Programplaner og emneplaner - Student
BSL4300 Informasjons- og kulturinstitusjoner Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Institutions Promoting Information and Culture
- Studieprogram
-
Erfaringsbasert masterstudium i bibliotek - styring og ledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette kurset vil ha et institusjonelt perspektiv med fokus særlig på arkiv, bibliotek og museer, de informasjonsformidlende profesjonenes framvekst, institusjonalisering og rolle.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- har avansert kunnskap om informasjons- og kulturformidlende institusjoner, først og fremst arkiv og bibliotek, og disse institusjonenes verdigrunnlag og samfunnsmessige rolle
- har spesialisert kunnskap og forståelse av forholdet mellom institusjonstypene og hvordan dette forholdet påvirkes og endres av endringer i de informasjons- og kulturformidlende institusjonenes omgivelser - politiske, demografiske, kulturelle, teknologiske, framveksten av nye former for læring og opplevelse mv
- har inngående kunnskap om profesjonenes rolle og profesjonell praksis i de tre institusjonstypene
- har dyptgående kunnskap om relevante teorier fra samfunns- og organisasjonsvitenskap som for eksempel institusjonell teori og teorier og metoder for å verdsette og anslå nytten av informasjons- og kulturformidlende institusjoner
Ferdigheter
Studenten:
- kan beherske relevante teoretiske begrep og perspektiv som benyttes i forskningen på feltet for å analysere og forstå de aktuelle institusjonene, deres historie, utviklings- og endringsprosesser mv
- kan reflektere over forholdet mellom profesjonell praksis i arkiv og bibliotek
- har utviklet et kunnskapsgrunnlag med hensyn til empirisk feltkunnskap og med hensyn til teori og metoder som setter dem i stand til å designe og gjennomføre forskningsprosjekt om informasjons- og kulturformidlende institusjoner
- kan lede komplekse planleggingsprosesser med sikte på å kunne aktualisere arkivenes og bibliotekenes rolle i forhold til samfunnsmessige endringer
Generell kompetanse
- har evne til å samarbeide på tvers av informasjonsfaglige spesialiseringer
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet organiseres som en serie av tre/fire samlinger over tre dager.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.
Vurdering og eksamen
Vurderingsform er en semesteroppgave.
Semesteroppgaven kan skrives individuelt, omfang skal da være på ca 15 sider, eller den kan skrives i gruppe av 2-3 studenter, omfanget skal da være på ca 20 sider.
Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær fra ordinær eksamen kan levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.