EPN-V2

BV1400 Psykososiale perspektiver – omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep Emneplan

Engelsk emnenavn
Psychosocial perspectives – Child neglect, violence and sexual abuse
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i tema knyttet til barn og unge i utsatte livssituasjoner. Ulike betydninger av omsorgssvikt, vold i nære relasjoner og seksuelle overgrep er sentralt. Studentene får kunnskap om konsekvenser vold og seksuelle overgrep kan ha for barnets utvikling. Emnet gir også kunnskap om hvordan denne tematikken kan håndteres av fagpersoner i barnevernsfeltet.

I begynnelsen av emnet vil det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget "Den samme ungen- ulike arenaer" (INTER1100) gjennomføres. Se INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER1100: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har forståelse og kunnskap fra praksisfelt og forskning om ulike former for omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep mot barn
  • har kunnskap om psykologiske konsekvenser av å være utsatt for omsorgssvikt, vold i nære relasjoner og seksuelle overgrep som barn
  • har kunnskap om risiko- og beskyttelsesfaktorer knyttet til omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep
  • har kunnskap om hvordan barnevernspedagogen kan bidra til å avdekke og hjelpe barn som har opplevd vold og seksuelle overgrep
  • har kunnskap om hvordan omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep kan forstås i lys av ulike teoretiske perspektiver og fagdisipliner

Ferdigheter

Studenten

  • kan henvise til kunnskap om omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep i arbeid med barnevernsfaglige problemstillinger
  • kan reflektere over sammenhenger mellom omsorgssvikt, vold, seksuelle overgrep og kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder

Generell kompetansen

Studenten

  • har innsikt i relevante problemstillinger knyttet til omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep
  • kan utveksle synspunkter om hvorfor og på hvilke måter omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep har relevans for barnevernets praksis
  • kan reflektere over egen væremåte i møte med andre

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The master's thesis takes the form of an independent, supervised research or development work in one of the key subject areas of the program and constitutes further specialization in either smart mobility or urban analytics. The thesis addresses relevant topics and challenges in research and practice. The master's thesis is a written report based on well-established and internationally acknowledged research principles and methods.

The master's thesis must take a scientific approach, and the results must contain novel elements in applied methods, application and knowledge gain. Each student or group of students will be assigned an internal supervisor, who will ensure that the project complies with research ethics principles and help students to formulate the research question and ensure quality in the collection and analysis of data. Guildeline for master's theses at the Faculty can be found here: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)

Vurdering og eksamen

The master's thesis builds on all the courses taught in the previous semesters. Students must have passed all their first-year exams before they are entitled to supervision on the work on their master's thesis.

Hjelpemidler ved eksamen

After completing the master's thesis, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

The student:

  • has in-depth knowledge in the field of smart mobility or urban analytics and specialized knowledge in the topic of the master thesis
  • has in-depth knowledge of theories and methods of relevance to the topic of the master's thesis
  • has knowledge of new solutions, technologies or processes in the field

Skills:

The student:

  • is capable of critically analyzing different sources of information and using them to structure and formulate scientific arguments
  • is capable of employing existing theories, methods and solutions as well as working independently in a practical and theoretical problem-solving fashion
  • is capable of using relevant methods in research and for developing the thesis in an independent manner
  • is capable of carrying out an independent, delimited research or development project under supervision and in accordance with applicable research ethical standards.

General competence:

The student:

  • is capable of applying his/her knowledge and skills to new fields for the purpose of carrying out advanced tasks and projects
  • is capable of communicating extensive independent work and masters the forms of expression used in the field
  • is capable of communicating on issues, analyses and solutions in the field of smart mobility and urban analytics, both with specialists and with the general public
  • is capable of contributing to new ideas and innovative processes

Vurderingsuttrykk

The master's thesis is an independent piece of work carried out by a student or a group of students under supervision. Group work is encouraged if the master's thesis is related to a large-scale industrial or research project. The thesis shall take the form of a written report prepared in a scholarly format, and an oral presentation of the thesis. The report must describe the research question and the work carried out and explain the result.

If the thesis is written in cooperation with an external partner, the student(s) shall be assigned an external supervisor in addition to their internal supervisor.

The theses will be presented and discussed at seminars with fellow students and supervisors.

Sensorordning

The following required coursework must be approved before a student can take the exam:

A minimum of two milestone meetings between the student and supervisor.