Programplaner og emneplaner - Student
BV1300 Juss – juridisk metode, rettskildelære og forvaltningsrett Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Law - legal methods, sources of law and administrative law
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Seminarbasert undervisning der vi drøfter faglitteraturen og problemstillinger knyttet til denne. Pensum til hver undervisningsgang er i gjennomsnitt 100 sider. Noen studenter har hovedansvar for å presentere artikkelen.
I løpet av semesteret skal studentene også presentere foreløpig problemstilling, metode og teori for masteroppgaven.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
· har bred kunnskap om juridisk metode og rettskildelære, maktfordeling og oppbyggingen av forvaltningen
· har bred kunnskap om rettsprinsipper og grunnbegreper i velferdsretten
· har bred kunnskap om reglene om barnets rett til medvirkning og selvbestemmelse
· har bred kunnskap om reglene om taushetsplikt, opplysningsplikt, opplysningsrett, og avvergingsplikt
· har bred kunnskap om saksbehandlingsreglene for enkeltvedtak
· har bred kunnskap om barns rett til beskyttelse og omsorg etter FN’s barnekonvensjon, og andre velferdsrettigheter av særlig betydning for barn og unge og deres familier som lever i utsatte livssituasjoner
· har kunnskap om barnelovens regler om foreldreansvar, fast bosted og samvær
· har kunnskap om barnevernlovens utvikling, og hovedinnhold
Ferdigheter
Studenten
· kan identifisere og drøfte rettslige problemstillinger i henhold til juridisk metode
· kan anvende saksbehandlingsregler i barnevernfaglig arbeid
· kan ivareta barnets beste, barns - og foreldres rettssikkerhet, og andre rettsprinsipper i saksbehandlingen
· kan bidra til å sikre at barn (og foreldre) får sine velferdsrettigheter oppfylt
· kan samarbeide med ulike etater innenfor gjeldende regelverk
Generell kompetanse
Studenten
· kan ivareta barnets og familiens rettigheter i møte velferdstjenestene, ut fra kunnskap om rettsreglenes betydning for det barnevernfaglige arbeidet.
· kan presentere, dokumentere, og begrunne valg av saksbehandlingsskritt for å ivareta barn og familiers rettssikkerhet
Arbeids- og undervisningsformer
Gjennom masteroppgaven skal studenten dokumentere selvstendig fordypning i et valgt område innenfor barnehagekunnskap.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne melde seg opp til avsluttende vurdering i emnet og presentere masteroppgaven må alle arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse være godkjent. Eksamen i alle foregående emner i master i barnehagekunnskap må være bestått.
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om et tema med klar relevans for barnehagefeltet
- har god innsikt i kunnskapsgrunnlaget for det aktuelle temaet og kan vurdere dette på en kritisk og systematisk måte
- har kunnskap om planlegging og gjennomføring av et forskningsprosjekt
- har god kjennskap til forskningsetiske problemstillinger
- har inngående kunnskap om akademisk skriving og god henvisningsskikk
Ferdigheter
Studenten
- kan utforme og gjennomføre et forskningsprosjekt i samsvar med gjeldende forskningsetiske normer
- kan avgrense, formulere og operasjonalisere en klar problemstilling
- kan anvende og begrunne valg av forskningsmetode og teoretiske perspektiver i samsvar med forskningsprosjektets problemstilling
- kan orientere seg i litteratur og tidligere forskning som er relevant for forskningsprosjektets problemstilling
- kan begrunne faglige, metodiske og forskningsetiske valg og vurderinger og analysere og diskutere forskningsmaterialet oppgaven bygger på
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid i tråd med forskningsetiske retningslinjer
- kan vise god skriftlig fremstillingsevne og formidle forskningsbasert kunnskap både skriftlig og muntlig
- kan bruke kunnskapen og ferdighetene sine med faglig integritet, kritisk holdning og etisk bevissthet
- kan bidra i utviklingen av kunnskap om barnehagefeltet og av barnehageforskningens metodemangfold
Hjelpemidler ved eksamen
Norges Lover. Lovsamling for helse- og sosialsektoren. Gyldendal Forlag. Lovsamlingen kan innarbeides etter nærmere retningslinjer. Lovsamlingen kan bli gjenstand for kontroll før, under og etter eksamen. En uriktig innarbeidet lovsamling kan inndras under eksamen. Forsettlige brudd på retningslinjene for innarbeiding vil bli regnet som fusk. Ingen andre papirbaserte eller digitale hjelpemidler er tillatt brukt under eksamen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A til F.
Sensorordning
Masteroppgaven skal ha et omfang på 36.000 ord +/- 10 %. Innholdsfortegnelse, sammendrag, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.
Det skal utarbeides et sammendrag på norsk og engelsk på inntil 350 ord.
Masteroppgaven kan inneholde multimodale dokumentasjonsformer (bilde, video og annet) eller kunstnerisk arbeid.
Dersom den skriftlige masteroppgaven ikke innfrir de formelle kravene til oppgaven, vil innleveringen registreres som ikke godkjent med karakteren F. Det vil da ikke bli avholdt muntlig eksamen for kandidaten.
Muntlig eksamen starter med en presentasjon av oppgaven (inntil 15 minutter). Det vil deretter være en samtale om oppgaven med utgangspunkt i spørsmål fra sensorene (inntil 30 minutter).
Det gis én samlet karakter som primært er basert på det skriftlige arbeidet.
Ny/utsatt eksamen
En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Oppgaven må da leveres i bearbeidet form og innen avtalt tidspunkt. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til ny eksamen.
Vurdering
Masteroppgaven blir vurdert ut fra følgende kriterier:
- problemstillingens originalitet og relevans for barnehagefeltet
- dokumentasjon og bruk av relevant teori og forskning, samt systematikk i bruk av kilder
- tydelig avgrensning og sammenheng mellom problemstilling, metodevalg og teoretisk perspektiv, samt drøfting og konklusjoner
- evne til å samle, systematisere, tolke og diskutere et aktuelt forskningsmateriale og presentere kunnskap på en oversiktlig måte
- refleksjon over etiske spørsmål i forskningsprosessen
- skriftlig framstilling, oversiktlig innholdsfortegnelse, nøyaktige litteraturhenvisninger, litteraturliste og vedlegg
Publisering
For at masteroppgaven skal kunne publiseres og bli offentlig tilgjengelig, må studenten godkjenne en publiseringsavtale i forkant av innleveringen. Forutsatt studentens godkjenning vil ikke-klausulerte masteroppgaver, som er bestått, publiseres i universitetets digitale vitenarkiv.