Programplaner og emneplaner - Student
BV1400 Psykososiale perspektiver – omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Psychosocial perspectives – Child neglect, violence and sexual abuse
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
VÅR 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Se fagplanen.
Forkunnskapskrav
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Et todelt arbeidskrav knyttet til praksis:
- Studenter skal i grupper gjennomføre to arbeid med elever på småskoletrinnet på bakgrunn av godkjent problemstilling, ett i matematikk og ett i norsk, eller ett større tverrfaglig opplegg. I begge oppgavene skal pedagogiske perspektiver integreres. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.
- Etter gjennomføring leveres en digital presentasjon som sammenfatter resultater og knytter disse til pensumlitteraturen. Omfang tilsvarende 1500 ord prosatekst +/- 10 %. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen. Formålet med arbeidskravet er å integrere teori knyttet til begynneropplæring i et undervisningsopplegg og drøfte disse, samt økt digital kompetanse.
Et arbeidskrav som skal presenteres i undervisningen i form av en utdanningsmesse.
- Deltakelse på seminar der studenter i gruppe muntlig presenterer analyse og vurdering av læringsressurser for lese- og skriveopplæring og i matematikk for trinn 1-4. I tillegg skal studentene ha en skriftlig framstilling. Omfang: om lag 15 minutter pr. gruppe på utdanningsmessa og skriftlig ett A4-ark per læringsressurs. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen. Det er obligatorisk oppmøte på seminaret. Formålet med arbeidskravet er økt kompetanse i teoribasert vurdering av læringsressurser, samt å erfare presentasjonsformer som egner seg i begynneropplæringen.
Deltakelse på masterseminar. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen. Det er obligatorisk oppmøte på masterseminaret. Formålet med arbeidskravet er å få kjennskap til forskningsprosjekter og forskningstilnærminger aktuelle for studentenes masteroppgave.
Læringsutbytte
Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter med en forberedt og en uforberedt del.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Arbeids- og undervisningsformer
Egne notater etter nærmere retningslinjer
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes gradert karakterskala fra A til F.
Vurdering og eksamen
Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Hjelpemidler ved eksamen
- Begynneropplæring sett i lys av utviklingstrekk i utdanning og samfunn
- Didaktiske utfordringer i begynneropplæring i det digitale samfunnet
- Faglig tilrettelegging og ulike vurderingspraksiser i begynneropplæringen
- Læreres kompetanse i endrings- og utviklingsprosesser
- En forskningstilnærming til bruk av klasseromobservasjoner for å videreutvikle egen praksis
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.