemstillinger knyttet til saksbehandlingen i barnevernstjenesten
  • har kjennskap til hvordan kunnskap om omsorgssvikt kan anvendes i barnevernsfaglige vurderinger
  • har bred kunnskap om ulike tiltak og etiske og faglige hensyn knyttet til oppfølgingen av tiltakene
  • har kunnskap om kulturelt mangfold og innsikt i barnevernsfaglig arbeid med minoriteter, herunder bruk av tolk
  • har kunnskap om hvordan man kan tilrettelegge for barns og foreldres medvirkning i barnevernssaken
  • har kunnskap om sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, samt velferdsforvaltningens ansvarsfordeling på dette området

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende et flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å arbeide målrettet med barn og familier
  • kan anvende kunnskap om kulturelt mangfold og vise flerkulturell forståelse i møtet med barn og foreldre i barnevernstjenesten
  • kan analysere informasjon for å gjennomføre faglige vurderinger av barnets omsorgssituasjon
  • har innsikt i- og kan analysere og reflektere kritisk over dokumentasjon som inngår i barneverntjenestens arbeid
  • kan samhandle med barn og foreldre på en måte som fremmer medvirkning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over kunnskapsgrunnlag, metoder og maktforhold i barneverntjenestens arbeid
  • kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse
  • har innsikt i egen forforståelse, holdninger og verdier, og kan reflektere over hvordan disse kan påvirke egen praksisutøvelse
  • kan planlegge, gjennomføre, begrunne, dokumentere og evaluere barnevernsfaglig arbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus. Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, ferdighetstrening med og uten bruk av film og andre undervisningsformer etter behov. Emnet inneholder ferdighetstrening i profesjonell samhandling og ferdighetstrening i dokumentasjon. Oppfølging og veiledning gis underveis i ferdighetstreningen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatoriske aktiviteter godkjent:

  • Arbeidskrav 1: Ferdighetstrening i profesjonell samhandling over 5 dager á 4 timer

Ferdighetstrening gjennomføres over de to emnene BV2700 Arbeid i barnevernstjenesten og BV2800 Miljøterapeutisk arbeid med barn og unge. Deltakelsen i ferdighetstreningen regnes samlet for begge emnene og registreres under emnet BV2800 Miljøterapeutisk arbeid med barn og unge.

For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % tilstedeværelse og aktiv deltakelse. Ved samlet fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet og manglende aktiv deltakelse. Ved et samlet fravær utover 40 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen i emnet BV2800 Miljøterapeutisk arbeid med barn og unge.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om lengden på hver undervisningsdag. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse i ferdighetstrening er at studenten får tilegnet seg kompetanse og praktiske ferdigheter som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er individuell skriftlig skoleeksamen på 6 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Eksamensversjonen av Lovdata Pro.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Emneoverlapp

Emnet er ekvivalent med emnene BV2200 Barnevern i velferdsstaten - melding, undersøkelse og hjelpetiltak og BV2300 Barnevern i velferdsstaten - tvangstiltak og plassering utenfor hjemmet.