EPN-V2

BV1800 Praksis med etikk og vitenskapsteori Emneplan

Engelsk emnenavn
Work Placement with Ethics and Theory of Science
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    This course covers the use of scripting as a programming paradigm to solve challenges like system automation and integration as well as data analysis. Focus is on understanding how scripting combined with utility libraries can be helpful in solving a task. Scripts can vary in length and complexity, but are normally written in a high-level language that focuses on ease of expression and readability as well as a powerful set of libraries for integrating with other systems. Scripts can be written as a mean to create tools that eases scientific work or automates tasks. However, they can also be used to make systems interact that would normally not. In most automated workflows, there are several scripts acting as the glue between otherwise incompatible systems.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må ha bestått eksamen tilsvarende 20 studiepoeng fra høstsemesteret.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om egen profesjon, profesjonsutøvelse og organiseringen av arbeidet
    • har kunnskap om etiske teorier og begreper med relevans for barnevernets virksomhet
    • har kunnskap om grunnleggende vitenskapsteoretiske posisjoner og begreper med relevans for barnevernsfaglig arbeid
    • har kunnskap om relevante digitale verktøy i barnevernsfaglig arbeid

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende etiske teorier og begreper på problemstillinger fra praksisfeltet
    • kan anvende vitenskapsteoretiske teorier og begreper på problemstillinger fra praksisfeltet
    • kan reflektere over og videreutvikle forståelsen av egen yrkesutøvelse
    • kan anvende relevante digitale verktøy på en sikker og trygg måte

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har forståelse for sammenhengen mellom etikk, vitenskapsteori og profesjonell praksis i barnevernet
    • har innsikt i egen profesjonell dannelse
  • Arbeids- og undervisningsformer

    This course is divided into two parts. The first part with focus on covering the particular scripting language used in this class, such as its syntax, use and some extra libraries. The first part will also cover the practice of using a version control system as the means to store the code-base. During this part, students will meet for weekly lectures and lab-sessions where they work on exercises.

    The second part will focus on the students completing a programming project. The project can be chosen from a portfolio of available problems. The student will work individually on the project and submit a final code-base that also includes documentation. During this part, there may be lectures if needed, but most of the time will be spent on individual supervision of students in lab-sessions.

    Practical training

    Lab sessions.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter godkjent:

    • Arbeidskrav 1: Ett individuelt skriftlig arbeidskrav

    I arbeidskravet skal studenten redegjøre kort for tema fra praksis, med sikte på å få fram at temaet både rommer en (noen) kunnskapsmessig utfordring og en etisk utfordring. Deretter skal studenten skissere en vitenskapsteoretisk tilnærming og en tilnærming innen etikk, og kort begrunne hvorfor/hvordan studenten tror disse kan være relevante for utfordringene fra praksis. Omfanget skal være 2-3 sider.

    Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

    • Arbeidskrav 2: Tilstedeværelse i seminarundervisning

    Det kreves 80 % nærvær i seminarundervisning (førpraksisseminar og praksisbearbeidende seminar - totalt 4 dager). Ved fravær over 20 % gis et alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om lengden på hver undervisningsdag. Begrunnelsen for krav om aktiv tilstedeværelse i seminarundervisningen er at studenten skal være mest mulig forberedt før oppstart av praksisperioden og kunne reflektere over sine læringsutbytter i praksis.

    • Arbeidskrav 3: Praksis

    Studenten skal gjennomføre en praksisperiode som går over ca. 9 uker. Praksisveileder anbefaler praksis godkjent eller ikke godkjent. Endelig godkjenning gis av utdanningen. Det stilles krav til 80 % tilstedeværelse på praksisstedet. Godkjenning av praksis er regulert av praksisreglementet. Praksis er en sentral del av studiet og skal bidra til integrering av læringsutbytte innen kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    • Arbeidskrav 4: INTERACT - INTER1100

    Følgende arbeidskrav må være godkjent: Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. Loggen forutsetter deltakelse på seminar over to dager. Fravær medfører en individuell kompensatorisk oppgave. Se også https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

    Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

    Ved ikke godkjent praksis må studenten også få godkjent skriftlig arbeidskrav og tilstedeværelse i seminarundervisning på nytt, siden arbeidskravene er knyttet til den spesifikke praksisplassen/ praksisperioden.

  • Vurdering og eksamen

    An individual project report between 5000 and 10000 words,;not counting code appendix.

    The exam can be appealed.

    ;

    New/postponed exam

    In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for applying for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    All aids are permitted.

  • Vurderingsuttrykk

    Grade scale A-F.

  • Sensorordning

    Two internal examiners. External examiner is used periodically.

  • Emneoverlapp

    TBA