Programplaner og emneplaner - Student
BV1400 Psykososiale perspektiver – omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Psychosocial perspectives – Child neglect, violence and sexual abuse
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
VÅR 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Utøvelse av radiografyrket forutsetter grunnleggende kunnskap om strålefysikk og atomfysikk. Sentralt i emnet er oppbygging, virkemåte og anvendelse av røntgenapparatur. Emnet gir en grundig introduksjon i strålefysikk, dannelse av røntgenbildet og faktorer som påvirker dette. Emnet gir også en introduksjon til radiografers arbeidsmåter, strålevern, radiografiens historie samt en innføring i etikk og kommunikasjonsteorier. I tillegg gir emnet en innføring i kunnskapsbasert praksis, forvaltning og folkehelse.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har forståelse for radiografprofesjonens historie og dagens profesjonsutøvelse nasjonalt og internasjonalt
- har kjennskap til relevante lover og forskrifter for helsepersonell, herunder strålevernloven
- har kjennskap til sentrale psykologiske teorier og psykologiens betydning i møte med pasienter
- kan beskrive radiografers arbeidsmåter og hva som kjennetegner radiograffaglig arbeid
- kan gjøre rede for hovedprinsipper ved pasientkommunikasjon
- har kjennskap til etiske teorier og yrkesetiske retningslinjer for radiografer
- har kjennskap til kunnskapsbasert praksis og kunnskapsbasert arbeidsmetode
- har kjennskap til FNs bærekraftsmål og faktorer som påvirker folkehelse
- kan kritisk vurdere helsepåstander i media
- kan forklare begrepet ioniserende stråling
- kan forklare dannelsen av elektromagnetisk stråling og partikkelstråling
- kan forklare røntgenspekteret på konvensjonell røntgen og mammografi
- kan beskrive vekselvirkninger mellom røntgenstråler og vev/materie
- kan forklare begrepet stråledoser
- kan beskrive komponenter i et konvensjonelt røntgenapparat, dets oppbygging og virkemåte
- kan forklare hvordan stråling detekteres
- kan forklare og beskrive oppbyggingen av digitale bilder
- kan forklare faktorer som har innvirkning på bildekvaliteten
- kan forklare forholdet mellom optimal bildekvalitet og stråledose
- kan beskrive ulike organers strålefølsomhet
Ferdigheter
Studenten kan
- håndtere forsvarlig bruk av røntgenutstyr med hensyn til strålingsrisiko
- identifisere elementene i et røntgenlaboratorium
- forklare og anvende ulike typer filter, raster og plassering av disse i røntgenapparatet
- utføre enkel postprosessering
- anvende et røntgenlaboratorium
- gjennomføre enkle systematiske litteratursøk
Generell kompetanse
Studenten
- forstår grunnleggende strålefysikk relatert til ioniserende stråling
- forstår de grunnleggende prinsippene innen strålevern
- har grunnleggende forståelse for nødvendigheten av god kommunikasjon, omsorg og ivaretakelse av pasient tilknyttet bildediagnostiske undersøkelser
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, skriftlige arbeider og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav.
Vurdering og eksamen
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse i ferdighetstrening, gruppearbeid og seminarer
- Innlevert rapport fra ferdighetstrening etter gitte kriterier
- Praktisk test i grunnleggende fysikk i gruppe på 2- 3 studenter, inntil 15 minutter. Testen gjennomføres i øvings-/ferdighetsavdelingen etter gitte kriterier
Hjelpemidler ved eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer
Vurderingsuttrykk
Ingen hjelpemidler tillatt.
Sensorordning
Gradert skala A-F.