Programplaner og emneplaner - Student
BSL5000 Vitenskapsteori og metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Methods and Theory of Science
- Studieprogram
-
Erfaringsbasert masterstudium i bibliotek - styring og ledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er obligatorisk for alle studenter.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- har inngående kunnskap om de ulike vitenskapsteoretiske syn på hva som konstituerer kunnskap
- har avansert kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlag for bibliotek- og informasjonsvitenskap som fagfelt
- har spesialisert innsikt i kriterier for forskningskvalitet og for etisk forsvarlig forskning
- har spesialisert kunnskap om vesentlige kvantitative og kvalitative metoder for innsamling, bearbeiding og analyse av forskningsdata
- har praktisk og teoretisk kunnskap om fasene i et forskningsprosjekt, fra problemutforming til rapportering og publisering
Ferdigheter
Studenten:
- kan vurdere kvaliteten i eksisterende forskning og relatere den til det bibliotek- og informasjonsvitenskapelige fagfeltets vitenskapsteoretiske grunnlag
- kan formulere forskningsproblemer og forskningsspørsmål og relatere dem til aktuelle metodevalg
- kan planlegge og utforme et eget selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt og inngå som medarbeider i forksningsprosjekter
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet organiseres som en serie av fire samlinger over tre dager.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det gis en oppgave, der studentene må gjennomføre et gruppearbeid knyttet til en kvalitetsmessig vurdering av bibliotek- og informasjonsfaglig forskningspublisering. Besvarelsen skal presenteres muntlig.
Oppgaven vil bli nærmere presentert på 1. samling.
Arbeidskravet skal være gjennomført og godkjent av faglærer innen fastlagt tid før studenten kan gå opp til eksamen.
Vurdering og eksamen
Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en individuell skriftlig oppgave (5-10 sider), der de skal utforme en selvstendig undersøkelse, gjerne i tilknytning til eget arbeidssted.
Studentene får tilbud om å presentere sitt selvstendige forskningsprosjekt muntlig på siste samling, delta som opponenter for hverandre og motta veiledning av faglærer. Det tilbys ikke veiledning fra faglærere utenom denne samlingen.
Oppgaven vil bli nærmere presentert på 1. samling.
Studenter som ikke består ordinær eksamen, kan ved ny/utsatt eksamen levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ Ikke bestått
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.