EPN-V2

BSPE6000 Special Needs Early Childhood Education Course description

Course name in Norwegian
Spesialpedagogikk i barnehagen
Study programme
Special Needs Early Childhood Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Approved laboratory course in KJTS2100 Chemical Engineering, KJM2300 Analytical Chemistry I and KJM2400 Biochemistry and Microbiology, or corresponding qualifications.

Learning outcomes

Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert forskningsbasert kunnskap om barn med særskilte behov av ulik og sammensatt art
  • omfattende kunnskap om forebygging og tidlig innsats
  • omfattende kunnskap om problemstillinger knyttet til rettigheter, med særskilt vekt på rett til spesialpedagogisk hjelp
  • bred kunnskap om ulike samarbeidsformer, tverrprofesjonelt samarbeid og samarbeid med hjemmet
  • grundig innsikt i roller og arbeidsfordeling i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere ulike behov, analysere og legge til rette tiltak ut fra enkeltbarns og gruppers behov og forutsetninger, ved å benytte observasjon, dokumentasjon, vurdering og kartlegging
  • forebygge språk-, lære-, samspills- og psykososiale vansker
  • vurdere og anvende digitale verktøy som en ressurs i det pedagogiske arbeid med å tilrettelegge for lek, læring og utvikling
  • analysere eksisterende teorier på det spesialpedagogiske området og arbeide selvstendig med å utvikle læringsmiljøet i egen organisasjon knyttet til tidlig innsats for barn med behov for særskilt tilrettelagte tiltak

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vurdere betydningen av inkluderende og likeverdige utviklings- og læringsmuligheter i et mangfoldig og komplekst samfunn
  • forebygge utenforskap og legge til rette for gode samarbeidsprosesser med barn og foresatte, personalet og andre instanser
  • arbeide selvstendig med å utvikle inkluderende og mangfoldig lek, lærings- og utviklingsmiljø i barnehagen og i arbeid med egen personalgruppe
  • analysere eksisterende teorier om barnehagens arbeid med barn som trenger ekstra støtte, vurdere forskningsbasert kunnskap, og ta den innovativt i bruk i barnehagen

Content

  • Digitale verktøy i pedagogisk arbeid
  • Forebyggende barnevern i barnehagen
  • Forebyggende perspektiver på språk, læring, kommunikasjon og samspill
  • Høyfrekvente vansker i barnehagealder, som ADHD, autismespekterforstyrrelser og språkforstyrrelser
  • Lekens sentrale rolle for utvikling og læring
  • Bruk av sang som språkstimulering
  • Individ- og systemrettet arbeid
  • Individuelle utviklingsplaner (IUP)
  • Mangfold og inkluderende leke- og læringsbetingelser, avvik og normalisering
  • Observasjon, dokumentasjon, vurdering og kartlegging
  • Perspektiver på læring og utvikling
  • Plan, forvaltning og lovverk
  • Samarbeid med hjemmet, personalet og tverrprofesjonelt samarbeid
  • Tilpassing, tilrettelegging og spesialpedagogisk hjelp
  • Veiledning og rådgivning

Teaching and learning methods

Studiet er samlingsbasert med inntil to fysiske og én digital samling per semester, hvor hver samling varer i to dager. Digitale læringsformer anvendes mellom samlingene. Arbeidsmåtene vil variere mellom forelesning og annen undervisning på campus og nett, seminarer og workshops, gruppearbeid og gruppeoppgaver, individuelle arbeidsoppgaver, veiledning og selvstudium. Samlingene er heldagsseminarer organisert som korte faglige introduksjoner med etterfølgende arbeid i basisgrupper og veiledning i gruppe. Til innlevering og vurdering av arbeidskrav benyttes universitetets digitale læringsplattform.

Studentene skal løse ulike oppgaver i løpet av studieåret for å utvikle sin kompetanse og ferdigheter innen spesialpedagogikk i barnehagen, deriblant utføre et selvstendig utviklingsarbeid i egen barnehage. Utviklingsarbeidet knyttes senere opp til semesteroppgaven.

Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser i og mellom samlingene, og gjennom studiet kontinuerlig reflekterer over egen læring. Deltakerne organiseres i basisgrupper. Med utgangspunkt i det teoretiske begrepsapparatet studenten utvikler i løpet av studiet, skal gruppen bidra til å styrke kollegiale refleksjoner og erfaringslæring knyttet til eget arbeid i egen barnehage. Mellom samlingene foregår kommunikasjon mellom studenter og studenter og lærere via universitetets digitale læringsplattform.

Course requirements

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

  • 8-day compulsory laboratory course with 2 written assignments (groups of 2-4 students, 10-20 pages per assignment)
  • 1-day compulsory workshop in bioanalytical metods (4 h laboratory work, groups of 8-10 students, no written assignments).
  • Some exercise sessions related to the laboratory course will be compulsory. These sessions will be announced separately
  • Before a laboratory exercise starts, a supervision meeting shall be held where the students present a written plan for how to perform the exercise.
  • A written collaboration assignment in the form of a case study (groups of 2-4 students). Oral presentation of the solution to the case assignment (4-6 hours).

Assessment

Exam form: Individual written exam, 3 hours

The exam result can be appealed.

In the event of a resit or rescheduled exam, oral examination may be used instead of written. If oral exams are used for resit and rescheduled exams, the exam result cannot be appealed.

Permitted exam materials and equipment

A handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator's internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.

Grading scale

One internal examiner. External examiners are used regularly.

Examiners

The course builds on KJPE1300 General Chemistry, KJFP1400 Organic Chemistry, KJM1500 Physical Chemistry, and KJM2300 Analytical Chemistry I. It is recommended that students taking the course have passed the exam in KJM2300 Analytical Chemistry I.

Admission requirements

Se programplanen.