EPN

BV1100 Barnevern i velferdsstaten – mandat, profesjon og selvforståelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Child protection in the welfare state - Mandate, profession and self-understanding
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir innblikk i barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver i det norske velferdssystemet. Studentene får en introduksjon til barnevernets historie, samfunnsmandat og velferdspolitiske målsettinger og etiske retningslinjer for barnevernspedagoger. Oppgave- og ansvarsfordeling i velferdssystemet generelt og barnevernsfeltet spesielt står sentralt. Studentene får innblikk i egen rolle som fremtidig barnevernspedagog og hvordan tidlige opplevelser kan påvirke møter med barn og foresatte. Gjennom en innføring i kreative metoder får studentene mulighet til å reflektere over egne reaksjoner og følelser, og hvordan kreative metoder kan anvendes i praktisk barnevernsarbeid. 

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

·         har kunnskap om barnevernets samfunnsmandat og oppgave- og ansvarsfordeling i velferdsforvaltningen

·         har kunnskap om barns oppvekst og barndom med særlig forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner

·         har kunnskap om forebyggende og sosialpedagogisk arbeid for barn, unge og deres familier som lever i utsatte livssituasjoner 

·         har kunnskap om sosialpedagogikk, egen profesjon og barnevernfeltets historie og rolle i samfunnet

·         har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitikkens utforming påvirker prioriteringer og yrkesutøvelsen på barnevernsområdet 

·         har kjennskap til entreprenørskap og innovasjon innen barnevernsfeltet  

·         har kunnskap om hvordan kreative metoder inngår i barnevernspedagogens relasjonskompetanse

 

Ferdigheter

Studenten

·         kan reflektere over hvordan velferdspolitikken påvirker den praktiske yrkesutøvelsen  

·         kan reflektere over barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver 

·         har forståelse for hvordan sette i gang og lede ulike aktiviteter med vekt på mestring og deltakelse

·         kan reflektere over hvordan egne reaksjoner, følelser og tidligere opplevelser virker inn i møter med andre

 

Generell kompetanse

Studenten

·         har kjennskap til sentrale helse- og sosialpolitiske spørsmål, velferdsstatens utvikling og velferdsstatens profesjoner 

·         har forståelse for hvordan organiseringen og strukturene i barnevernet påvirker utøvelsen av det sosialpedagogiske arbeidet

·         har innsikt hvordan kreative metoder kan benyttes i relasjonsarbeid med barn og familier. 

·         har begynnende innsikt i hvordan man kan sortere egne reaksjoner og følelser i profesjonsutøvelsen

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidet foregår gjennom forelesninger, selvstudium, basisgrupper, ferdighetstrening i grupper

og andre undervisningsformer etter behov.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet inneholder ferdighetstrening  i arbeid med egne holdninger og selvrefleksjon ved bruk av kreative og estetiske metoder.

Ferdighetstreningen er obligatorisk.   

For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær over 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen. Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse.

Vurdering og eksamen

Eksamen er en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 72 timer på 3000 ord +/ - 10%.

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala  A til F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.