EPN-V2

BV1400 Psykososiale perspektiver – omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep Emneplan

Engelsk emnenavn
Psychosocial perspectives – Child neglect, violence and sexual abuse
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Se fagplanen.

Forkunnskapskrav

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Et todelt arbeidskrav knyttet til praksis:

  • Studenter skal i grupper gjennomføre to arbeid med elever på småskoletrinnet på bakgrunn av godkjent problemstilling, ett i matematikk og ett i norsk, eller ett større tverrfaglig opplegg. I begge oppgavene skal pedagogiske perspektiver integreres. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.
  • Etter gjennomføring leveres en digital presentasjon som sammenfatter resultater og knytter disse til pensumlitteraturen. Omfang tilsvarende 1500 ord prosatekst +/- 10 %. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen. Formålet med arbeidskravet er å integrere teori knyttet til begynneropplæring i et undervisningsopplegg og drøfte disse, samt økt digital kompetanse.

Et arbeidskrav som skal presenteres i undervisningen i form av en utdanningsmesse.

  • Deltakelse på seminar der studenter i gruppe muntlig presenterer analyse og vurdering av læringsressurser for lese- og skriveopplæring og i matematikk for trinn 1-4. I tillegg skal studentene ha en skriftlig framstilling. Omfang: om lag 15 minutter pr. gruppe på utdanningsmessa og skriftlig ett A4-ark per læringsressurs. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen. Det er obligatorisk oppmøte på seminaret. Formålet med arbeidskravet er økt kompetanse i teoribasert vurdering av læringsressurser, samt å erfare presentasjonsformer som egner seg i begynneropplæringen.

Deltakelse på masterseminar. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen. Det er obligatorisk oppmøte på masterseminaret. Formålet med arbeidskravet er å få kjennskap til forskningsprosjekter og forskningstilnærminger aktuelle for studentenes masteroppgave.

Læringsutbytte

Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter med en forberedt og en uforberedt del.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Arbeids- og undervisningsformer

Egne notater etter nærmere retningslinjer

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes gradert karakterskala fra A til F.

Vurdering og eksamen

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Hjelpemidler ved eksamen

  • Begynneropplæring sett i lys av utviklingstrekk i utdanning og samfunn
  • Didaktiske utfordringer i begynneropplæring i det digitale samfunnet
  • Faglig tilrettelegging og ulike vurderingspraksiser i begynneropplæringen
  • Læreres kompetanse i endrings- og utviklingsprosesser
  • En forskningstilnærming til bruk av klasseromobservasjoner for å videreutvikle egen praksis

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.