EPN-V2

BSL5000 Vitenskapsteori og metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods and Theory of Science
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet er obligatorisk for alle studenter.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Kunnskaper

    Studenten:

    • har inngående kunnskap om de ulike vitenskapsteoretiske syn på hva som konstituerer kunnskap
    • har avansert kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlag for bibliotek- og informasjonsvitenskap som fagfelt
    • har spesialisert innsikt i kriterier for forskningskvalitet og for etisk forsvarlig forskning
    • har spesialisert kunnskap om vesentlige kvantitative og kvalitative metoder for innsamling, bearbeiding og analyse av forskningsdata
    • har praktisk og teoretisk kunnskap om fasene i et forskningsprosjekt, fra problemutforming til rapportering og publisering

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan vurdere kvaliteten i eksisterende forskning og relatere den til det bibliotek- og informasjonsvitenskapelige fagfeltets vitenskapsteoretiske grunnlag
    • kan formulere forskningsproblemer og forskningsspørsmål og relatere dem til aktuelle metodevalg
    • kan planlegge og utforme et eget selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt og inngå som medarbeider i forksningsprosjekter
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet organiseres som en serie av fire samlinger over tre dager.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Det gis en oppgave, der studentene må gjennomføre et gruppearbeid knyttet til en kvalitetsmessig vurdering av bibliotek- og informasjonsfaglig forskningspublisering. Besvarelsen skal presenteres muntlig.

    Oppgaven vil bli nærmere presentert på 1. samling.

    Arbeidskravet skal være gjennomført og godkjent av faglærer innen fastlagt tid før studenten kan gå opp til eksamen.

  • Vurdering og eksamen

    Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en individuell skriftlig oppgave (5-10 sider), der de skal utforme en selvstendig undersøkelse, gjerne i tilknytning til eget arbeidssted.

    Studentene får tilbud om å presentere sitt selvstendige forskningsprosjekt muntlig på siste samling, delta som opponenter for hverandre og motta veiledning av faglærer. Det tilbys ikke veiledning fra faglærere utenom denne samlingen.

    Oppgaven vil bli nærmere presentert på 1. samling.

    Studenter som ikke består ordinær eksamen, kan ved ny/utsatt eksamen levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ Ikke bestått

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.