EPN-V2

BSBP6000 Barnehagepedagogikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Pedagogical Work in Preschool
Studieprogram
Tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk - kompetanse for framtidens barnehage - Barnehagepedagogikk (del 2)
Tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Barnehagepedagogikk (30 studiepoeng) inngår som del av tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng). Emnet er samlingsbasert og går over to semestre med eksamen siste semester. Gjennom studiet får studentene oppdatert kunnskap i sentrale fagområder som samsvarer med rammeplan for barnehagen.

Læringsutbytte

Etter fullført modul kan studenten dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om rammeplanens innhold og fagområder og viser hvordan disse kan komme til uttrykk og anvendes på nye måter i barnehagens pedagogiske arbeid
  • har kunnskap om teori om lekens betydning i barns liv og om sammenhenger mellom omsorg, lek, læring, utvikling og danning i barnehagen
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i sentrale teorier knyttet til barnehagens helhetlig læringssyn og knytte dette til barnehagens samfunnsmandat
  • har kunnskap om ledelse, veiledning og etiske problemstillinger i arbeid med ansatte og foreldre
  • har utvidet kunnskap om språkmiljøets betydning og barnelitteratur i barnehagen
  • har kunnskap om barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag i et samfunn preget av mangfold
  • har kunnskap om FN's bærekraftsmål og barnehagens rolle i en bærekraftig fremtid

Ferdigheter

Studenten viser

  • evne til refleksjon og innsikt i hva det vil si å være leder og veileder i en barnehage
  • evne til å bruke relevante metoder til å observere og dokumentere barnehagens arbeid som grunnlag for refleksjon og videreutvikling av det pedagogiske arbeidet
  • evne til å dokumentere og utvikle kvaliteter ved det pedagogiske miljøet
  • evne til å reflektere kritisk over ulike perspektiv og utfordringer ved barns medvirkning i barnehagen

Generell kompetanse

Studenten

  • har didaktisk kompetanse til å vurdere, planlegge og gjennomføre pedagogisk arbeid med bakgrunn i barnehagens rammeplan
  • har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid, og kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i barnehagen
  • har kompetanse i bruk av digitale verktøy og medier i barnehagens pedagogiske arbeid
  • har digital kompetanse, herunder digital dømmekraft, og kan bidra til nytenking om faglig kommunikasjon med foreldre og andre samarbeidspartnere
  • faglig og relasjonell kompetanse i å utøve ledelse i tråd med barnehagens verdigrunnlag og kunnskap om ledelses- og organisasjonsutvikling
  • kan formidle selvstendig arbeid og behersker varierte uttrykksformer knyttet til barnehagepedagogikk

Innhold

Gradert skala A-F

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsmåtene vil variere mellom fysisk forelesning, videoforelesning, seminar/workshop, gruppearbeid, individuelle arbeidsoppgaver, ulike digitale verktøy, veiledning og selvstudium. Samlingene er heldagsseminarer organisert som faglige introduksjoner med etterfølgende arbeid i prosessgrupper og veiledning i gruppe. OsloMets digitale læringsplattform benyttes til innlevering og vurdering av arbeidskrav. Kommunikasjon med lærere og medstudenter og mellom samlingene foregår via studiets digitale læringsplattform.

Mellom samlingene foregår veiledning, diskusjoner og oppgaveinnleveringer på læringsplattformen, basert  på egen lesning og observasjon, utprøvning og praksis i barnehagen. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene og at digitale medier og verktøy brukes. Studentene må påregne høy egeninnsats i studiet.

Integrering av teori og praksis skal skje gjennom eget arbeid i barnehage (fokus på barn over tre år) arbeid med litteratur og refleksjoner individuelt og sammen med medstudenter og lærere.

Deltakerne organiseres i mindre arbeidsgrupper. Med utgangspunkt i det teoretiske begrepsapparatet studenten utvikler i løpet av studiet, skal gruppen bidra til å styrke kollegiale refleksjoner og erfaringslæring knyttet til utviklingsarbeid i egen barnehage.

Lederpraksis på egen arbeidsplass

Studentene skal gjennomføre lederpraksis på egen arbeidsplass med fokus på personalledelse og organisasjonsutvikling i tilknytning til hovedtema 5 Ledelse og utvikling i en lærende organisasjon, Lederpraksisen er ikke veiledet. Denne lederpraksisen vil ha særlig fokus på endrings- og utviklingsarbeid med vekt på veiledning og styrking av personalets kompetanse. Lederpraksisen skal dokumenters og godkjennes i form av et arbeidskrav. For nærmere informasjon, se arbeidskrav 3. Mer informasjon vil i tillegg bli gitt på samling.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1:

  • En individuell skriftlig fagtekst (ca. 2000 ord). Oppgaven skal handle om lek og lekens betydning og forutsetninger i barnehagen basert på observasjoner, teori og refleksjon.

Arbeidskrav 2:

  • En skriftlig individuell refleksjonsrapport (ca. 2000 ord). Oppgaven skal ha fokus på et didaktisk arbeid i form av et tema-/prosjektarbeid med barn. Refleksjonsrapporten skal vise studentens refleksjoner, erfaringer og prosesser i tilknytning til didaktisk arbeid med barn i barnehagen.

Arbeidskrav 3:

  • Del 1: En individuell digital pedagogisk dokumentasjon (omfang maks tre minutter) der studenten reflekterer over en hendelse/situasjon/erfaring fra lederpraksisen på egen arbeidsplass.
  • Del 2: Et skriftlig individuelt refleksjonsnotat (2000-2500 ord) basert på lederpraksis på egen arbeidsplass. Notatet knyttes til refleksjon over egen pedagogiske dokumentasjon. Studenten relaterer dette til lederpraksis og ledelse av et pedagogisk utviklingsarbeid, som involverer personalet i egen barnehage. Utviklingsarbeidet skal ha fokus på ledelse, veiledning og kompetanseutvikling i barnehagen. I tillegg til obligatorisk pensum skal studenten bruke 100 sider selvvalgt pensum med relevans for ledelse av utviklingsarbeidet.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Faglige aktiviteter med krav om deltagelse

For informasjon om faglige aktiviteter med krav om deltagelse, se programplanen.

Undervisning med krav om deltakelse

Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene på OsloMet. Dette begrunnes med at studentene i de fysiske samlingene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper, med relevans for profesjonsrollen og pedagogisk arbeid i barnehagen. Kravet om tilstedeværelse har sitt utgangspunkt i målet med læringsutbyttene for tilleggsutdanningen der læring utvikles gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter, barn og lærere.

Fravær utover 20 prosent, eller mer enn én samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil etter vurdering av studieleder og avtale med fagansvarlig kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Vurdering og eksamen

Ingen ut over opptakskrav.

Hjelpemidler ved eksamen

Kunnskap

Studenten har:

  • inngående kunnskap om nyere teori og praksis og hvordan disse påvirker fagområdet mote
  • inngående kunnskap om drakthistoriske endringer sett i et kulturhistorisk perspektiv
  • avansert kunnskap om produksjonssystemer og andre bransjemekanismer som påvirker motebransjen

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere motebransjens kompleksitet i lys av ulike teoretiske og praktiske tilnærminger
  • sammenholde og anvende teoretisk kompetanse og praktiske erfaringer fra fagfeltet
  • kan anvende kunnskap på nye områder og gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter på en selvstendig måte
  • kan reflektere over etiske- og miljømessige problemstillinger innen design og produksjon av klær
  • utpeke relevante problemstillinger på motefeltet og drøfte disse kritisk i et samfunnsperspektiv
  • kan analysere og forholde seg kritisk og redelig til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innen motefeltet

Vurderingsuttrykk

Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt. All undervisning, oppgaver og seminarer er obligatorisk.

Sensorordning

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minst 80% tilstedeværelse på obligatorisk undervisning og seminar
  • en individuell, skriftlig oppgave hvor mote- og klesbransjens ulike roller og funksjon i samfunnet blir belyst Omfang: 2500-4000 ord.
  • individuell presentasjon for medstudenter og lærere i FOU-seminar

Opptakskrav

Alle.

Emneansvarlig

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to uker.

Omfang: 3500-5500 ord.