Programplaner og emneplaner - Student
BV1300 Juss – juridisk metode, rettskildelære og forvaltningsrett Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Law - legal methods, sources of law and administrative law
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet vil studentene stifte kjennskap med regelverket og det velferdsrettslige system som er styrende for profesjonsutøvelsen i praksis. Studentene vil lære om barns rettigheter i samfunnet (velferdsrett), og i familien (barnerett), saksbehandlingsregler for offentlig forvaltning (alminnelig og spesiell forvaltningsrett), og hvordan man går frem når man skal løse rettslige spørsmål (rettskildelære og juridisk metode). Emnet inkluderer innføring i grunnleggende menneskerettigheter, og en innføring i barnevernrett.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om juridisk metode og rettskildelære, maktfordeling og oppbyggingen av forvaltningen
- har bred kunnskap om rettsprinsipper og grunnbegreper i velferdsretten
- har bred kunnskap om reglene om barnets rett til medvirkning og selvbestemmelse
- har bred kunnskap om reglene om taushetsplikt, opplysningsplikt, opplysningsrett, og avvergingsplikt
- har bred kunnskap om saksbehandlingsreglene for enkeltvedtak
- har bred kunnskap om barns rett til beskyttelse og omsorg etter FN’s barnekonvensjon, og andre velferdsrettigheter av særlig betydning for barn og unge og deres familier som lever i utsatte livssituasjoner
- har kunnskap om barnelovens regler om foreldreansvar, fast bosted og samvær
- har kunnskap om barnevernslovens utvikling, og hovedinnhold
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere og drøfte rettslige problemstillinger i henhold til juridisk metode
- kan anvende saksbehandlingsregler i barnevernfaglig arbeid
- kan ivareta barnets beste, barns - og foreldres rettssikkerhet, og andre rettsprinsipper i saksbehandlingen
- kan bidra til å sikre at barn (og foreldre) får sine velferdsrettigheter oppfylt
- kan samarbeide med ulike etater innenfor gjeldende regelverk
Generell kompetanse
Studenten
- kan ivareta barnets og familiens rettigheter i møte velferdstjenestene, ut fra kunnskap om rettsreglenes betydning for det barnevernfaglige arbeidet.
- kan presentere, dokumentere, og begrunne valg av saksbehandlingsskritt for å ivareta barn og familiers rettssikkerhet
Arbeids- og undervisningsformer
None
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
On completion of the course, the PhD candidate has achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The PhD candidate
- can critically assess different theories of and approaches to health and illness
- can assess the usefulness and application of multidisciplinary and interdisciplinary research into health and illness
- can assess the usefulness and application of biomedical and technological developments
Skills
The PhD candidate can
- address complex theories of health and illness and challenge established knowledge in the health sciences and in his or her own discipline and/or profession
General competence
The PhD candidate can
- identify relevant ethical and health policy issues
- present and discuss research-based knowledge of health and illness
- assess the need for new measures to promote health and prevent illness
Vurdering og eksamen
Work and teaching methods consist of lectures, seminars, and self-study. The outcomes of the seminars are presented and discussed in plenary sessions.
Hjelpemidler ved eksamen
None
Vurderingsuttrykk
Individual home examination, to be submitted no more than two weeks after the end of the course, in which candidates discuss their own research projects from different perspectives of health and/or illness. Answer papers must consist of up to 3500 words.
Sensorordning
All
Emneansvarlig
Pass / Fail