EPN-V2

BV1700 Introduksjon til barnevern Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Child Protection and Child Welfare
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i barnevernstjenestens samfunnsmandat og barnevernspedagogens rolle i det norske velferdssystemet. Studentene får en introduksjon til barnevernets historie og velferdspolitiske målsettinger, hvor oppgave- og ansvarsfordeling i velferdssystemet generelt og barnevernsfeltet spesielt står sentralt. Det gis også en innføring i etiske retningslinjer for barnevernspedagogens yrkesutøvelse.

Emnet har også fokus på generelle trekk ved barns oppvekst som grunnlag for arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner. Studentene får en innføring i sosiale, kulturelle og materielle betingelser knyttet til oppvekst, barndom, sosialisering, læring, utvikling og hverdags- og familieliv. Betydninger av barn og unges hverdagsliv og utvikling er sentralt. Gjennom en innføring i kreative metoder får studentene innblikk i egen rolle som fremtidig barnevernspedagog og hvordan tidlige opplevelser kan påvirke møter med barn og foresatte. Det gis mulighet til å reflektere over egne reaksjoner og følelser, og hvordan kreative metoder kan anvendes i praktisk barnevernsarbeid. Emnet gir begynnende kunnskap og ferdigheter knyttet til relasjonsarbeid, anerkjennende kommunikasjon og barns deltakelse.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barnevernets samfunnsmandat og oppgave- og ansvarsfordeling i velferdsforvaltningen
  • har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitikkens utforming påvirker prioriteringer og yrkesutøvelsen på barnevernsområdet
  • har bred kunnskap om barndom, sosialisering og læring, samt forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
  • har kunnskap om samspill og utviklingsstøttene omsorg for barn og unge
  • har kjennskap til ulike former for foreldreskap, familieliv og familiepolitiske føringer
  • har kunnskap om betydninger av kulturelle og sosioøkonomiske faktorer og levekår for barns og unges hverdagsliv og utvikling
  • har kunnskap om egen profesjon og barnevernsfeltets historie
  • har kjennskap til teoretiske perspektiver som er relevante for barnevernsfeltet
  • har kunnskap om hvordan kreative metoder og aktiviteter kan brukes i relasjonsarbeid med barn og unge

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver
  • kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging i samspill med barn og unge i et samfunn preget av mangfold

Generell kompetanse

Studenten

  • har kjennskap til sentrale helse- og sosialpolitiske tema, velferdsstatens utvikling og velferdsstatens profesjoner
  • kan reflektere over hvordan egne reaksjoner, følelser og tidligere opplevelser virker inn i møter med andre
  • kan reflektere over egen forforståelse, holdninger og verdier knyttet til barndom, familie og oppvekst

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus. Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, ferdighetstrening i grupper, minipraksis i skole og andre undervisningsformer etter behov. Oppfølging og veiledning gis underveis.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatoriske aktiviteter godkjent:

  • Arbeidskrav 1: Ferdighetstrening i arbeid med egne holdninger og selvrefleksjon ved bruk av kreative og estetiske metoder, 4 dager
  • Arbeidskrav 2: Minipraksis på skole over 1 uke, samt 2 dager forberedende og avsluttende seminar

Det stilles krav om 80 % tilstedeværelse samlet. Ved fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær over 40 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Begrunnelsen for krav om aktiv tilstedeværelse i ferdighetstrening og i minipraksis er at studenten får tilegnet seg kompetanse og praktiske ferdigheter som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell muntlig eksamen. Det settes av 30 minutter til hver kandidat.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle kandidatene.

Emneoverlapp

Emnet er ekvivalent med emnene BV1100 Barnevern i velferdsstaten - mandat, profesjon og selvforståelse og BV1200 Psykososiale perspektiver - barns oppvekst og utvikling.