EPN-V2

BV2400 Barnevern i velferdsstaten – forebyggende arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Child protection in the welfare state - Preventive work
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler forebyggende, sosialpedagogisk og helsefremmende arbeid med barn og unge i ulike lokale miljøer. Emnet vil gi et innblikk i oppvekstmiljøets betydning for barn og unges utvikling og helse, og ta for seg risiko- og beskyttelsesfaktorer. Videre rettes det særlig fokus mot barnevernspedagogens rolle og ansvar i forebyggende arbeid på arenaer som barnehage, skole og fritidstilbud. Samarbeidet mellom barneverntjenesten og forebyggende arenaer vil stå sentralt.

I begynnelsen av emnet vil det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget "Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres" INTER1200 gjennomføres. SE INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER1200; https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om barnevernspedagogens rolle i forebyggende sosialpedagogisk arbeid med barn og unge på areaer som skole, barnehage og fritidstilbud
  • har kunnskap om seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk hos barn og unge
  • har bred kunnskap om barn og unge med sosiale og emosjonelle utfordringer, og om risiko- og beskyttelsesfaktorers betydning for barn og unges helse
  • har kunnskap om ulike perspektiver på forebyggende og helsefremmende arbeid, herunder forebyggende perspektiv på ungdomskriminalitet, rus og avvik
  • har bred kunnskap om hvordan samarbeide med barn og foresatte til barnets beste
  • har kunnskap om hvordan strukturelle forhold kan virke inn på barn og unges situasjon og oppvekstforhold
  • har bred kunnskap om ulike institusjoners ansvarsområde og tverrinstitusjonelt samarbeid, særskilt samarbeidet mellom barneverntjenesten, skole og barnehage
  • har kunnskap om kreative og estetiske metoder og hvordan disse kan bidra til barn og unges fysiske og psykiske helse
  • har kjennskap til nytenkning og innovasjonsprosesser i barnevernfaglig sammenheng
  • kan oppdatere sin kunnskap om helse- og sosialpolitikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om forebyggende og helsefremmede arbeid på arenaer der barn og unge oppholder seg
  • kan anvende kunnskap og kompetanse til å kommunisere og samarbeide med barn og foresatte i forebyggende arbeid
  • kan anvende kunnskap og kompetanse til å initiere og følge opp tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid, særskilt samarbeid med barneverntjenesten
  • kan anvende relevante tiltak som bidrar til at unge vanskeligstilte inkluderes i arbeid
  • kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse på arenaer der barn og unge oppholder seg
  • kan anvende kunnskap om barn og unges digitale hverdagsliv

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskap fra ulike faglige disipliner og perspektiv til å reflektere faglig, etisk og kritisk omkring egen rolle som barnevernspedagog i forebyggende og helsefremmende sosialpedagogisk arbeid
  • kan forstå og reflektere omkring betydningen av en estetisk tilnærming i arbeidet med barn og unge
  • kan forstå og reflektere over sammenhenger mellom helse, utdanning og livsvilkår

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og består av forelesninger, gruppearbeid, selvstudium, skriftlige øvelser, presentasjon i grupper. Inkludert i emnet er en minipraksis hvor studentene gjennomfører kreative og innovative aktiviteter i samhandling med barn og unge på ulike arenaer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav/obligatorisk aktivitet godkjent innen fastlagt frist for å kunne framstille seg til eksamen:

  • Arbeidskrav 1. Aktiv deltakelse i minipraksis

For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).

Vurdering og eksamen

Bacheloroppgaven er et selvstendig faglig og individuelt arbeid som tematiserer barnevernfaglige tema med relevans for barn og deres familier i utsatte livssituasjoner.

I bacheloroppgaven formulerer studenten en problemstilling med relevans for barnevernspedagogens fagområde. Målet er å sette yrkesrelevante problemstillinger inn i et teoretisk og praktisk perspektiv, og vise analytisk kompetanse og etisk refleksjon. Studenten skal anvende relevant fag- og forskningslitteratur knyttet til det valgte temaet.

Studenten skal besvare sin barnevernfaglige problemstilling gjennom å innhente, bearbeide og analysere kunnskap, og presentere dette skriftlig i en oppgave som tilfredsstiller krav til vitenskapelig argumentasjon og fremstilling på bachelornivå.

Bacheloroppgaven skal vise ferdigheter i akademisk oppgaveskriving, kildekritikk, selvstendighet, kritisk refleksjon og etisk forståelse. Det er en målsetting at studenten skal beherske de formelle og metodiske krav som stilles til faglige arbeider av et slikt omfang.

Undervisningsspråk er norsk.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler skal være tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • skal ha inngående flerfaglig kunnskap om et selvvalgt tema med relevans for barnevernspedagogens fagområde
  • skal ha kunnskap om vitenskapsteoriens betydning i vitenskapelig arbeid
  • skal ha kunnskap om forskningsetikk, grunnleggende samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder og deres muligheter og begrensninger
  • skal ha kjennskap til ulike teoretiske perspektiver med relevans for tema og problemstilling i bacheloroppgaven
  • skal ha bred kunnskap om utforming av akademiske oppgaver

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i barnevernsfaglig sammenheng
  • kan utvikle praksisrelevante problemstillinger og anvende ny faglig kunnskap på en metodisk og vitenskapelig måte
  • kan finne, vurdere og henvise til barnevernsfaglig forsknings- og praksisbasert kunnskap for å belyse en faglig problemstilling
  • kan gjennomføre avanserte litteratursøk i ulike databaser og anvende barnevernsfaglig og sosialpedagogisk kunnskap i større skriftlige arbeider
  • kan reflektere kritisk over vitenskapsteoretiske perspektiver og ulike kunnskapskilder i eget arbeid
  • kan utøve kildekritikk i vurdering og valg av litteratur og i innhenting av informasjon i databaser og på nett

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og reflektere kritisk over forskningsetiske problemstillinger i barnevernsfeltet
  • har kunnskap om formelle og metodiske krav som stilles til akademisk skriving
  • har bred kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor sentrale arbeidsområder for barnevernspedagoger
  • kan dokumentere og formidle faglige vurderinger skriftlig
  • kan oppdatere sin kunnskap om barnevern som fagområde