EPN-V2

BV1600 Barnevern i velferdsstaten – vitenskapsteori, etikk og menneskesyn Emneplan

Engelsk emnenavn
Child protection in the welfare state – Scientific theory, ethics and view on humanity
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om grunnleggende basisferdigheter i friluftsliv
  • har kunnskap om grunnleggende svømmeopplæring og livredning i, ved og på vann
  • har kunnskap om grunnleggende ferdigheter i bruk av kart og kompass
  • har kunnskap om tilrettelegging for barns motoriske utvikling og læring i naturmiljø
  • har kunnskap om leik og leikens betydning som innfallsvinkel til opplevelse og læring
  • har kunnskap om ivaretakelse av egen og andres sikkerhet på tur
  • har grunnleggende kunnskap om alternative bevegelsesaktiviteer

Ferdigheter

Studenten

  • kan mestre enkle basisferdigheter i friluftsliv i ulike naturmiljø
  • kan tilrettelegge for undervisning i friluftsliv, leik og alternative bevegelsesaktiviteter
  • kan svømme et utvalg av grunnleggende teknikker og kan redde seg selv og andre i vann
  • kan tilrettelegge og gjennomføre grunnleggende svømmeopplæring og livredning i, ved og på vann
  • kan tilrettelegge for grunnleggende opplæring i kart og kompass
  • kan ivareta egen og andres sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø, samt utføre livbergende førstehjelp
  • kan planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg for barn og unge i natur og nærmiljø

Generell kompetanse

Studenten

  • kan begrunne egne valg i undervisning av friluftsliv, orientering, svømming, leik og alternative bevegelsesaktiviteter
  • kan legge til rette for bevegelsesglede i ulike læringsmiljø for barn med vekt på opplevelse, mestring, lek, samhandling og kommunikasjon

Forkunnskapskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • 80 % deltakelse på praktisk-metodisk aktivitetslære (inkludert femdagers tur med friluftsliv)
  • Gjennomført årlig livredningsprøve for lærere
  • Godkjent orienteringsopplegg: Opplegget består av to deler: (i) Individuell prøve der studentene skal legge ut orienteringsposter på riktig sted og (ii) individuelt finne 7-10 utlagte poster med maksimaltid på 2 timer.

Ved manglende deltakelse på femdagers tur med friluftsliv, gis det mulighet til, og hvis det er praktisk mulig, å gjennomføre tilsvarende opplegg med årsenhet idrett/kroppsøving.

Hvis en ikke får godkjent orienteringsopplegg, gis det mulighet til å gjennomføre dette på nytt (maksimalt to ganger). Ny frist må avtales med ansvarlig faglærer.

Læringsutbytte

Individuell hjemmeoppgave: Fagblogg bestående av tre bloggposter. Den første skal omhandle friluftsliv, den andre om svømmeopplæring og sikkerhet, den tredje om lek, motorikk og/eller alternative bevegelsesaktiviteter. Omfang: 1000 ord (+/- 10 %) per innlegg. Kriterer for vurdering blir utarbeidet i samarbeid mellom faglærer(e) og studenter.

Ny/utsatt eksamenNy/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen skal bloggpostene omarbeides i tråd med begrunnelsene som er gitt for vurderingen.

Arbeids- og undervisningsformer

Bestått/ikke bestått, basert på en samlet vurdering av de tre bloggpostene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

To interne sensorer.

Vurdering og eksamen

Individuell, skriftlig hjemmeeksamen, 7 dager. Besvarelsen skal være på 8-10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene