Studieinfo emne BV2500 2023 HØST
BV2500 Barnevern i velferdsstaten – juridiske og sosiologiske perspektiver på arbeid i institusjoner Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Child protection in the welfare state - Legal and sociological perspectives on work in residential care
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR
2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler rettslige og sosiologiske perspektiver på arbeidet med barn og unge i ulike institusjoner. Det settes særlig fokus på menneskerettslige og sosiologiske perspektiver på makt- og tvangsbruk mot barn og unge, og på spenningen mellom omsorg og kontroll ved utøvelsen av barnevernsfaglig arbeid.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
· har bred kunnskap om barns rettigheter på barneverninstitusjoner, og menneskerettslige begrensinger for tvangsbruk
· har bred kunnskap om sosiologiske perspektiver på makt og tvang
· har bred kunnskap om barnevernlovens regler om atferdsplasseringer i institusjon
· har kunnskap om den overordnete oppgave- og ansvarsfordelingen for barnevernsinstitusjoner, og oversikt over institusjonstilbudet
· har kunnskap om institusjonssosiologi og andre sosiologiske begreper relevante for arbeidet med barn/unge i institusjon
· har kunnskap om reglene for straffeforfølgelse av barn og unge
· har kunnskap om sosiologiske og kriminologiske perspektiver på barn, kriminalitet og straff
· har kunnskap om tiltak for barn og unge i institusjoner under psykisk helsevern
· har kunnskap om den faktiske og rettslige situasjonen til enslige mindreårige asylsøkere.
· har kunnskap om reglene for tverretatlig samarbeid, kjennskap til samarbeidsrelasjoner - og utfordringer mellom ulike institusjoner
Ferdigheter
Studenten
· kan anvende juridisk metode for å komme frem til rettsreglene som gjelder for arbeidet i institusjoner
· kan drøfte og vurdere rettssikkerhet ved ulike tiltak i institusjoner, og klage- og tilsynsmekanismer, og anvende legalitetsprinsippet og proporsjonalitetsprinsippet i vurderingene av tvangstiltak i institusjoner
· kan problematisere grensene mellom tvangsbegrepet og omsorgsbegrepet ut fra en rettslig og sosiologisk vinkel
· kan vurdere ulike tiltak rettet mot barn og unge med atferdsproblemer ut fra en rettslig og sosiologisk vinkel
· kan vurdere institusjoner og tiltak i et makt-, omsorg- og klasseperspektiv
· kan redegjøre for organisatoriske rammebetingelser for arbeidet i barneverninstitusjoner, og redegjøre for institusjonssosiologiske begreper og perspektiver, herunder stigmatiserende faktorer
Generell kompetanse
Studenten
· kan anvende det rettslige regelverket i ulike institusjoner
· kan anvende institusjonssosiologiske perspektiver i institusjoner og i tverrprofesjonelt samarbeid
· kan reflektere over maktforhold ved arbeidet i institusjoner
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarundervisning og egenstudier med oppgaveløsning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
1. Ett skriftlig arbeidskrav.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
2. INTERACT - INTER1200
Følgende arbeidskrav må være godkjent:
Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. Loggen forutsetter deltakelse på seminar over to dager. Fravær medfører en individuell kompensatorisk oppgave.
Les mer om INTERACT og INTER1200 her: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Vurdering og eksamen
Muntlig eksamen.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Offentlige godkjente lovsamlinger, med innarbeidede henvisninger etter nærmere retningslinjer
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering.
Emneansvarlig
Merete Havre og Cecilie Basberg Neumann