EPN-V2

BV2400 Barnevern i velferdsstaten – forebyggende arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Child protection in the welfare state - Preventive work
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

· har bred kunnskap om barnevernspedagogens rolle i forebyggende sosialpedagogisk arbeid med barn og unge på areaer som skole, barnehage og fritidstilbud

· har kunnskap om seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk hos barn og unge

· har bred kunnskap om barn og unge med sosiale og emosjonelle utfordringer, og om risiko- og beskyttelsesfaktorers betydning for barn og unges helse

· har kunnskap om ulike perspektiver på forebyggende og helsefremmende arbeid, herunder forebyggende perspektiv på ungdomskriminalitet, rus og avvik

· har bred kunnskap om hvordan samarbeide med barn og foresatte til barnets beste

· har kunnskap om hvordan strukturelle forhold kan virke inn på barn og unges situasjon og oppvekstforhold

· har bred kunnskap om ulike institusjoners ansvarsområde og tverrinstitusjonelt samarbeid, særskilt samarbeidet mellom barneverntjenesten, skole og barnehage

· har kunnskap om kreative og estetiske metoder og hvordan disse kan bidra til barn og unges fysiske og psykiske helse

· har kjennskap til nytenkning og innovasjonsprosesser i barnevernfaglig sammenheng

· kan oppdatere sin kunnskap om helse- og sosialpolitikk

Ferdigheter

Studenten

· kan anvende kunnskap om forebyggende og helsefremmede arbeid på arenaer der barn og unge oppholder seg

· kan anvende kunnskap og kompetanse til å kommunisere og samarbeide med barn og foresatte i forebyggende arbeid

· kan anvende kunnskap og kompetanse til å initiere og følge opp tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid, særskilt samarbeid med barneverntjenesten

· kan anvende relevante tiltak som bidrar til at unge vanskeligstilte inkluderes i arbeid

· kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse på arenaer der barn og unge oppholder seg

· kan anvende kunnskap om barn og unges digitale hverdagsliv

Generell kompetanse

Studenten

· kan anvende kunnskap fra ulike faglige disipliner og perspektiv til å reflektere faglig, etisk og kritisk omkring egen rolle som barnevernspedagog i forebyggende og helsefremmende sosialpedagogisk arbeid

· kan forstå og reflektere omkring betydningen av en estetisk tilnærming i arbeidet med barn og unge

· kan forstå og reflektere over sammenhenger mellom helse, utdanning og livsvilkår

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet gir studentene grunnleggende, erfaringsbasert opplæring i utøvende, lyttende og skapende virksomhet, begynneropplæring i musikk og innføring i skolefaget musikk, slik det er beskrevet for trinn 5-10 i gjeldende læreplan. Undervisningsstoff og arbeidsma¿ter i studiet skal gi studentene ferdigheter, kunnskap og erfaring som gjør dem fortrolige med musikalsk ungdomskultur.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav/obligatorisk aktivitet godkjent innen fastlagt frist for å kunne framstille seg til eksamen:

1. Obligatorisk tilstedeværelse i minipraksis.

For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet gjennomføres som en skriftlig eksamen i mindre grupper. Oppgaveteksten gis ved starten av emnet. Eksamensgruppen skal gjennomføre et mindre prosjektarbeid med utgangspunkt i en problemstilling fra sin praksisarena.

Eksamensbesvarelsen skal være på 15 sider (+/- 10%). Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler skal være tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.