Programplaner og emneplaner - Student
BV1600 Barnevern i velferdsstaten – vitenskapsteori, etikk og menneskesyn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Child protection in the welfare state – Scientific theory, ethics and view on humanity
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende basisferdigheter i friluftsliv
- har kunnskap om grunnleggende svømmeopplæring og livredning i, ved og på vann
- har kunnskap om grunnleggende ferdigheter i bruk av kart og kompass
- har kunnskap om tilrettelegging for barns motoriske utvikling og læring i naturmiljø
- har kunnskap om leik og leikens betydning som innfallsvinkel til opplevelse og læring
- har kunnskap om ivaretakelse av egen og andres sikkerhet på tur
- har grunnleggende kunnskap om alternative bevegelsesaktiviteer
Ferdigheter
Studenten
- kan mestre enkle basisferdigheter i friluftsliv i ulike naturmiljø
- kan tilrettelegge for undervisning i friluftsliv, leik og alternative bevegelsesaktiviteter
- kan svømme et utvalg av grunnleggende teknikker og kan redde seg selv og andre i vann
- kan tilrettelegge og gjennomføre grunnleggende svømmeopplæring og livredning i, ved og på vann
- kan tilrettelegge for grunnleggende opplæring i kart og kompass
- kan ivareta egen og andres sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø, samt utføre livbergende førstehjelp
- kan planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg for barn og unge i natur og nærmiljø
Generell kompetanse
Studenten
- kan begrunne egne valg i undervisning av friluftsliv, orientering, svømming, leik og alternative bevegelsesaktiviteter
- kan legge til rette for bevegelsesglede i ulike læringsmiljø for barn med vekt på opplevelse, mestring, lek, samhandling og kommunikasjon
Forkunnskapskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- 80 % deltakelse på praktisk-metodisk aktivitetslære (inkludert femdagers tur med friluftsliv)
- Gjennomført årlig livredningsprøve for lærere
- Godkjent orienteringsopplegg: Opplegget består av to deler: (i) Individuell prøve der studentene skal legge ut orienteringsposter på riktig sted og (ii) individuelt finne 7-10 utlagte poster med maksimaltid på 2 timer.
Ved manglende deltakelse på femdagers tur med friluftsliv, gis det mulighet til, og hvis det er praktisk mulig, å gjennomføre tilsvarende opplegg med årsenhet idrett/kroppsøving.
Hvis en ikke får godkjent orienteringsopplegg, gis det mulighet til å gjennomføre dette på nytt (maksimalt to ganger). Ny frist må avtales med ansvarlig faglærer.
Læringsutbytte
Individuell hjemmeoppgave: Fagblogg bestående av tre bloggposter. Den første skal omhandle friluftsliv, den andre om svømmeopplæring og sikkerhet, den tredje om lek, motorikk og/eller alternative bevegelsesaktiviteter. Omfang: 1000 ord (+/- 10 %) per innlegg. Kriterer for vurdering blir utarbeidet i samarbeid mellom faglærer(e) og studenter.
Ny/utsatt eksamenNy/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen skal bloggpostene omarbeides i tråd med begrunnelsene som er gitt for vurderingen.
Arbeids- og undervisningsformer
Bestått/ikke bestått, basert på en samlet vurdering av de tre bloggpostene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
To interne sensorer.
Vurdering og eksamen
Individuell, skriftlig hjemmeeksamen, 7 dager. Besvarelsen skal være på 8-10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene