EPN-V2

BV1700 Introduksjon til barnevern Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Child Protection and Child Welfare
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i barnevernstjenestens samfunnsmandat og barnevernspedagogens rolle i det norske velferdssystemet. Studentene får en introduksjon til barnevernets historie og velferdspolitiske målsettinger, hvor oppgave- og ansvarsfordeling i velferdssystemet generelt og barnevernsfeltet spesielt står sentralt. Det gis også en innføring i etiske retningslinjer for barnevernspedagogens yrkesutøvelse.

Emnet har også fokus på generelle trekk ved barns oppvekst som grunnlag for arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner. Studentene får en innføring i sosiale, kulturelle og materielle betingelser knyttet til oppvekst, barndom, sosialisering, læring, utvikling og hverdags- og familieliv. Betydninger av barn og unges hverdagsliv og utvikling er sentralt. Gjennom en innføring i kreative metoder får studentene innblikk i egen rolle som fremtidig barnevernspedagog og hvordan tidlige opplevelser kan påvirke møter med barn og foresatte. Det gis mulighet til å reflektere over egne reaksjoner og følelser, og hvordan kreative metoder kan anvendes i praktisk barnevernsarbeid. Emnet gir begynnende kunnskap og ferdigheter knyttet til relasjonsarbeid, anerkjennende kommunikasjon og barns deltakelse.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barnevernets samfunnsmandat og oppgave- og ansvarsfordeling i velferdsforvaltningen
  • har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitikkens utforming påvirker prioriteringer og yrkesutøvelsen på barnevernsområdet
  • har bred kunnskap om barndom, sosialisering og læring, samt forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
  • har kunnskap om samspill og utviklingsstøttene omsorg for barn og unge
  • har kjennskap til ulike former for foreldreskap, familieliv og familiepolitiske føringer
  • har kunnskap om betydninger av kulturelle og sosioøkonomiske faktorer og levekår for barns og unges hverdagsliv og utvikling
  • har kunnskap om egen profesjon og barnevernsfeltets historie
  • har kjennskap til teoretiske perspektiver som er relevante for barnevernsfeltet
  • har kunnskap om hvordan kreative metoder og aktiviteter kan brukes i relasjonsarbeid med barn og unge

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver
  • kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging i samspill med barn og unge i et samfunn preget av mangfold

Generell kompetanse

Studenten

  • har kjennskap til sentrale helse- og sosialpolitiske tema, velferdsstatens utvikling og velferdsstatens profesjoner
  • kan reflektere over hvordan egne reaksjoner, følelser og tidligere opplevelser virker inn i møter med andre
  • kan reflektere over egen forforståelse, holdninger og verdier knyttet til barndom, familie og oppvekst

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus. Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, ferdighetstrening i grupper, minipraksis i skole og andre undervisningsformer etter behov. Oppfølging og veiledning gis underveis.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatoriske aktiviteter godkjent:

  • Arbeidskrav 1: Ferdighetstrening i arbeid med egne holdninger og selvrefleksjon ved bruk av kreative og estetiske metoder, 4 dager
  • Arbeidskrav 2: Minipraksis på skole over 1 uke, samt 2 dager forberedende og avsluttende seminar

Det stilles krav om 80 % tilstedeværelse samlet. Ved fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær over 40 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Begrunnelsen for krav om aktiv tilstedeværelse i ferdighetstrening og i minipraksis er at studenten får tilegnet seg kompetanse og praktiske ferdigheter som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell muntlig eksamen med en tidsramme på ca. 40 minutter. Tidsrammen inkluderer eksaminasjon og vurdering med muntlig begrunnelse.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle kandidatene.

Emneoverlapp

Emnet er ekvivalent med emnene BV1100 Barnevern i velferdsstaten - mandat, profesjon og selvforståelse og BV1200 Psykososiale perspektiver - barns oppvekst og utvikling.